اسرائیل به دنبال عادی‌سازی روابط با اعراب از کانال فرهنگی است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: پروژه عادی‌سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با اعراب، راهبرد تقریباً ثابت از سوی رژیم صهیونیستی بوده که از زمان امضای قرارداد «کمپ دیوید» آغاز شده است.
کد خبر: ۳۹۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ - 16May 2020

اسرائیل به دنبال عادی‌سازی روابط با اعراب از کانال فرهنگی استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، سعید غفاری کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به سریال‌هایی همچون «ام هارون» و یا «مخرج ۷» از سوی برخی شبکه‌های تلویزیونی در جهان عرب به مناسبت ماه مبارک رمضان به منظور عادی‌سازی روابط بعضی از کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی به نمایش درآمده است، اظهار داشت: پروژه عادی‌سازی رابطه میان رژیم صهیونیستی با اعراب یک راهبرد تقریبا ثابت از سوی این رژیم بوده است که با امضای قرارداد کمپ دیوید در سال 1979 آغاز شد.

وی با بیان این که حدود هفت دهه از اشغال سرزمین‌های فلسطینی و پذیرش رژیم جعلی صهیونیستی در مجامع بین‌المللی، می گذرد، اظهار کرد: پس از پایان جنگ دوم میان اعراب و رژیم صهیونیستی، فرآیند عادی‌سازی رابطه بعنوان یک موضوع مورد توجه رسانه‌ها و نخبگان منطقه در دستورکار قرار گرفت و از آن پس به رغم ادعاها و مواضع سیاسی رسمی، نوعی رابطه پنهانی با رژیم اسرائیل از سوی کشورهای عربی شکل گرفت، رابطه‌ای که در حوزه تجاری و امنیتی برجسته تر از بقیه حوزه ها بود.

این کارشناس مسائل غرب آسیا، با بیان این که چند سالی است که عادی سازی رابطه از حالت پنهان و غیر علنی خارج شده و رسانه ای شده است، تصریح کرد: تور بازدید روزنامه نگاران عرب برای بازدید از فلسطین اشغالی، مشارکت با برخی کارگردانهای عرب برای تولید فیلم در داخل فلسطین اشغالی، دعوت از سینماگران برای حضور در جشنواره های فیلم رژیم صهیونیستی، پذیرش تیم‌های ورزشی صهیونیستی در سرزمین‌های عربی، برگزاری نشست‌های علمی و فرهنگی، و موارد بسیاری دیگر که آخرین آن که به دلیل کرونا انجام نگرفت، حضور در نمایشگاه اکسپو دوبی می توانست، باشد.

غفاری خاطر نشان کرد: به نظرم تولید و پخش دو سریال‌ام هارون و مخرج 7 با محتوا و سناریویی که تا پیش از آن در جهان عرب سابقه نداشته است و پخش آن در ایام ماه مبارک رمضان، ادامه مسیری است که اشاره شد، مسیری که به عنوان مرحله جدیدی در قالب حساسیت‌زدایی از افکار عمومی می توان از آن نام برد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در واکنش به این سوال که تلاش برای عادی سازی این روابط تاکنون با چه واکنش هایی از سوی افکار عمومی جهان عرب و اسلام مواجه شده و آیا روایت ارائه شده در این گونه سریال ها در ارتباط با موضوع فلسطین مورد پذیرش افکار عمومی جهان اسلام قرار می گیرد؟ خاطرنشان کرد: در سال 2018 یک نظر سنجی در جهان عرب با محوریت فلسطین و عادی سازی رابطه انجام گرفت که نشان می داد همچنان رژیم اسرائیل بزرگترین تهدید به شمار می‌رود و اکثریت مردم در همه کشورهای جهان عرب نگاهی منفی به گرایش برخی دولت‌ها به عادی‌سازی روابط با این رژیم دارند.

غفاری با بیان این که ظاهرا نتایج این نظرسنجی و مقایسه آن با نظر سنجی مشابه در سال 2016 نشان داده بود که نگاه منفی به اسرائیل رشد پیدا کرده و بیشتر هم شده است، افزود: واقعیت این است که راهبرد عادی سازی روابط در میان برخی از رهبران جهان عرب وجود داشته و دنبال می شود و نسل جدید آنها پس از بیداری اسلامی (بهار عربی ) توجه بیشتری به آن نشان داده‌اند.

وی با بیان این که طی سالهای گذشته با حمایت آمریکا، رژیم صهیونیستی تبدیل به یک شریک تجاری و امنیتی شده است، گفت: نگرانی از عدم ثبات سیاسی در شرایط حاضر و چشم انداز نگران کننده اقتصادی، نظام‌های سیاسی اعراب را بیشتر به این سمت سوق داده است، البته نباید از این موضوع غافل باشیم که سرمایه گذاری ویژه ای برروی نسل جدید و جوانان عرب به بهانه های مختلف شده است تا بینش و سبک زندگی آنها را از ارزشهای دینی–سیاسی خالی کند و نسلی را بوجود آورد که نسبت به این مسایل کم‌ترین حساسیت را داشته باشند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه این سریالها محصول همکاری چند کشور عربی است هدف اصلی تولید کنندگان آنها و پخش آنها در ماه مبارک رمضان چیست؟ تصریح کرد: ماه مبارک رمضان در کشورهای عربی، به جشنواره سریالهای تلویزیونی معروف است، از این جهت رقابتی فشرده میان سریال‌های مناسبتی این ماه وجود دارد، به گونه ای که حتی برروی ذائقه و سلیقه افکار عمومی تاثیر بسیار داشته و روند محتوایی تولید سریال در ادامه سال را تعیین می کند.

وی با بیان این که به نظرم هدف از پخش این سریالها حساسیت زدایی از افکار عمومی در جهان عرب و همچنین آزمون حساسیت افکار عمومی و بررسی واکنش آنها هم در جهان عرب و هم درجهان اسلام نسبت به موضوع فلسطین است، اظهار کرد: چالش و گفت و گویی که در فضای رسانه ای، مجازی و جامعه عربی بوجود آمد از این منظر نیاز به تحلیل و تامل دارد. ممکن است در این مرحله هدف عادی سازی نبوده باشد و آنها صرفا به دنبال "پذیرش " اسرائیل در منطقه باشند.

غفاری در ادامه این مصاحبه در مورد پخش سریال «النهایه از تلویزیون مصر که در آن به موضوع نابودی رژیم صهیونیستی اشاره شده است، نیز گفت: در کنار این دو سریال، شاهد تولید و پخش سریال "در پایان(النهایه)" در مصر بودیم که مضمون و محتوای آن کاملا برعکس سریالهای فوق بود و بسیار پر بیننده شد. البته سریال در پایان یا النهایه وجه دیگری هم دارد و ان اینکه نخستین سریال علمی – تخیلی اعراب می تواند محسوب شود، سریالی که قصه آن مربوط به سالهای 2120 می باشد.

وی افزود: به نظرم نویسنده این سریال بر اساس شناختی که از افکار عمومی در جهان عرب داشته است، خرده روایتهایی را در آن گنجانیده تا بتواند بیشتر و بهتر تماشاگر را جلب و جذب کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان این که روایت این سریال اعتراض رژیم صهیونیستی را بدنبال داشته و آنها از دولت مصر گله کرده‌اند، گفت: مساله انها هم این بوده که چرا به رغم رابطه عمیق دولت مصر و اسرائیل، چنین سریالی تولید شده است.

غفاری در پایان مصاحبه خود افزود: نویسنده این سریال در یک گفت‌وگو نکته جالبی را بیان کرده بود. «سمیر عاطف»، گفته بود: «صلح باید مبتنی بر عدالت باشد و در نبود صلح واقعی و ثبات حقیقی در منطقه، نابودی اسرائیل یک امر محتمل است. آزادسازی بیت المقدس چیزی است که هر عرب می خواهد" و به نظرم سمیر عاطف نماینده خوبی برای نشان دادن و توصیف افکار عمومی در جهان عرب است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار