رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس خبر داد؛

رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس همزمان با هفته پژوهش/ مجموعه مرجع اسناد تبادل اسرا رونمایی می‌شود

سردار «غلامرضا علاماتی» گفت: سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس را رونمایی کردیم و در سال جاری نیز همزمان با سالگرد عملیات «مرصاد»، ۲۵ عنوان دیگر از کتب دفاع مقدس را رونمایی کرده و به یاری خدا در ۲۵ آذر نیز ۲۰ جلد دیگر را در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رونمایی می‌کنیم.
کد خبر: ۳۷۳۸۹۰
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۰۴:۲۹ - 14December 2019

رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس همزمان با هفته پژوهش/سردار سرتیپ دوم پاسدار «غلامرضا علاماتی» رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، از برگزاری آیین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس همزمان با هفته «پژوهش»، خبر داد و اظهار داشت: این آیین ۲۵ آذر ساعت ۹ صبح در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار می‌شود.

وی افزود: سال گذشته نزدیک به ۱۰۰ جلد کتاب دفاع مقدس را رونمایی کرده و در سال جاری نیز همزمان با سالگرد عملیات «مرصاد»، ۲۵ عنوان دیگر از کتب دفاع مقدس را رونمایی کردیم.

سردار علاماتی با بیان این‌که در میان این ۲۰ عنوان کتاب که قرار است ۲۵ آذر رونمایی شود، یک مجموعه کتاب چهار جلدی از اسناد تبادل اسرا میان ایران و عراق وجود دارد، گفت: این مجموعه به‌عنوان کتاب مرجع در موضوع خود شناخته می‌شود.

وی از رونمایی یک جلد کتاب با موضوع کتاب‌شناسی تاریخ شفاهی دفاع مقدس در این آیین خبر داد و افزود: در این یک جلد کتاب، تمامی کتاب‌هایی که درباره تاریخ شفاهی دفاع مقدس تاکنون نوشته شده است، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با اشاره به تقدیر از نویسندگان و راویان ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس که قرار است ۲۵ آذر رونمایی شوند، گفت: ۱۱ استان در نشر این کتاب‌ها مشارکت دارند که از نویسندگان و راویان آن‌ها تجلیل به‌عمل خواهد آمد.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با بیان این‌که این سازمان در دو حوزه پژوهش‌های اسنادی و پژوهش‌های تاریخ شفاهی فعالیت می‌کند، اظهار داشت: براساس توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) مبنی ضرورت توسعه تحقیق و پژوهش در حوزه‌های مختلف، ما فعالیت‌های خود را انجام می‌دهیم و تلاش می‌کنیم که در حوزه اسناد دفاع مقدس، پژوهش‌های لازم انجام شود و حاصل آن به‌عنوان کتاب‌های مرجع در اختیار مردم قرار گیرد.

وی ادامه داد: در حوزه جمع‌آوری تاریخ شفاهی دفاع مقدس، سیاست ما بر این است که تمامی خاطراتی که در دل‌های بسیاری از رزمندگان ما مانده است را جمع‌آوری کنیم که رهبر معظم انقلاب اسلامی (مد ظله‌العالی) نیز در این خصوص تأکیدات زیادی داشته‌اند.

سردار علاماتی خاطرنشان کرد: هدف‌گذاری ما بر این است که هر استان، بیش از ۱۰ سری تاریخ شفاهی دفاع مقدس را در طول سال به‌صورت فردمحور از رزمندگان جمع‌آوری کند تا بتوانیم از هر استان حداقل پنج مورد آن‌ها را به رشته تحریر دربیاوریم.

وی به اسناد موجود در سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: این اسناد در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند؛ اسناد نوشتاری یا مکتوب و اسناد دیداری و شنیداری، که پس از جمع‌آوری در یک فرایند چندلایه، تفکیک، میکروب‌زدایی، پیش‌آرشیو، فهرست‌نویسی و اسکن می‌شوند و در پایان در سامانه جامع الکترونیک اسناد و مدارک دفاع مقدس (سجایا) قرار داده می‌شوند تا مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

رییس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با تأکید بر این‌که ما در روند جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس دخالت اجرایی نداریم، تصریح کرد: شورای اسناد و مدارک دفاع مقدس در این سازمان تشکیل شده که متشکل از ۱۸ سازمان کشوری و لشکری است که براساس سیاست‌گذاری‌هایی که در این شورا انجام شده است، هر یک از این سازمان‌ها، خودشان نسبت به جمع‌آوری اسناد و مدارک دفاع مقدس در زیرمجموعه‌های خود با توجه به استاندار‌هایی که به آن‌ها ابلاغ می‌شود، اقدام می‌کنند.

به گزارش دفاع‌پرس، در حاشیه آیین رونمایی از ۲۰ عنوان کتاب دفاع مقدس که ۲۵ آذر برگزار می‌شود، نمایشگاه اسناد، مدارک و تصاویر منتخب از هشت سال دفاع مقدس نیز برگزار خواهد شد که در این راستا، ۳۰ اثر به نمایش گذاشته می‌شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار