محمدرضا سنگری:

جغرافیای ادبیات دفاع مقدس محدود به ایران نیست

نویسنده و محقق حوزه دفاع مقدس گفت: جغرافیای ادبیات دفاع مقدس به محدوده و کرانه ایران نیست، بسیاری از کسانی که در این زمینه سخن گفته و اثر آفریده‌اند جزء ادبیات پایداری محسوب می‌شوند
کد خبر: ۳۸۵۵۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵ - 22March 2020

جغرافیایی ادبیات دفاع مقدس به محدوده و کرانه ایران نیسبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «محمدرضا سنگری» محقق و چهره نام‌آشنای ادبیات پایداری است که آرا و نظرات قابل تأملی در این حوزه دارد. گفت‌وگوی زیر در خصوص ادبیات پایداری و وجه ملی و بین‌المللی آن است که در ادامه می‌خوانید:

محمدرضا سنگری در خصوص ضرورت‌های امروز ادبیات دفاع مقدس اظهار داشت: باید در حوزه دفاع مقدس کاری صورت گیرد که در محیط‌های علمی مثل دانشگاه پذیرفته شود و بتوان مثل یک منبع درسی و کتاب مرجع از آن بهره گرفت‌. متأسفانه در این زمینه هنوز کار درخوری صورت نگرفته است. در سال گذشته حوزه‌های ادبیات داستانی، زندگی‌نامه داستانی و شعر پایداری بیشتر مورد تأمل نویسندگان بود.

وی در ادامه افزود: در مجموعه ادبیات انقلاب اسلامی که ادبیات دفاع مقدس یکی از شاخه‌های آن است سه گونه ژانر وجود دارد که از دیگرگونه‌های ۱۷ گانه ادبیات انقلاب مؤثرتر بوده‌اند. اول حوزه شعر با شاخه‌ها و گونه‌های مختلف بود که بیشترین تولید را داشته است. دوم حوزه خاطره؛ از ۲۰ هزار کتاب تولیدی، حدود پنج هزار خاطره وجود دارد که بیشتر از شعر نیز با اقبال عمومی روبرو شده است.

این محقق حوزه دفاع مقدس در پاسخ به این سؤال که با توجه به تاریخ که وجهی از فرهنگ ایرانی را بارزتر و برجسته‌تر نشان می‌دهد گفت: تاریخ گذشته ایران نشان می‌دهد که این سرزمین همواره در معرض تهاجم و طمع و تعرض بوده است و به‌تبع آن تدافع و ایستادگی و پایداری بخشی از فرهنگ و زیست‌نامه این ملت محسوب می‌شود، استحکامات و حصارها و دژها و هندسه شهرها و معماری‌ها این‌گونه نشان می‌دهد و این نشان از دفاعی بودن ما در عرصه‌های مختلف تاریخی حکایت دارد.

سنگری در ارزیابی وضعیت ادبیات پایداری در تعامل با کشورهای اطراف به‌ویژه کشورهای همسایه فرهنگ بیان داشت: تعامل ما با جهان اطراف به‌ویژه ملت‌هایی که با ما اشتراکات فرهنگی دارند به شناخت وضعیت فرهنگی و ادبی امروز منجر شده است و به‌ضرورت ما را وامی‌دارد تا از ادبیات دفاع خویش را بهتر بشناسیم و این نمایاندن مستلزم مطالعه، نقد و گزینش بهترین آثار جهت ارائه جهانی است. ادبیات دفاع مقدس پایان نیافته است و جریانی مستمر است و همواره در حال تولید و بازتولید است و بررسی سیر تحول آن می‌تواند به تطور این ادبیات در بین نویسندگان و خلق آثار بهتر و برتر یاری نماید.

وی در خصوص جایگاه بین‌المللی ادبیات دفاع مقدس گفت: جغرافیایی ادبیات دفاع مقدس به محدوده و کرانه ایران نیست چه بسیار از ایرانیان و غیر ایرانیان آن‌سوی مرزها شناخته شده جغرافیایی در این زمینه سخن گفته و اثر آفریده‌اند. آنها نیز جزء ادبیات محسوب می‌شوند و ترجمه آثار دفاع مقدس بازتاب‌های خاصی داشته است چه‌بسا در آینده این آثار بتواند فصلی جدید در ادبیات جهانی ایفا نماید.

سنگری در خصوص پیوند ادبیات آیینی با ادبیات دفاع مقدس توضیح داد: پیوندهای مستحکمی ادبیات دفاع مقدس و ادبیات آیینی وجود دارد و بعد از انقلاب اسلامی، احساسات شورانگیز مذهبی در تاروپود ادبیات ما تنیده شده و آرام آرام پخته‌تر شده است و این رویکرد در بخش شعر پررنگ‌تر است، چراکه اغلب سروده‌های موفق شاعران بعد از انقلاب اسلامی در توصیف صحنه‌های نبرد هشت‌ساله و پایداری ملت ایران در برابر بیگانگان از اندیشه و حماسه بزرگ عاشورا تأثیر مستقیم پذیرفته است. شعرهایی که در ظاهر با عاشورا مرتبط نبودند اما وامدار اندیشه عاشورایی شدند و همین نکته عامل پیوند بیشتر مخاطبان با این آثار شد.

منبع: فرهنگ پایداری

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار