یادداشت/ رسول حسنی

مدیریت بیماری کرونا نمونه‌ای از انسجام ملی است

ایران اسلامی در آخرین روز‌های سال ۱۳۹۸ با مسئله شیوع و مهار بیماری کرونا مواجه شد که برخلاف رویداد‌های مشابه که یاس و سرخوردگی ایجاد کرده بود، تقویت روحیه اتحاد را منجر شد و نشانی از انسجام ملی است.
کد خبر: ۳۸۵۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ - 29February 2020

گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس - رسول حسنی؛ سال ۱۳۹۸ برای همه ما سال تلخی بود، از سیل ویرانگری که در ابتدای سال جاری بخش وسیعی از برخی استان‌های کشور را درگیر کرد تا ترور تاسف‌بار و شهادت جانگداز سردار سلیمانی و سقوط هواپیمای اوکراینی همه درد‌هایی گران و خساراتی جبران ناپذیر بودند. نکته‌ای که سنگینی بار این تلخی‌ها را دوچندان می‌کرد، آتش‌افروزی‌های معاندان و افتادن بخشی از مردم در دام فتنه‌انگیزی رسانه‌های آنان بود.

اتهام‌زنی معدودی از مردم به برخی نهاد‌ها و واکنش ناصواب بعضی از مسئولین به مردم معترض، نمونه‌ای از رفتار‌هایی بود که اتحاد ملی را نشانه گرفته بود. حوادث آبان و اعتراض مردم به گرانی بنزین که خسارات بسیاری به کشور تحمیل کرد می‌توانست به یک فاجعه تبدیل شود که حضور مقتدرانه و مدبرانه رهبر معظم انقلاب اسلامی مانع از وقوع حوادث ناگوار بعدی شد.

حرف اغلب مردم و مسئولین این بود که سوءتفاهم‌های بوجود آمده را چگونه باید مدیریت کرد تا هر دو طیف بتوانند به راحتی گفتمان کنند. شیوع بیماری کرونا که متاسفانه تعدادی از هموطنان ما را درگیر کرده و عده‌ای از آن‌ها را هم به کام مرگ کشاند. در قضیه کرونا مانند موارد مشابه شاهد حضور لجام گسیخته رسانه‌های معاند بودیم که با حجم اخبار کذب، هراس انگیز و تفرقه افکن خود سعی داشتند شرایط بوجود آمده را بسیار وحشتناک و رعب‌آور نشان دهند. هدف این رسانه‌ها نه مسئله کرونا که تضعیف جمهوری اسلامی ایران بود و همچنان ادامه دارد.

اما این بار بر خلاف رویداد‌هایی که نمونه‌های آن ذکر شد، مردم چندان بر موج شایعات و غرض‌ورزی‌های رسانه‌های بیگانه سوار نشدند. مسئولان نیز در کنار مردم سعی در مهار بیماری کرونا داشتند. مردم در این مورد اخبار خود را از رسانه ملی و منابع مطمئن دریافت می‌کنند. حضور مجاهدانه پزشکان، پرستاران، بهیاران و کادر‌های درمانی در سراسر کشور که برخی از آن‌ها بدون دریافت دستمزد مشغول به انجام خدمات درمانی هستند اتفاق مبارکی در تاریخ کشور است.

این همدلی و همراهی مردم و مسئولین البته از چشم دشمنان ملت دور نمانده و سعی در ایجاد شکاف دارند که باز حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی و پیام امیدوارانه ایشان مبنی بر تشکر و قدردانی از وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی نقشه معاندان را نقش بر آب کرد. بار‌ها رهبر معظم انقلاب اسلامی بر انسجام ملی، تقویت روحیه امیدواری و همدلی مردم و مسئولین تاکید داشته‌اند که با التزام به این ابزار‌ها کشور را در مسیر توسعه قرار داد.

قضیه شیوع بیماری کرونا اثبات اجرایی بودن این مطالبه حضرت امام خامنه‌ای بود که متاسفانه طی این سال‌ها به آن چندان که باید توجهی نشده بود. انسجام ملی چندان ارتباطی به اختلاف جناحی و حزبی ندارد و اشتراکات ما بسیار مهم‌تر از شعار‌های اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است. تحت هیچ شرایطی نباید امر ملی خود را بازیچه غرض‌ورزی‌های حزبی خود قرار دهیم.

در این صورت است که می‌توانیم در مسیر توسعه و رشد قرار بگیریم. این همدلی و همراهی بوجود آمده در مهار بیماری کرونا باید ضریب داده شود و به عنوان الگویی در تقویت انسجام ملی در موارد دیگر در نظر گرفته شود. فضای سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی ما به شدت نیازمند چنین همدلی‌هایی است.

انتهای پیام/ ۱۶۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار