یادداشت/ ابوالفضل بمانی

بازخوانی نقش تیپ ۱۷ قم در آزادسازی خرمشهر

سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر و شجاعت ایثار رزمندگان اسلام بخصوص رزمندگان تیپ ۱۷ سپاه قم در عملیات بیت المقدس، یکی از صفحات درخشان دیوان طلایی حماسه ملت قهرمان ایران اسلامی است.
کد خبر: ۳۹۷۹۴۸
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۷ - 22May 2020

بازخوانی نقش تیپ ۱۷ قم در آزادسازی خرمشهرگروه استان‌های دفاع‌پرس_ابوالفضل بمانی؛ بر اساس آنچه که در جلد اول کتاب «نبرد‌های انقلابی» لشکر ۱۷ امام علی بن ابی طالب (ع) با عنوان «از چزابه تا زید» ویژه عملکرد لشکر در سال‌های ۶۰ و ۶۱ مطرح شده، نخستین مرحله از عملیات بزرگ بیت المقدس، بامداد دهم اردیبهشت ۶۱ با رمز مقدس یا علی بن ابی طالب (ع) با حمله گسترده و برق آسای رزمندگان اسلام به مواضع دشمن آغاز شد و تبادل تشدید آتش تا صبح ادامه داشت.

با پیشروی این نیرو‌ها در محور قرارگاه فتح در غرب کارون و رسیدن آن‌ها به جاده اهواز خرمشهر کاملا مشخص شد که دشمن از سمت غرب کارون در غفلت بوده بوده و همزمان، در منطقه جنوب نیز حرکت گردان‌های تیپ ۱۷ به سمت مواضع دشمن در منطقه برقازه آغاز شد و نیرو‌های رزمنده از معابر مشخص شده عبور کرده و به موانع دشمن رسیدند.

با توجه به وسعت منطقه عملیاتی تیپ ۱۷ و تسلط دشمن روی مسیر حرکت نیرو‌ها و همچنین وجود موانع فراوان درگیری بیش از ۴۸ ساعت ادامه پیدا کرد و نیرو‌های خودی نتوانستند اهداف مورد نظر را تصرف نماید، مرحله دوم و سوم عملیات بیت المقدس در شانزدهم و نوزدهم اردیبهشت با هدف رسیدن به مرز بین المللی خرمشهر و محاصره آن صورت گرفت، حساسیت دشمن در منطقه عملیاتی و به خصوص در مسیر جاده اهواز خرمشهر و حاشیه کارون افزایش یافته بود.

همزمان با اجرای مرحله دوم و سوم عملیات با اقدامات مشترک تیپ ۱۷ متشکل از هفت گردان پیاده به نام‌های رعد، ابوذر، صاعقه، القارعه، جندالله، بقیةالله و ثارالله و یگان‌هایی از لشکر ۷۷ خراسان و پس از چند روز درگیری اهداف مورد نظر به طور کامل تأمین شد و نیرو‌های خودی پس از کمی پیشروی در سه کیلومتری شلمچه مستقر شدند.

در چهارمین مرحله ازعملیات بیت المقدس که در ساعت ۲۲:۲۵ اول خرداد سال ۶۱ آغاز شد، سه قرارگاه فتح، فجر و نصر عقبه دشمن را در شلمچه مسدود کرده و با محاصره شهر از محدوده جاده شلمچه به خرمشهر وارد شدند و با رشادت رزمندگان این سه قرارگاه، از طرف شلمچه پل نو به تصرف در آمد، مرز پاکسازی شد و نیرو‌ها به سمت نهر خین پیشروی کردند و سرانجام رزمندگان اسلام توانستند برخلاف تصور دشمن که دروازه‌های شرقی شمالی و جنوبی در انتظار نیرو‌های ایرانی بودند از همان محور شلمچه و پل نو که دشمن در ابتدای اشغال خرمشهر، به تصرف خود در آورده بود، وارد شهر شوند.

سرعت عمل رزمندگان اسلام و پیشروی به سوی شهر موجب شده بود عمده نیرو‌های دشمن که در خرمشهر در محاصره بودند با کمبود غذا و آب و همچنین مهمات مواجه شوند لذا دست از مقاومت کشیده و گروه گروه به اسارت نیرو‌های اسلام در آمدند، بدین شکل شهر خرمشهر عزیز طی ۲۵ روز عملیات بیت المقدس و پس از تحمل ۵۷۸ روز معادل نوزده ماه اشغال توسط دشمن بعثی در ساعت ۱۱ صبح روز سوم خرداد با تلاش خستگی ناپذیر و مجاهدت عاشقانه رزمندگان اسلام آزاد شد.

خبر این پیروزی شگفت انگیز و مسرت بخش که جز به نصرت الهی و امداد‌های غیبی امکان‌پذیر نبود به سرعت در میان رزمندگان اسلام و ملت بزرگ ایران پیچید. گروهی از مرم با حضور در مساجد به شکرگزاری و سپاس به درگاه حق و دعا و نیایش پرداختند و گروهی دیگر در کوچه و خیابان‌ها با پخش شیرینی و گل این پیروزی بزرگ را جشن گرفتند.

با پایان یافتن عملیات بیت المقدس خط پدافندی مناسب و بسیاری از منطقه طلایی در غرب هویزه تا خط مرزی کوشک و شلمچه و حاشیه برقرار گردید در عملیات بیت المقدس ۵۴۰۰ کیلومتر مربع از سرزمین‌های اشغالی از جمله خرمشهر و هویزه و تعدادی از روستا‌ها و مناطق اشغالی استان خوزستان آزاد شد و دشمن متجاوز برای اجتناب از تلفات بیشتر و همچنین حفظ شهر مهم بصره با سرافکندگی بسیاری از خاک ایران مجبور به عقب‌نشینی شد.

در این حماسه بیش از ۱۹ هزار تن از نیرو‌های متجاوز اسیر ۱۶ هزار نفر کشته و زخمی ۵۵۲ دستگاه تانک و نفربر زرهی ۵۰ دستگاه خودرو ۱۰ قبض توپ از ارتش دشمن منهدم و ۵۳ فروند هواپیما و سه فروند بالگرد عراقی سرنگون شد؛ در عملیات بیت المقدس حدود ۲۰۰ تن از رزمندگان بسیجی و پاسداران دلاور و سلحشور تیپ ۱۷ از جمله احمد کریمی جانشین فرمانده تیپ و محمدرضا دلاک فرمانده یکی از گردان‌های به فیض عظیم شهادت نائل آمدند.

امام خمینی (ره) در بخش در پیامشان به مناسبت آزادسازی خرمشهر فرمودند: اینجانب با یقین به آن که «ماالنصر الا من عندالله» از فرزندان اسلام و قوای سلحشور مسلح که دست قدرت حق از آستین آنان بیرون آمد و کشور بقیه الله الاعظم ارواحنا لتراب مقدمه الفدا را از چنگ گرگ‌های آدم خوار که آلت‌های در دست ابرقدرت‌ها خصوص آن آمریکای جهانخوارند بیرون آورد و ندای الله اکبر را در خرمشهر عزیز طنین انداز کرد و پرچم پرافتخار لا اله الا الله را بر فراز آن شهر خرم که با دست پلید خیانتکاران به خون کشیده شده و خونین شهر نام گرفت، تشکر می‌کنم و آنان فوق تشکر امثال من هستند.

فتح خرمشهر به عنوان یکی از پرخاطره‌ترین و نشاط آورترین خبرها در حوزه دفاع مقدس بود که به مدد لطف و ذوق هنرمندان انقلابی، در قالب سرود و نقاشی و آثار تجسمی و رمان و عکس و فیلم ... به خوبی در اذهان آحاد ملت انقلابی ایران ثبت شد.

این فتح عظیم که به زیبایی نقش مقاومت و همدلی مردم و نیرو‌های مسلح را تحت اوامر بنیانگذار فقید عزیز انقلاب اسلامی امام خمینی (ره) در رسیدن به پیروزی قاطع عیان می‌سازد، ان شاءالله مقدمه‌ای خواهد شد بر آزادی قدس شریف و روزی به یاد سردار شهید قاسم سلیمانی شعر را خواهیم خواند «قاسم نبودی ببینی قدس آزاد گشته خون شهیدان پرثمر گشته»

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها