حاجی‌میرزایی در آیین گشایش جشنواره ملی اسباب‌بازی:

بازی به شکل‌گیری آینده بچه‌ها کمک می‌کند

وزیر آموزش و پرورش در آیین گشایش پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با تاکید بر نقش بازی و اسباب‌بازی در آموزش و یادگیری گفت: حضور در این جشنواره و استفاده از اسباب‌بازی فقط برای پر کردن اوقات بچه‌ها نیست، این‌جا به شکل‌گیری آینده‌شان کمک می‌کند.
کد خبر: ۳۷۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷ - 28December 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی با تاکید بر شعار «تمرین زندگی» با حضور «محمد نهاوندیان» معاون اقتصادی رئیس جمهور، «محسن حاجی میرزایی» وزیر آموزش و پرورش، «فاضل نظری» مدیرعامل کانون پرورش فکری، «محسن حموله» دبیر پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی و جمعی از مدیران کانون پرورش فکری در سالن تخصصی مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، آغاز به کار کرد.

«محسن حاجی میرزایی»  وزیر آموزش و پرورش درباره یادگیری اظهار داشت: تمایزی که بین افراد و جوامع وجود دارد در قالب تمایز آن‌ها در یادگیری قابل توضیح است. وضعیتی که جامعه در حال حاضر با آن رو به رو است و در آینده با آن رو به رو خواهد بود با میزان یادگیری قابل توضیح است. این که گفته می‌شود اگر می‌خواهید تصویری از آینده هر جامعه‌ای داشته باشید به سراغ مدرسه‌های‌شان بروید و ببینید که در مدرسه چه می‌آموزند تا بتوانید آینده سرزمین‌شان را ببینید، بسیار درست است.

وی ادامه داد: یادگیری، مناسبات ما با انسان‌های دیگر را شکل می‌دهد. اگر در برابر پدیده‌های طبیعی احساس ناکارآمدی می‌کنیم باید به سراغ یادگیری برویم. یادگیری پدیده‌ایست که از بدو تولد آغاز می‌شود و مهم‌ترین دوره یادگیری، دوره کودکی است. بخش مهمی از شخصیت کودکان از دوره نوزادی تا دبستان شکل می‌گیرد. بنابراین هر چه‌قدر ما بتوانیم این دوره را اصولی‌تر طراحی کنیم از آسیب‌های متنوعی که امروز نسل ما را تهدید می‌کند، جلوگیری کرده‌ایم.

حاجی‌میرزایی با تاکید بر اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از موقعیت‌های یادگیری نام‌برده شده است توضیح داد: کلاس، تنها موقعیت یادگیری نیست. در فرهنگ دینی ما همه هستی آیه است و عرصه‌ای برای فراگیری انسان‌هاست. در قرآن انسان‌ها دعوت به مطالعه همه عناصر طبیعت شده‌اند. قرآن انسان‌ها را هدایت می‌کند تا درک عمیق‌تری از عالم داشته باشند. یکی از متمایزترین، جذاب‌ترین، پر متقاضی‌ترین عرصه‌های یادگیری که با روح و جان افراد سازگار است، یادگیری مبتنی بر بازی است. بازی‌ها فکر را فربه می‌کند، به رشد تخیل کمک می‌کند، خلاقیت را توسعه می‌بخشد و امکانی برای زندگی فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: بازی و اسباب‌بازی می‌تواند مجالی برای زیستن شرافتمند افراد جامعه به وجود بیاورد و به تمایلات عاطفی و روانی بچه‌ها شکل می‌دهد. مجالی که در آن احساسات‌شان پرورش یافته و نمایش داده شود. بازی این فرصت را فراهم می‌کند تا ارتباطات‌شان را با دیگران تقویت کنند. بازی مهارت حرکتی را با شادی و لذت توسعه می‌دهد. بازی به بچه‌ها برای حل خلاقانه مسائل کمک می‌کند. بازی و اسباب‌بازی یکی از گزینه‌های مهم یادگیری هستند.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر نقش مهم بازی عنوان کرد: بازی، یکی از مجال‌ها برای توسعه موقعیت‌های یادگیری است. چراکه افراد در یک تجربه زیسته با این پدیده روبه‌رو می‌شوند. در روح و روان بچه‌ها تقاضای بسیاری برای بازی وجود دارد. در عین حال که بازی نقش بسیار مهمی در فراگیری دارد و این نیاز با وجود تقاضای مؤثر و قوی خانواده‌ها و تقویت سطح دانش آن‌ها مهم‌تر هم می‌شود. به همین دلیل فرصت بی‌بدیلی در اختیار فعالان اقتصادی به وجود می‌آید. این بازار بسیار بکر و بزرگ است که روز به روز بزرگ‌تر می‌شود. باید بدانیم که امروز بعد از صنعت مواد مخدر و اسلحه، صنعت اسباب‌بازی جزو پردرآمدترین صنایع جهان است و این صنعت بیش از آن‌که نیاز به فناوری بالا داشته باشد، به خلاقیت و نوآوری نیاز دارد.

وی ادامه داد: به واسطه صنعت تولید اسباب‌بازی می‌توانیم هم به اقتصاد جان دهیم و هم جریان یادگیری را بهبود ببخشیم. امروز آموزش و پرورش کشور با ایجاد اتاق‌های بازی که من از چندتای آن‌ها بازدید داشته‌ام، هم فقر حرکتی بچه‌ها را پاسخ می‌دهد و هم به تقویت ذهنی و فکری آن‌ها کمک می‌کند. می‌خواهم از خانواده‌هایی که علاقه‌مند به تربیت بچه‌های‌شان هستند دعوت کنم تا به این جشنواره بیایند. حضور در این جشنواره و استفاده از اسباب‌بازی فقط برای پر کردن اوقات بچه‌ها نیست، اینجا به شکل‌گیری آینده‌شان کمک می‌کند.

پنجمین جشنواره ملی اسباب‌بازی طی روزهای هفتم تا 13 دی از ساعت 9 تا 19 در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار