علی‌اصغر جعفری درنشست هم‌اندیشی کتاب پژوهشی دفاع مقدس:

فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب جز با صنایع فرهنگی قابل انتقال نیست

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب جز با صنایع فرهنگی قابل انتقال نیست.
کد خبر: ۳۸۲۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۱ - 05February 2020

فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب جز با صنایع فرهنگی قابل انتقال نیستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، نشست هم‌اندیشی کتاب پژوهی دفاع مقدس با حضور کارشناسان و فرهیختگان حوزه ادبیات دفاع مقدس صبح امروز در سالن قصرشیرین موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

«علی‌اصغر جعفری» مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این نشست در خصوص صنایع فرهنگی و نشر کتاب دفاع مقدس اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم آمریکایی‌ها با دو هدف به‌ حوزه فرهنگ ورود پیدا کردند چراکه جنگ برای آن‌ها هزینه‌های زیادی داشت.

وی گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال هماهنگ‌سازی فرهنگی بودند و تلاش کردند اهداف جنگ را در فرایند صلح دنبال کنند؛ چیزی که امروز نشان می‌دهد در این فرایند موفق بوده‌اند. اقدام دوم آن‌ها تنزل سطح عالی فرهنگ به سطوح پایین بود.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: آن‌ها در مفهوم صنعت فرهنگ‌سازی کالاهای فرهنگی را به شکل صنعتی در کارخانه‌های تولید می‌کنند و آن را در جهان گسیل می‌کنند، حالا برایشان فرقی ندارد که این کالا چه چیزی باشد بلکه در قالب عمومی‌سازی آن را سامان می‌دهند تا منافع مالی را به‌جیب بزنند و خط فکری در جهان شکل دهند.

جعفری افزود: در حوزه فرهنگ نمونه کار آن‌ها موسیقی پاپ است؛ آن‌ها ذائقه‌های مخاطبین را عوض کردند و کشورهای مثل ایران را که در موسیقی ریشه داشت را مورد هدف قرار دادند. این نشان دهنده یک جریان هوشمند و نظام‌مندی است که خیلی‌ها را بلعیده است. بحث یکسان‌سازی عقیده‌ها و فرهنگ‌ها و کنترل‌پذیری آدم‌ها هدف آن‌هاست که از طریق فرهنگ صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: فلسفه شکل‌گیری هالیوود برای همین است؛ آن‌ها ۹۰ درصد از تولیدات خودشان را در کشورشان نمایش نمی‌دهند بلکه آن‌ها نقطه‌ای عمل می‌کنند و صدها متخصص فکری و اندیشه‌ای در هالیوود دارند تا یکسان‌سازی فرهنگی را انجام دهد و کرامت انسانی، عدالت، خیرخواهی و نوسازی در فرهنگ صنایع‌سازی غرب یک شوخی بیشتر نیست.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با طرح این سوال که در این میان وظیفه ما چیست؟ گفت: معتقدیم ورود برنامه‌ریزی شده با نگاه اقتصادی فرهنگی و نشر برای تولید درست باید توجه به صنایع فرهنگی داشته باشیم چراکه این حوزه بر زندگی انسان اهمیت ویژه دارد. دوم اینکه فرهنگ دفاع مقدس مقدس و انقلاب جز با صنایع فرهنگی قابل انتقال نیست.

جعفری اظهار داشت: یکی از پرسودترین حوزه‌های ملی صنایع فرهنگی است یعنی در زمان و سرمایه کم، بازگشت سرمایه وجود دارد. مشکلات امروز صنایع فرهنگی به ‌دلیل ضعف مدیریت فرهنگی است چراکه ما امروز در دنیا مشتاقان زیادی داریم و ما باید اندیشه درست را برای مشتاقان زیبا، مناسب و قابل فهم تولید کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها