حسن هانی زاده در گفت‌وگو با «دفاع پرس» مطرح کرد؛

بررسی علل پیروزی عراق بر داعش

کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: یکی از عوامل پیشروی ارتش عراق در شمال و غرب عراق مسئله و همگرایی ملی و وحدت طیف‌های مختلف عراقی، هوشمندی مراجع شیعه عراق و همچنین همکاری ایران با این کشور بوده است.
کد خبر: ۳۷۸۴۳
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ - 06January 2015

بررسی علل پیروزی عراق بر داعش

حسن هانی زاده در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی  دفاع پرس، در ارتباط با علل پیروزی عراق بر داعش گفت: داعش در طول شش ماه گذشته با استفاده از فضای عراق و وجود اختلاف میان طیفهای سیاسی، عراق وارد مناطق شمال و غرب این کشور شد پس از مدتی از سوی مراجع شیعه عراق فتوای مبنی بر ضرورت مقابله با گروهک تکفیری داعش صادر شد.

وی ادامه داد: فتوای مراجع تقلید و همچنین کمک جمهوری اسلامی ایران و همیاری و مشورت برخی از فرماندهان نیروهای مسلح ایران موجب شد که داعش نقطه تمرکز خود را که در شمال و غرب عراق قرار داده بود با شکست مواجه شود و مناطق وسیعی از جرفالصخر، بلد و قسمتهایی از صلاح الدین و الانبار از وجود این گروهک تروریستی پاکسازی شود.

این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: یکی از عوامل پیشروی ارتش عراق در شمال و غرب عراق مسئله وهمگرایی ملی و وحدت طیفهای مختلف عراقی، هوشمندی مراجع شیعه عراق و همچنین همکاری ایران با این کشور بوده ولذا حضور نزدیک به یک میلیون نیروی داوطلب مردمی برای حضور مقابل داعش توازن قدرت را به نفع مردم و دولت عراق تغییر داد و داعش با شکست های متفاوت روبرو شد و این امر در پیروزی نیروهای عراق تاثیر گذار بوده است.

هانی زاده همچنین پیرامون نقش ایران در مبارزه با تروریسم اظهار داشت: ایران به اعتبار اینکه خود قربانی تروریسم منطقهای بوده است و در طول 35 سال گذشته گروهکهای تروریستی هزاران نفر از مردم بیگناه ایران را به شهادت رساندند لذا نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به ویژه سپاه پاسداران برای مقابله با این گروهک ها توانمندی های بسیاری داشتند.

وی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران با این تلقی که گروهک های تروریستی امنیت منطقه را مورد تهدید قرار میدهند آمادگی داشت با کشورهایی چون عراق، سوریه و لبنان یک مجموعه منطقه ای را برای مبارزه با تروریسم سازماندهی کند و این تجربه میتواند حتی برای کشورهای بزرگ جهان اگر حسن نیت داشته باشند و قصد مبارزه با گروهک های تروریستی را داشته باشند این تجربه منتقل شود.

حضور بیش از بیست میلیون انسان در یک منطقه جغرافیایی کوچک(کربلا) نشاندهنده وحدت عظیم مسلمین است و مسلمانان همواره آمادگی این را دارند که در برابر گروهک تروریستی بیایستند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها