دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر تأکید کرد؛

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی برای پیشگیری از اعتیاد

اسکندر مؤمنی بر ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی و مذهبی برای پیشگیری از اعتیاد تأکید کرد.
کد خبر: ۳۷۵۳۰۳
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۸ - 21December 2019

ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی برای پیشگیری از اعتیادبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، سردار «اسکندر مؤمنی» دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر عصر امروز در دیدار با آیت‌الله «محمدباقر محمدی لائینی» نماینده ولی فقیه در مازندران به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و اظهار داشت: مقابله با این آسیب اجتماعی در رأس کار خواهد بود.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از ۱۲ وزارتخانه و سازمان تشکیل شده است، بر پیشگیری از ابتلای به اعتیاد و مصرف مواد مخدر تأکید کرد.

دبیر ستاد کل مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه روش‌های متعددی در جهان برای برخورد با مواد مخدر وجود دارد، گفت: برخی کشورها مصرف ماده مخدر نیز گل را آزاد کرده اند.

وی با بیان اینکه سال ۲۰۱۷ میزان تولید مواد مخدر در افغانستان ۹ هزار تن و ۵۰ برابر شده است، گفت: متأسفانه با حمایت برخی کشورها، ساخت مواد مخدر صنعتی در افغانستان افزایش یافته است.

مؤمنی با بیان اینکه بیش از دو میلیون و۸۰۰ هزار مصرف‌کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارد، تصریح کرد: ۱.۶ میلیون نفر نیز به صورت تفننی درگیر مواد مخدر هستند و ۵.۴ درصد جمعیت فعال کشور مواد مخدر مصرف می‌کنند.

وی یادآور شد: ۲.۶ درصد جمعیت فعال استان مازندران نیز به مصرف مواد مخدر گرایش دارند. مصرف مواد مخدر در جمعیت دانش آموزی ۲.۱ درصد در کشور ولی در مازندران ۱.۶ درصد است.

این مسئول شمار مصرف‌کننده مواد مخدر را در جمعیت دانشجویی ۴.۷ درصد اعلام کرد و ادامه داد: این میزان در مازندران ۴.۴ درصد و نزدیک به میانگین کشوری است.

مؤمنی همچنین شمار مصرف‌کننده مواد مخدر را در جمعیت کارگری مازندران نصف میانگین کشوری برشمرد و ادامه داد: رویکردهای اصلی ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می‌دهد فقط در دهه ۶۰ کاهش مصرف مخدر را شاهد بودیم و در دهه‌های قبل و بعد از آن با افزایش روند مصرف مواد مخدر مواجه بودیم و در چند سال گذشته میانگین مصرف باز هم افزایش یافته است.

این مسئول به راهبردهای اصلی ستاد اشاره و بیان کرد: مقابله، برخورد، درمان و ساماندهی معتادان متجاهر ازجمله راهبردهایی است که در بسیاری از محلات این ساماندهی صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه تمرکز اصلی بر درمان معتادان است از تصویب طرح یاریگران زندگی خبر داد و گفت: باید از همه ظرفیت‌های نهادهای فرهنگ ساز برای پیشگیری استفاده کنیم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه درمان معتادان هزینه‌های زیادی برای کشور دارد، افزود: در این زمینه چاره‌ای نداریم جز اینکه موضوع مواد مخدر را اجتماعی کنیم و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار قرار دهیم.

مؤمنی با تأکید بر ضرورت بهره‌گیری از همه ظرفیت‌های فرهنگی، دینی و مذهبی برای پیشگیری از اعتیاد، عنوان کرد: طبق پژوهش‌ها بیش از ۳۰ درصد جوانان عنوان کرده‌اند که تصور نمی‌کنیم با دو بار مصرف معتاد شویم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از انعقاد تفاهم‌نامه با حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش برای اجرای طرح «یاریگران زندگی» در کشور خبر داد و گفت: همچنین با نهادهای دیگری ازجمله وزارت ارشاد و ورزش نیز تفاهم‌نامه‌هایی منعقد شده است.

وی ادامه داد: در حالی که میزان کشفیات مواد مخدر بیشتر شده، آمار شهدای این بخش کمتر و ضربه به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان بیشتر شده است.

مؤمنی در پایان با اشاره به کشف ۷۰۰ تن مواد مخدر در کشور طی سه دهه گذشته گفت: از این مجموع ۷۵ درصد در شرق و حاشیه شرق کشور و ۲۵ درصد آن مربوط به بقیه استان‌ها بوده و بیش از ۷۰ درصد کشفیات براساس کارهای اطلاعاتی بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار