احتمال ابطال حکم ماموریت «عدنان الزرفی»/ احزاب سُنی به گزینه «برهم صالح» چراغ سبز نشان نداده‌اند

مقامات عراقی در خصوص موضوعات مختلفی از جمله چراغ سبز نشان ندادن احزاب سنی به حمایت از کابینه «عدنان الزرفی» و احتمال ابطال حکم الزرفی اظهار نظر کردند.
کد خبر: ۳۹۰۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳ - 07April 2020

احتمال ابطال حکم ماموریت «عدنان الزرفی»/ احزاب سنی به گزینه برهم صالح چراغ سبز نشان نداده‌اندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «عبدالخالق العزاوی» نماینده پارلمان عراق در گفت‌وگو با المعلومه اظهار داشت: نشست‌های سیاسی با نیرو‌های سنی همچنان در بغداد در حال جریان است.

وی افزود: این احزاب درباره مطالبات خود از نخست‌وزیر آینده همچنان تصمیم و موضع واحدی دارند که مهم‌ترین آن‌ها محافظت از حاکمیت کشور و تحقق خواسته‌های معترضان به اضافه بازگشت آوارگان و بازسازی مناطق آن‌هاست.

نماینده پارلمان عراق خاطرنشان کرد: نیرو‌های سنی تا این لحظه درباره حمایت از کابینه «عدنان الزرفی» چراغ سبز نشان نداده و در انتظار نتیجه نشست‌های سیاسی هستند.

از سوی دیگر «علی التمیمی» کارشناس حقوقی عراق روز گذشته اعلام کرد که احتمال لغو حکم مکلف شدن عدنان الزرفی به ماموریت تشکیل دولت عراق مشابه آنچه در ابطال عضویت «محمد الکبیسی» در دادگاه فدرال افتاد وجود دارد.

التمیمی افزود: تصمیم ابطال عضویت محمد الکبیسی در دادگاه فدرال بر اساس تایید مرجع عمومی دادگاه تجدید نظر بوده است.

رئیس‌جمهور عراق در هفدهم ماه مارس گذشته براساس حکم دادگاه فدرال این کشور الزرفی را مامور تشکیل دولت کرد؛ دادگاه فدرال در حکم خود به صالح حق معرفی نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت را داده بود، اما از آنجا که شورای عالی قضات عراق روز سوم آوریل اعلام کرد که حکم عضویت قاضی محمد رجب الکبیسی در دادگاه فدرال لغو شده است، لذا دادگاه فدرال صلاحیت اعطای مجوز به صالح برای معرفی نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت را نداشته است.

برخی محافل سیاسی عراق گفته بودند که با توجه به اینکه عضویت الکبیسی در دادگاه فدرال لغو شده است، لذا حکم صادره از دادگاه فدرال برای دادن مجوز به صالح برای معرفی نخست‌وزیر مامور تشکیل دولت نیز وجاهت قانونی ندارد.

کارشناس حقوقی عراق تصریح کرد که بر این اساس رئیس‌جمهور حکم ماموریت عدنان الزرفی به تشکیل دولت را باطل کرده و بار دیگر همه چیز به پله اول بازخواهد گشت.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار