نقش آمریکا در تخریب پدافند موشکی یمن در زمان علی عبدالله صالح

آمریکا در زمان علی عبدالله صالح، رئیس جمهور پیشین یمن به بهانه اینکه موشک‌های این کشور امکان دارد به دست القاعده بیفتد، بیش از ۱۲۰۰ تیر از آن‌ها را در دو نوبت منهدم کرده است.
کد خبر: ۳۸۵۸۶۶
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۸ - 27February 2020

نقش آمریکا در تخریب پدافند موشکی یمن در زمان علی عبدالله صالحبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، مقامات آمریکا در زمان «علی عبدالله صالح»، رئیس جمهور وقت یمن او را متقاعد کرده‌اند که بخشی از پدافند موشکی کشورش را منهدم کند.

منبعی امنیتی در یمن به خبرگزاری «سبأ» این کشور پنجشنبه (هشتم اسفند) ماجرای نقش آمریکایی‌ها در تخریب و انهدام پدافند یمن را فاش کرد و گفت که در زمان علی عبدالله صالح هیأتی از آمریکا متشکل از «دینس هادریک»، رئیس وفت دفتر نابودی تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا، «سانتو بولتزی»، افسر ارتباطات، «نیلز تالبوت»، کارشناس فنی دفتر مذکور، «لوری فریمن»، مسئول روابط خارجی دفتر وزارت خارجه آمریکا، به همراه وابسته نظامی سفارت واشنگتن در صنعاء به دیدار مقامات وزارت دفاع وقت یمن می‌روند و به آن‌ها فشار می‌آوردند تا زمینه را برای انهدام و نابودی موشک‌های یمن را مهیا کنند که با مخالفت آن‌ها مواجهه می‌شوند.

به گفته این منبع، «عمار محمد عبدالله صالح»، برادرزاده «علی عبدالله صالح»، رئیس‌جمهور وقت یمن با اشاره عمویش، مسئولیت اقناع مقامات وزارت دفع یمن را از طریق دستگاه امنیت ملی یمن برعهده می‌گیرد تا در مقابل نابودی پدافند موشکی یمن، امتیازاتی به دست آوردند.

بر اساس این گزارش، هیأت آمریکایی در گفت‌وگو‌هایی خود با مقامات یمن وانمود کرده بودند که بیم آن می‌رود که گروهک القاعده بتواند این موشک‌ها را به دست بیاورد و از آن‌ها برای حمله به فرودگاه‌های غیرنظامی استفاده کند.

این هیأت آمریکایی از آگوست ۲۰۰۴ اقدام به جمع آوری موشک‌های یمن کرده و از کار انداختن آن‌ها را شروع می‌کنند. به گفته منبع یمنی، نتیجه مذاکرات و همکاری علی عبدالله صالح و برادرزاده‌اش با هیأت مذکور این بود که شرکت آمریکایی «رنکو» که در زمینه خنثی‌سازی مواد منفجره متخصص است، با وزارت خارجه آمریکا به توافق می‌رسد که موشک‌های یمن را در دو نوبت منهدم کند.

بار اول، مجموعاً ۱۱۶۱ موشک (۱۰۷۸ موشک سام ۷ استرلا، ۶۲ موشک سام ۱۴، و ۲۰ موشک سام ۱۶) در تاریخ ۲۸/۲/۲۰۰۵ در منطقه الجدعان استان مأرب منفجر شدند. علاوه بر این تعداد موشک، ۱۳ لانچر (قابل حمل بر دوش) و ۵۲ لانچر بزرگ منهدم شد.

منبع یمنی گفته است که فیلم این تخریب را در اختیار دارد و به زودی آن را منتشر خواهد کرد.

بر اساس این گزارش، دومین عملیات انهدام موشک‌های یمن در ۲۷/۷/۲۰۰۹ در پایگاه نظامی «وادی حلحلان» استان مأرب رخ داد که طی آن، ۱۰۲ موشک که اغلب آن‌ها از نوع سام ۷ استرلا، سام ۱۴ و دو موشک هم از نوع سام ۱۶ به همراه ۹۱ لانچر منهدم شد.

منبع مذکور تأکید کرد: «این واقعیت‌ها تنها بخشی از نقش طرف آمریکایی در نابودی تجهیزات یمن است و در بخش‌های دیگر از جمله نابودی ارتش و تضعیف آن نیز دخالت‌هایی داشته است».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار