کتاب «آزادسازی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت» منتشر شد

کتاب «آزادسازی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت» توسط مرکز انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شد.
کد خبر: ۳۷۵۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۷ - 22December 2019

/به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، کتاب «آزادسازی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت» به قلم «فتح‌الله کلانتری» و «علی علیزاده» منتشر و روانه بازار کتاب شده است.

نویسندگان در مقدمه این کتاب آورده‌اند.

«صهیونیسم، جنبش یهودی تندرویی است که با اهداف تشکیل جامعه و کشور خودمختار یهودی رژیم صهیونیستی در کشور فلسطین تشکیل شده است. نام این جنبش از کوه صهیون (آرامگاه داوود نبی) که در اورشلیم قرار دارد، گرفته و در طول تاریخ و گذر زمان به نماد سرزمین یهودی مبدل شده است. تئودور هرتسل (روزنامه نویس مجارستانی) در کتاب دولت یهود به این موضوع اشاره می‌کند که؛ تنها راه رهایی از وضع موجود یهودیان ایجاد یک رژیم صهیونیستی می‌باشد، بنابراین او در سال ۱۸۹۷ نخستین کنگره جهانی صهیونیست را در شهر بازل سوئیس برگزار کرد.

با وجود تمامی این تلاش‌ها نخستین قدم برای تشکیل رژیم صهیونیستی در فلسطین که تحت امر دولت عثمانی قرار داشت به جایی نرسید. پس از تجزیه دولت عثمانی در جنگ‌های جهانی اول و حضور انگلستان در سرزمین فلسطین، تلاش‌های مجدد یهودیان آغاز شد، در آن زمان یک یهودی با نفوذ به نام حیم وایزمن موافقت دولت انگلیس را برای کوچ یهودیان به سرزمین فلسطین جلب کرد.»

در بخشی از متن کتاب نویسندگان در ارتباط با روند تاریخی تشکیل رژیم صهیونیستی از منظر مقام معظم رهبری به این موضوع می‌پردازند که از منظر ایشان اصل ماجراى فلسطین چیست و سپس به تحلیل نقش و بازیگری دولت آمریکا در ثبات‌سازی برای رژیم صهیونیستی با تاکید بر انتقال پایتخت پرداخته و در نهایت به این موضوع اشاره می‌کنند که روند تحولات سال‌های اخیر منطقه تاثیرات قابل توجهی بر موضوع فلسطین به عنوان مهمترین مساله منطقه و جهان اسلام گذاشته است.

تالیف‌کنندگان اثر در پایان نتیجه می‌گیرند که ماهیت رژیم صهیونیستی، اگرچه مبتنی بر عناصر نظامی، امنیتی، محافل بین‌المللی (به‌ویژه در دوره تأسیس) و حمایت غرب است، ولی در ابعاد داخلی (فرهنگ سیاسی – اجتماعی، جامعه سازی) و بیرونی (عادی سازی روابط) از مشکلات زیادی برخوردار است:

1ـ بزرگترین چالش داخلی آن تضاد هویت دوگانه دین گرایان با قانون اساسی و دولت دمکراتیک است که جامعه سازی (قومیت، جمعیت، شهرک سازی، حقوق شهروندی، اداره مراکز دینی مانند بیت المقدس...) را در اراضی اشغالی با موانع و مشکلاتی مواجه کرده است.

2ـ بزرگترین چالش بیرونی عادی سازی رابطه با کشور‌های پیرامونی و عمق بخشی در لایه‌های دورتر است. همین چالش باعث عدم موفقیت در توافقات رژیم صهیونیستی با فلسطینیان (تأسیس دولت فلسطینی، توقف شهرکسازی)، کشور‌های همجوار، محافل بین‌المللی (اجرای قطعنامه ها) و ... می‌باشد.

علاقه‌مندان به تهیه نسخه الکترونیکی این کتاب می‌توانند به فروشگاه‌های کتاب الکترونیکی کتابراه و طاقچه مراجعه نمایند.

«آزادسازی مسجدالاقصی در سپهر پیروزی محور مقاومت» در 179 صفحه به قلم «فتح‌الله کلانتری» و «علی علیزاده» و توسط مرکز انتشارات دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها