سرهنگ علی مراد محمدی:

ذره به ذره خاک استان کرمانشاه به خون شهدا مطهر شده است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: در تبدیل کرمانشاه به قطب گردشگری دفاع مقدس، نیازمند یک رویکرد ملی در سطح کلان کشور هستیم و برای تحقق آن به حمایت مسئولان کشوری در سطوح عالی نیاز داریم.
کد خبر: ۳۸۵۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۲ - 28September 2013

ذره به ذره خاک استان کرمانشاه به خون شهدا مطهر شده است

سرهنگ علی مراد محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس کرمانشاه افزود: در ۱۵ شهریور سال ۵۹ دشمن با تهاجم به استان کرمانشاه، ۱۰۰ کیلومتر مربع از اراضی استان در دشت خان لیلی و پاسگاه مرزی آن منطقه را اشغال و اعلام کرد که سرزمین های مورد اختلاف را باز پس گرفتیم و با این اقدام، زنگ آغاز جنگ را به صدا در آورد که پایان جنگ نیز با عملیات سرنوشت ساز مرصاد در این استان همراه بود.

وی در ادامه با بیان اینکه وجود ۳۷۰ کیلومتر مرز مشترک کرمانشاه با کشور عراق موجب اشغال شهرهای مرزی در همان آغاز تهاجم سراسری گردید، گفت: دشمن، مردم بی گناه را آواره کرد و با اجرای آتش توپخانه و خمپاره و انجام بمباران های هوایی تعداد زیادی از مردم را به شهادت رساند و پس از اشغال نیز شهرها را تخریب کرد.

محمدی اظهار کرد: مردم این استان نه تنها در برابر تهاجم ارتش عراق مقاومت کردند بلکه به واسطه مرز مشترک، صدها بار مورد تهاجم هواپیماها و موشک های زمین به زمین و چندین مورد حملات شیمیایی قرار گرفتند که در نتیجه بیش از دو هزار و ۷۰۰ نفر در این حملات به شهادت رسیدند.

وی با اشاره به اجرای بیش از ۲۷ مورد عملیات همزمان با هشت سال جنگ تحمیلی در استان کرمانشاه اشاره کرد و افزود: عملیات والفجر ۱۰ و محمد رسول الله در منطقه پاوه و اورامانات، بازی دراز در سرپل ذهاب، مسلم بن عقیل در سومار، مطلع الفجر در منطقه عملیاتی گیلانغرب و مرصاد در شهرستان اسلام آباد غرب از جمله این عملیات هاست.

محمدی، به نقش موثر و بی بدیل کرمانشاه در هشت سال جنگ تحملی تاکید کرد و گفت: هر یک از ده ها نقطه حماسه ساز این استان می تواند حقیقت زنده ای از پایداری و ایثار را در عرصه پهلوانی و جوانمردی رقم بزند که باید برای شناساندن هر چه بیشتر آنها تلاش شود.

وی اظهار داشت: در تبدیل کرمانشاه به قطب گردشگری دفاع مقدس، نیازمند یک رویکرد ملی در سطح کلان کشور هستیم و برای تحقق آن به حمایت مسئولان کشوری در سطوح عالی نیاز داریم. محمدی با بیان اینکه در این خصوص طرح اولیه توسط مسئولان ذیربط در استان تهیه شده، گفت: در این طرح مناطق و محورهای مختلف هشت سال دفاع مقدس مورد نظر قرار گرفته که در این راستا نیز زیرساخت های اساسی و مورد نیاز اقداماتی عملی به وجود آمده است اما این اقدامات کافی نبوده و نیاز به تلاش و حمایت بیشتری دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمانشاه افزود: در راستای تحقق این مهم، طی سال گذشته و امسال چهار جشنواره در استان برگزار شد که نتایج آن در قالب مجموعه کتاب هایی تدوین شد و آخرین کتاب های دفاع مقدس استان کرمانشاه در سه بخش کودک و نوجوان، خاطرات و تاریخ شفاهی تدوین و چاپ شده که مهم ترین آنها، خاطرات سردار سرتیپ دوم پاسدار کوروش آسیابانی است که هم اکنون در حال چاپ است.

وی تصریح کرد: در خصوص نیازمندی های تحقیقاتی اقدامات موثری انجام گرفته و محورهای مختلف تحقیقاتی در رابطه با نقش کرمانشاه در جنگ تعیین شده و اقدامات عملی شروع شده است.

محمدی افزود: براین اساس هم اینک پروژه هایی با عناوین، اثرات جنگ تحمیلی بر سلامت مردم استان، بمباران های انجام شده در سطح استان، بمباران مدرسه رشیدی، نقش شهرستان های سرپل ذهاب، گیلانغرب و اسلام آباد غرب در هشت سال دفاع مقدس، نقش اقشار مختلف استان در جنگ، حمایت از پایان نامه های دانشجویی با موضوعیت دفاع مقدس، تحقیق در خصوص عملیات های انجام شده در کرمانشاه و ارائه دو واحد درس آشنایی با علوم و معارف دفاع مقدس در دانشگاه های استان به اتمام رسیده است.

وی گفت: همچنین تعیین کارگروه های تخصصی دفاع مقدس با استفاده از ظرفیت های برجسته علمی استان شامل کارگروه های شهدا، خاطره نویسی، داستان، شعر و کودک و نوجوان دفاع مقدس در جهت تدوین و تالیف کتب مورد نیاز اعم در دست اقدام است.

محمدحسین سپهر که در جمع اساتید و دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه سخن می گفت، افزود: باید مراکز دانشگاهی، رسانه ها و تاریخ نگاران توجه داشته باشند که استان کرمانشاه به نسبت جمعیتش در دوران دفاع مقدس دارای بیشترین اعزام ها به جبهه بوده است.

وی گفت: در استان کرمانشاه ۱۱یگان رزمی تشکیل و ۲۷ عملیات اثرگذار اجرا شد، ضمن اینکه یک هزار و ۱۲۶ بار این استان مورد هجوم هوایی و موشکی دشمنان قرار گرفت و ۱۰ هزار شهید برای دفاع از میهن داده است و اکنون نیز یک هزار و ۸۰۰ آزاده و به همین تعداد جانباز در این استان وجود دارد.

سپهر افزود: حماسه های بزرگ مرصاد، پاوه و گیلانغرب در این استان رقم خورد و روا نیست که نقش این استان در دفاع مقدس کمرنگ انگاشته شود و باید در این زمینه جبران مافات کنیم. اثرات جنگ تحمیلی بر سلامت مردم کرمانشاه و تخریب زیرساخت های این استان در هشت سال دفاع غرور آفرین، حقیقت تلخی است که نمی توان آن را نادیده گرفت یا کوچک شمرد. ذره به ذره خاک این استان به خون شهدا مطهر شده و از اینرو رواست آنچنان که باید و شایسته است، دین این استان و مردم غیور آن ادا شود تا مبادا حتی ذره ای اندک شرمنده و مدیون آنان که رفتند، باشیم.

نظر شما
پربیننده ها