شهر خون/ 7

هراس متحدان صدام از نهضت حضرت امام خمینی (ره)

تقریباً تمامی دولت‌های عربی که ایالات متحده مناسبات خوبی با آنها دارد باهم به بقای رژیم صدام حسین علاقه‌مندند و از چشم انداز پیروزی‌های نظامی ایران که امکان دارد انقلاب اسلامی آیت الله روح الله خمینی را به صورت نیرویی در کشورهای همسایه‌اش در آورد می‌ترسند.
کد خبر: ۳۹۶۵۰۰
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۳۰ - 15May 2020

هراس متحدان صدام از نهضت حضرت امام خمینیبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اشغال خرمشهر توسط رژیم بعث عراق مهم‌ترین برگ برنده این كشور برای وادار ساختن ایران به شركت در هرگونه مذاكرات صلح تلقی می‌شد و طبعاً آزادسازی این شهر می‌توانست سمبل پیروزی جمهوری اسلامی ایران و برتری نظامی‌اش باشد.

با توجه به این‌که منطقه عمومی غرب كارون آخرین منطقه مهمی بود كه هم چنان در اشغال عراق قرار داشت، از یک‌سو فرماندهان نظامی ایران برای انجام عملیات در این منطقه اشتراك نظر داشتند و از سوی دیگر عراق نیز كه طراحی عملیات آزادسازی خرمشهر را پس از عملیات فتح‌المبین قطعی و مسجل می‌پنداشت، با در نظر گرفتن اهمیت این شهر و جایگاه آن در دفاع از بصره، به‌ضرورت حفظ این منطقه معتقد بود.

ازاین‌رو، بلافاصله پس از اتمام عملیات فتح‌المبین، درحالی‌که قوای ارتش عراق در منطقه عمومی خرمشهر تقویت می‌شد، به تمام یگان‌های تحت امر قرارگاه مركزی كربلا دستور داده شد تا ضمن بازسازی و تجدید قوا، به شناسایی و طراحی عملیات بپردازند. این عملیات با نام بیت‌المقدس و رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد.

در کتاب نوزدهم «روز شمار جنگ ایران و عراق» با عنوان «آزادسازی خرمشهر» به تفصیل این عملیات مورد بررسی قرار گرفته و جزئیات آن شرح داد شده است. به مناسبات شروع این عملیات و روزهای منتهی به آزادسازی خرمشهر بخش‌هایی از این کتاب منتشر خواهد شد که قسمت هفنم آن را درامه می‌خوانید:

هراس از نهضت امام

امام خمینی رهبر انقلاب اسلامی ایران صبح امروز در جمع اعضای شورای عالی تبلیغات اسلامی در سخنانی تاکید کردند که هیچ انقلابی تاکنون به اندازه انقلاب اسلامی مورد هجوم تبلیغاتی و تسلیحاتی واقع نشده است.

امام خمینی همچنین به کشورهای عرب منطقه اطمینان دادند که اگر از حکومت عراق حمایت نکنند و با ایران رفتار اسلامی داشته باشند دولت و ملت ایران با آنها برادر است. ایشان با پیش بینی سقوط صدام حسین در آینده نزدیک کشتار دادند که رهبران کشورهای حامی و نیز به همین سرنوشت دچار خواهند شد.

ساعت ۱۶:۳۰ صبح امروز پس از اینکه مواضع نیروهای تیپ ۴۱ ثارالله (ص) سپاه و تیپ ۵۸ ذوالفقار ارتش در پنج کیلومتری شهر مرزی محور کوچک زیر آتش شدید توپخانه دشمن قرار گرفت، ۱۵ تانک و نفربر عراقی با پشتیبانی ۲ هلی‌کوپتر از دژ مرزی به طرف عمق خاک ایران پیشروی کردند، لیکن پس از طی حدود دو کیلومتر، با مقاومت نیروهای خودی در ساعت ۹ متوقف شدند و با تحمل خسارات از جمله سرنگونی دو هلی‌کوپتر و انهدام یک تانک و یک خودرو ناجا عقب نشستند.

تحرکات اخیر ارتش عراق در محورهای کوشک و طلایی موجب شد قرارگاه مرکزی کربلا در دستورالعملی به قرارگاه‌های عملیاتی تحت امر خود، از آنها بخواهد ضمن استقرار یک خط پدافندی مطمئن در نوار مرزی طلایی تا شلمچه، برای آزادسازی و تامین شلمچه و خرمشهر آماده باشند.

در عملیات هوایی امروز جنگنده‌های ایرانی علاوه بر سرنگون کردن چند فروند از هواپیماهای عراق دو اسکله نفتی البکر و العمیه را بمباران کردند. جنگنده‌های عراقی نیز قرارگاه نصر را مورد حمله قرار دادند.

همزمان با آماده شدن قوای نظامی ایران برای آزاد کردن خرمشهر از اشغال عراق، ساندی تایمز نوشت تصرف مجدد خرمشهر به دست ایرانی‌ها گواهی بر پایان جنگ نخواهد بود‌ نیویورک‌تایمز یادآور شد اغلب دولت‌های عربی به شدت به حکومت صدام حسین علاقه‌مندند.

هفته نامه ساندی تایمز چاپ لندن در شماره امروز خود به تلاش عراق برای حفظ خرمشهر نیز جلوگیری از ورود نیروهای ایرانی به خاک این کشور اشاره کرده و نوشته است و مصرف مجدد خرمشهر از سوی ایرانی‌ها الزاماً گواهی بر پایان جنگ نخواهد بود ایرانی ها آتش توپخانه خود را روی حاشیه و اطراف بسته بزرگ‌ترین بندر عراق که تنها در ۲۵ مایلی غرب خرمشهر قرار گرفته گشوده اند و این مسئله اعراب را بر آن داشته تا در مورد دخالت دیگر کشورها به ویژه مصر به طرفداری از عراق در این جنگ فکر کنند.

همچنین روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دیپلمات‌های غربی و عرب در بغداد آورده است: تقریباً تمامی دولت‌های عربی که ایالات متحده مناسبات خوبی با آنها دارد باهم به بقای رژیم صدام حسین علاقه‌مندند و از چشم انداز پیروزی‌های نظامی ایران که امکان دارد انقلاب اسلامی آیت الله روح الله خمینی را به صورت نیرویی در کشورهای همسایه‌اش در آورد می‌ترسند. این هراس در مورد تمامی دولت‌های کشورهای نفت خیز خلیج فارس و حسین پادشاه اردن صدق می کند و در مورد مصر نیز صادق است که طی هفته‌های اخیر با افزایش یاری های نظامی اش به عراق به شریک اصلی نظامی آن کشور تبدیل شود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار