سید افقهی در گفت‌وگو با «دفاع پرس»:

داعش و کاهش قیمت نفت توطئه امنیتی و اقتصادی آمریکا در منطقه

کارشناس سیاست خارجی گفت: آمریکا با توطئه‌های اقتصادی چون کاهش قیمت نفت و توطئه امنیتی چون داعش در منطقه، هر روز به دنبال ایجاد مشکل برای ایران و هم‌پیمانانش در منطقه است.
کد خبر: ۳۷۸۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۵۴ - 06January 2015

داعش و کاهش قیمت نفت توطئه امنیتی و اقتصادی آمریکا در منطقه

سید هادی سید افقهی در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی دفاع پرس، در ارتباط با دور جدید تحریمهای آمریکا علیه ایران گفت: آمریکاییهایی ها علی رغم تعهدی که بعد از امضای قراداد و توافقنامه اولیه ژنو با ایران در ارتباط با عدم ادامه تحریم ها داشتند چه در سطح شرکتها و چه در سطح شخصیتها ولی همچنان به روند گذشته تحریمها ادامه میدهند.

وی ادامه داد: توجیه آنها این است که این تحریمها از قبل مصوب کنگره و دیگر نهادهای آمریکا بوده است و امروز اجرایی میشود لذا آمریکاییهاییها هرروز میخواهند تحریمی جدید علیه موسسات ایرانی و شخصیاتهای حقیقی اعمال کنند و بهانهای که می آورند، پیش نویس بودن این تحریم ها علیه جمهوری اسلامی است.

این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در مفاد اولیه توافق نامه ژنو ذکرنشده تحریم های قدیم یا جدید بلکه در خلال این مدتی که مذاکرات میان ایران و 5+1 انجام میشود و صلاحیت تاریخی این توافق نامه برقرار است، نه شورای امنیت و نه آمریکا نمیتوانند هیچ گونه تحریمی اضافه کنند ولی شاهدیم آمریکایی ها برای اعمال فشار و گرفتن امتیاز بیشتر و تسلیم ایران بر سر میز مذاکرات این تحریمها را همچنان ادامه میدهند.

سید افقهی تصریح کرد: آمریکا هیچگاه خواهان این نبوده که به ایران در جهت خیرو صلاحش نزدیک شود چرا که دولتی که خیر مملکتی را خواهان باشد هر روز در پی یک مشکل اقتصادی و تحریم جدید برای آن کشور نیست.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب درباره مذاکرات گفت: ما به این مذاکرات ادامه خواهیم داد ولی امیدی به این مذاکرات نیست چرا که آمریکا فقط میخواهد افکار عمومی دنیا را به سمت خود جذب کند و وانمود کند که این جمهوری اسلامی است که پای میز مذاکره روند عقلایی را طی نمیکند در حالی که این اصل کاملا برعکس است.

این کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: جمهوری اسلامی باید از این فرصت به دست آمده استفاده کند چرا طرفی که میز را به سمت دیگر مذاکره کنندگان خراب میکند آمریکاست و همچنان به تحریمهای خود ادامه میدهد بنابراین رویکرد آمریکا حل مشکل هستهای نیست.

سید افقهی مشکل هستهای را یک بهانه برای آمریکا دانست و اظهار داشت: بعد سیاسی بر بعد امنیتی و فنی غلبه دارد و مسئولین دولتی باید حدی برای این هنجار شکنی و قانون شکنی ها از طرف غربی بگذارند و گرنه زمان به همین صورت پیش خواهد رفت و در این مسئله زمان به نفع ما نخواهد بود.

وی به توطئههای اقتصادی و امنیتی از سوی غرب علیه جمهوری اسلامی اشاره کرد و اظهار داشت: آمریکا با توطئههای اقتصادی چون کاهش قیمت نفت و توطئه امنیتی چون داعش در منطقه هر روز به دنبال ایجاد مشکل برای ایران و همپیمانانش در منطقه است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار