یک نخبه جهادگر:

جهادگر شدم تا خانواده‌ها را از خطرات جنگ نرم مطلع کنم

«محمد جوانی» کارشناس رسانه و فضای مجازی گفت: در اردوهای جهادی بیشتر بر روی بخش عمرانی تاکید می‌شود در حالی که جنگ نرم کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در چنین فضایی جهادگر شدم تا خانواده‌ها را از خطرات جنگ نرم مطلع کنم.
کد خبر: ۳۸۵۳۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷ - 24March 2020

جهادگر شدم تا خانواده‌ها را از خطرات جنگ نرم مطلع کن//// منتشر نشودبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمد جوانی» جهادگر گروه جهادی یونس، نخبه و کارشناس ارشد MBA گرایش بازاریابی و تبلیغات است. مهندس جوانی، در این گروه جهادی مسئولیت آموزش و پژوهش را دارد و به قول خودش می‌خواهد برای فقرا مسیر کسب‌وکار را نشان دهد تا از محرومیت خارج شوند. این نخبه جوان سمینارهای زیادی در مورد بازاریابی و تبلیغات و همچنین جنگ نرم برگزار می‌کند و اغلب افراد وی را فعال متخصص در این حوزه می‌دانند.

وی سخنران سمینارهای جذابی به نام‌های جنگ موریانه‌ها و نورمارکتینگ است و خبرهای این بخش، جوانی را متخصص در تکنیک‌های نوین و اثرگذار تبلیغاتی معرفی می‌کنند. وی معتقد است یکی از اقداماتی که گروه‌های جهادی باید انجام دهند آشنایی با فرهنگ ایرانی است. متأسفانه به دلیل فقدان این موضوع، برخی شبکه‌های ماهواره‌ای که از طریق کشورهای غربی و عربی تأمین مالی می‌شوند، اقدام به تهیه فیلم و سریال‌هایی می‌کنند که با فرهنگ ایرانی در تضاد است و ما با یک کار فرهنگی جهادی قصد داریم در این حوزه وارد شویم.

وی می‌گوید: اکنون دشمن از این طریق وارد عمل شده و اگر جهادگران در این حوزه وارد نشوند دشمن پیشروی خواهد کرد. اکنون فضای مجازی مانند یک تیغ دو لبه عمل می‌کند و در صورت کوچک‌ترین بی‌احتیاطی، آینده نوجوانان و جوانان در معرض تهدید قرار می‌گیرد.

جوانی در مورد فعالیت گروه جهادی «یونس» می‌گوید: گروه‌های جهادی چند سالی است که با رویکرد محرومیت‌زدایی به فرمان رهبر معظم انقلاب به صورت تشکیل می‌شوند. این گروه‌ها در بخش عمرانی فعالیت دارند و گروه جهادی «یونس» بخش جداگانه برای این موضوع اختصاص داده است؛ اما بخش مفقوده‌ای که طی سال‌های اخیر به آن توجه نمی‌شد آموزش کسب‌وکار و چگونگی استفاده و حضور در فضای مجازی است.

این نخبه جهادگر ادامه می‌دهد: در اردوهای جهادی که برگزار می‌شود یک جرم شناسایی به محل اعزام می‌شود تا نیازهای آنها را شناسایی کند و بعد از حدود یک ماه با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام می‌دهد تیم اصلی جهادی به محل مورد نظر سفر می‌کنند.

مسئول آموزش و پژوهش گروه جهادی «یونس» می‌افزاید: به‌طور معمول جهادگران زمانی که به منطقه مورد نظر می‌رسند گویی کل مسیر را استراحت کرده‌اند و همه با توان بالایی از همان دقایق ابتدایی مشغول به کار می‌شوند.

جوانی ادامه می‌دهد: آموزش در حوزه کسب‌وکار و همچنین چگونگی کسب درآمد ازجمله راه‌هایی است که می‌تواند به محرومیت‌زدایی کمک کند و به نظر می‌رسد این کار به‌صورت ریشه‌ای می‌تواند محرومیت یک خانواده را درمان کند. تاکنون سمینارها و همایش‌های رایگانی که برای محرومین برگزار کرده‌ایم تعداد زیادی از افرادی که از چگونگی کسب درآمد آگاهی نداشتند شاغل شدند.

این جهادگر که گروه جهادی «یونس» می‌گوید: یکی از فعالیت‌های بخش آموزش و پژوهش گروه جهادی «یونس» این است که در فضای مجازی آموزش‌های درست را ارائه کند. اکنون فضای مجازی به عنوان یک تهدید برای خانواده‌ها است، اما در عین حال می‌تواند آگاهی‌بخش همان‌ها باشد، درنتیجه نشان دادن راه درست و مسیر اصلی در فضای مجازی یکی از اقدامات گروه جهادی ما برای نوجوانان، جوانان و خانواده‌ها انجام می‌دهد‌.

جوانی در مورد آگاه‌سازی افراد با برنامه‌های ماهواره تأکید می‌کند: امام خمینی (ره) می‌فرمایند هر وقت در مسیری قرار داشتید که دشمن شما را تشویق کرد مطمئن باشید که راه را اشتباه رفته‌اید. مشاهده برنامه‌های ماهواره‌ای هم یکی از این مصادیق است و به دلیل اینکه ترکیه قطب و فشن منطقه شده در سریال‌های خود از این ابزار استفاده می‌کند اما در عین حال بی‌بندوباری و مسائل دیگر را ترویج می‌کند و سعی دارد با آهنگ‌های غمگین، مخاطب را جذب برنامه کند. از سوی دیگر در برنامه‌های شبکه‌های معاند، افراد خبیث با آهنگسازی‌ها و همچنین برنامه‌ریزی به یک فرد محبوب تبدیل می‌شوند که این موضوع در ناخودآگاه افراد خانواده تأثیر می‌گذارد.

این جهاگرد با تأکید بر اینکه برخی خانواده‌ها به موضوعات و برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای دقت نمی‌کنند تصریح می‌کند: اینکه ما به‌عنوان یک بسیجی بگوییم ماهواره بد است دیگر کفایت نمی‌کند و بنده به‌عنوان یک پژوهشگر در بین خانواده‌ها و دانشجویان حاضر می‌شوم و آنها را از مفاد برنامه‌های تلویزیونی نگاه می‌کنند آگاه می‌کنم.

وی معتقد است: در برخی بخش‌ها خانواده‌ها از فقر آگاهی رنج می‌برند بدون اینکه متوجه باشند که برنامه تیزر و یا تبلیغی را مشاهده می‌کنند.

جوانی می‌افزاید: نگاهی به سریال‌های ترکیه‌ای که طی سال‌های گذشته تولید شده نشان می‌دهد صنعت مد و پوشاک در این کشور رشد چشمگیری داشته و بیشتر از اینکه سریال‌ها دارای محتوای باشند سعی می‌کنند با به حاشیه بردن متن اصلی که خیانت است مد و پوشاک خود را تبلیغ کنند. این در حالی است که بحث خیانت در این سریال‌ها امری عادی به نظر می‌رسد و این موضوع ممکن است یک خانواده را در طولانی مدت سست کند. برخی شبکه‌های معاند علاوه بر اینکه از پخش این سریال‌ها استقبال می‌کنند و در برخی موارد در زمان دوبله از اصطلاحات ایرانی برای جذب مخاطب بهره می‌برند در فضای مجازی نیز تبلیغات گسترده‌ای دارند تا بتوانند خواسته خود را به هدف برساند.

مسئول آموزش و پژوهش گروه جهادی در خاتمه می‌گوید: اکنون دشمن از طریق جنگ نرم می‌شود که ضرر آن بیشتر از جنگ نظامی است. در جنگ نظامی دشمن مشخص است و شما با یک استراتژی می‌توانید از مرزهای خود محافظت کنید اما در جنگ نرم مشخص نیست که دشمن قرار است از کجا حمله کند که همین موضوع بحث مبارزه را سخت می‌کند؛ اما با روحیه جهادگران که همیشه به دنبال سازندگی و محرومیت‌زدایی بودند به‌صورت تخصصی به این موضوع ورود کردیم و خانواده‌ها و کسانی که در این نقش آگاه نیستند را مطلع کردیم تا با تصمیم خودشان به سراغ این‌گونه فیلم‌ها نروند.

منبع: نشریه «منهای نفت» شماره 9 صفحه 56

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها