دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

بیشترین افزایش سالانه هزینه‌های نظامی در یک دهه در سال ۲۰۱۹ روی داد/ ۱۹۱۷ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی کشور‌ها در سال ۲۰۱۹

مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (تولید ناخالص داخلی) را تشکیل می‌داد که این نشان می‌دهد روند رشد هزینه‌های نظامی در سال‌های اخیر سرعت یافته است.
کد خبر: ۳۹۵۸۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۳:۵۷ - 10May 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس؛ براساس داده‌های جدید پژوهشگاه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم (SIPRI)، کل هزینه‌های نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ به ۱۹۱۷ میلیارد دلار افزایش یافته است. هزینه‌های نظامی جهان سال ۲۰۱۹ نمایانگر افزایش ۳/۶ درصد به نسبت سال ۲۰۱۸ و بیشترین رشد سالانه هزینه‌ها از سال ۲۰۱۰ است. بدین ترتیب پنج سرمایه گذار بزرگ در سال ۲۰۱۹ که ۶۲ درصد از هزینه‌ها را به خود اختصاص داده اند ایالات متحده آمریکا، چین، هند، روسیه و عربستان سعودی هستند.

مخارج نظامی جهان در سال ۲۰۱۹ به میزان ۲/۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی (تولید ناخالص ملی) را تشکیل می‌داد که تقریباً معادل ۲۴۹ دلار برای هر نفر است؛ این نشان می‌دهد روند رشد هزینه‌های نظامی در سال‌های اخیر سرعت یافته است.

ایالات متحده رشد جهانی در هزینه‌های نظامی را به پیش می‌برد

ایالات متحده آمریکا در سال گذشته میلادی ۳۸ درصد از هزینه‌های نظامی جهان را به خود اختصاص داد. این در حالی است که افزایش هزینه‌های ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ تنها معادل کل هزینه‌های نظامی آلمان برای آن سال بود.

چین و هند بیشترین هزینه‌های نظامی آسیا را به خود اختصاص داده اند

در سال ۲۰۱۹، چین و هند به ترتیب، دومین و سومین مخارج نظامی در جهان را داشتند. مخارج نظامی چین در سال ۲۰۱۹ به ۲۶۱ میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سال ۲۰۱۸ به میزان ۵/۱ درصد افزایش یافته است در حالی که هند با ۶/۸ درصد رشد به ۷۱/۱ میلیارد دلار رسیده که از مهمترین عوامل افزایش هزینه‌های نظامی این دو کشور تنش و رقابتی است که این دو کشور با یکدیگر دارند.

علاوه بر چین و هند، ژاپن با ۴۷/۶ میلیارد دلار و کره جنوبی با ۴۳/۹ میلیارد دلار بزرگترین مخارج نظامی در آسیا و اقیانوسیه را داشتند. این نشان هزینه‌ها نشان می‌دهد، هزینه‌های نظامی در منطقه آسیا و اقیانوسیه از سال ۱۹۸۹ تاکنون هر سال افزایش یافته است.

بیشترین افزایش سالانه هزینه‌های نظامی در یک دهه در سال ۲۰۱۹ روی داد/ ۱۹۱۷ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی کشور‌ها در سال ۲۰۱۹

آلمان منجر به افزایش هزینه‌های نظامی در اروپا می‌شود

مخارج نظامی آلمان در سال ۲۰۱۹ با ۱۰ درصد افزایش به ۴۹/۳ میلیارد دلار رسید. این بزرگترین افزایش هزینه در میان ۱۵ ارتش برتر نظامی در سال ۲۰۱۹ بود. رشد هزینه‌های نظامی آلمان تا حدودی می‌تواند با درک افزایش تهدید روسیه، که توسط بسیاری از کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مشترک است، توضیح داده شود.

البته در همان زمان، مخارج نظامی فرانسه و انگلیس نسبتاً پایدار مانده است. در کشور‌های عضو ناتو در اروپای مرکزی افزایش قابل توجهی در هزینه‌های نظامی رخ داده است: برای مثال، هزینه‌های نظامی رومانی ۱۷ درصد و بلغارستان نیز به دلیل خرید هواپیما‌های جنگی جدید ۱۲۷ درصد افزایش داشته است. بدین ترتیب کل هزینه‌های نظامی توسط ۲۹ کشور عضو ناتو در سال گذشته ۱۰۳۵ میلیارد دلار بوده است.

روسیه نیز در سال ۲۰۱۹ هزینه‌های نظامی خود را با ۴/۵ درصد افزایش به ۶۵/۱ میلیارد دلار افزایش داد.

مخارج نظامی ناپایدار در کشور‌های آفریقایی

درگیری مسلحانه یکی از محرک‌های اصلی برای عدم ثبات در هزینه‌های نظامی در کشور‌های جنوب صحرای آفریقا است. به عنوان مثال، در منطقه ساحل و دریاچه چاد که چندین درگیری مسلحانه در جریان است، هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۹ در بورکینا فاسو ۲۲ درصد، کامرون ۱/۴ درصد و مالی ۳/۶ درصد افزایش یافته، اما در چاد ۵/۱- درصد، نیجر ۲۰- درصد و نیجریه ۸/۲- درصد، کاهش داشته است.

اما در میان کشور‌های آفریقای مرکزی که درگیری‌های مسلحانه وجود دارد، هزینه‌های نظامی در سال ۲۰۱۹ به طور کلی افزایش یافت. جمهوری آفریقای مرکزی ۸/۷ درصد، جمهوری دموکراتیک کنگو ۱۶ درصد و اوگاندا ۵۲ درصد، در سال ۲۰۱۹ هزینه‌های نظامی را افزایش دادند.

بیشترین افزایش سالانه هزینه‌های نظامی در یک دهه در سال ۲۰۱۹ روی داد/ ۱۹۱۷ میلیارد دلار هزینه‌های نظامی کشور‌ها در سال ۲۰۱۹

سایر تحولات قابل توجه منطقه‌ای

آمریکای جنوبی: مخارج نظامی در آمریکای جنوبی در سال ۲۰۱۹ با ۵۲/۸ میلیارد دلار نسبتاً بدون تغییر بوده است. برزیل ۵۱ درصد کل هزینه‌های ارتش در منطقه را به خود اختصاص می‌داد.

آفریقا: مخارج نظامی دولت‌های آفریقا با ۱/۵ درصد رشد به ۴۱/۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسیده است.

آسیای جنوب شرقی: هزینه‌های نظامی در جنوب شرقی آسیا ۴/۲ درصد در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته و به ۴۰/۵ میلیارد دلار رسیده است.

متوسط هزینه مخارج نظامی

۱/۴ درصد از تولید ناخالص داخلی برای کشور‌های ـ قاره ـ آمریکا، ۱/۶ درصد برای آفریقا، ۱/۷ درصد برای آسیا و اقیانوسیه و اروپا و ۴/۵ درصد برای خاورمیانه (در کشور‌هایی که داده برای آن‌ها در دسترس است) بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها