گنجی:

برخی یاران امام خمینی (ره) دست به تحریف ایشان زدند

مدیر مسئول روزنامه جوان گفت: یاران امام و انقلاب در طی این سال‌ها به طیف‌های مختلفی تبدیل شده و بسیاری از آن‌ها از مسیر اصلی انقلاب و امام منحرف و تجدیدنظر طلب شدند.
کد خبر: ۳۹۹۵۷۴
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴ - 02June 2020

گنجی: برخی یاران امام خمینی (ره) دست به تحریف ایشان زدندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌‎پرس، عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان با حضور در برنامه «بی‌قاب، بی‌نقاب» در آغاز با بیان اینکه سیره امام خمینی (ره) از دو جنبه حکومت داری و زندگی خصوصی قابل بررسی است، اظهار داشت: مهمترین عامل در متمایز کردن سیره امام با همه تاریخ و مشاهیرجهان، ایجاد یک تحول در مفهوم قدرت بود؛ یعنی ایشان در راس حاکمیت و قدرت و با تمام اختیارات خود، از مسائل دنیوی دور بودند.

وی افزود: یکی بودن گفتار و رفتار امام یک موج اجتماعی در حمایت از ایشان ایجاد می‌کرد و آنچه که در سیره ایشان نمود پیدا می‌کرد، برای جوانان جذابیت داشت و آن‌ها را به سمت اندیشه امام روانه می‌کرد؛ همان چیزی است که به تعبیر شهید آوینی جوانان وابسته به دنیا را به میدان‌های نبرد می‌کشاند.

مدیر مسئول روزنامه جوان، دوری از دنیا و دور نگه داشتن خانواده از مواهب قدرت را از ویژگی‌های بارز سیره امام دانست و اظهار کرد: این ساده زیستی و بی اعتنایی به مال دنیا در حوزه شخصی و حکومتی بسیار مهم بود چرا که نشان داد قدرت و حکومت می‌تواند به صورتی باشد که مواهبی برای صاحبان آن نداشته باشد.

گنجی سیره مدیریتی امام را تشریح کرد و گفت: امام خمینی (ره) در مدیریت خود صهیونیست‌ها، ملی گراها، متحجرین و واپسگرایان مذهبی را غیریت میدانست و بیش از همه کاخ نشینان را از این دسته می‌دانست و خودش را در کنار کوخ نشینان می‌دید.

باور الهی امام مبنای طاغوت ستیزی

وی عدم ادعای اقتصادی امام خمینی و انقلابیون را دلیل تمایز انقلاب اسلامی با نمونه‌های مشابه در دنیا دانست و اظهار کرد: انقلاب اسلامی ایران برای آزادی بود نه برای برطرف کردن فقر. در واقع با وجود آن که مردم در شرایط اقتصادی مطلوبی به سر نمی‌برند، اما بن مایه انقلاب آن‌ها اقتصاد نبود بلکه بر پایه تغییر فرهنگ بنا نهاده شد. امام خمینی (ره) در دورانی که غرب دین را کنار گذاشته و هدف زندگی را بر پایه سود و لذت گرایی قرار داده است، با معنویت لاله‌ای را در میان این دو قطبی شکوفا می‌کند.

گنجی دلایل طاغوت ستیزی امام را برشمرد و عنوان کرد: ایشان حکومت طاغوتی را مقابل حکومت الهی و به دلیل جهان شمول بودن اسلام، مبارزه، ایستادن و به چالش کشیدن طاغوت را تکلیف و رسالت خود می‌دانستند. امام با سروری و آقایی استکبار مبارزه می‌کردند و با صراحت، عرف و دیپلماسی حاکم بر جهان را قبول نداشتند.

مدیر مسئول روزنامه جوان گفتگو اظهار کرد: مبانی تفکر امام قرآنی بود و نرفتن زیر سلطه استکبار (نفی سبیل) را همواره در نظر داشتند. به همین دلیل زمانی که مردم در ۱۲ فروردین جمهوری اسلامی را برگزیدند، امام فرمودند حاکمیت الله را انتخاب کردند.

مهمترین ویژگی امام از نگاه رهبری

وی در پاسخ به این سوال که کدام ویژگی امام (ره) از نظر مقام معظم رهبری برجسته بود، اظهار کرد: رهبری ویژگی‌ها و راه امام (ره) را مو به مو در پیش گرفتند، اما در بین تمام خصلت‌ها، ایستادگی مهمترین وجه شخصیتی امام خمینی است که رهبری بر آن تاکید دارند. در واقع ایشان معتقدند روح الهی حاکم بر امام خمینی مانع از تزلزل در برابر مشکلات می‌شد.

تاکید امام بر مدل‌های بومی در نظام سازی

گنجی با ابراز تاسف نسبت به ضعف شناخت امام (ره) در میان جوانان گفت: امام خمینی یک مدل بومی حکومت داری مبتنی بر اندیشه و اعتقاد دینی بنا نهادند که این مهندسی در نظام سازی کمتر برای جوانان تشریح شده است.

وی ادامه داد: بر اساس اندیشه شیعه، فقیه سیاسی یا، ولی فقیه نیابت حکومت دارد و بنیان گذار انقلاب اسلامی، اداره حکومت، ایجاد نهاد‌ها و قانون گذاری که پایه نظام سیاسی هستند را به نحوی انجام دادند که ضمن حفظ صفات و ویژگی‌های رهبر، انتخاب با رای مردم صورت گیرد.

این روزنامه نگار تاکید کرد: هرگاه از سیاست‌های کلی نظام فاصله و مدل‌های بومی را نادیده گرفتیم از آرمان‌های انقلاب و امام دور خواهیم شد چرا که مردم سالاری مدنظر امام تقلید از غرب نبود بلکه ایشان اعتقاد به درون بینی داشتند نه تکیه بر دموکراسی غرب.

تحریف امام تنها راه ماندن

به عقیده گنجی ما در اصول و کلیات انقلاب از امام (ره) فاصله نگرفته ایم. عده‌ای از نخبگان درون حاکمیت که تجدیدنظر طلب نامیده می‌شوند از همان سال ۶۸ و به محض از دنیا رفتن امام، فاصله را شروع کردند، برخی از آن‌ها از نظام عبور کردند، اما نتوانستند مسیر انقلاب را تغییر دهند.

مدیر مسئول روزنامه جوان با تاکید بر اینکه امام خمینی مهمترین مانع انحراف انقلاب است تاکید کرد: گذر از انقلاب اسلامی هدف بسیاری از افراد است، اما عظمت و جایگاه امام این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد. یاران امام و انقلاب در طی این سال‌ها به طیف‌های مختلفی تبدیل شده اند و بسیاری از آن‌ها از مسیر اصلی انقلاب و امام منحرف و تجدیدنظر طلب شدند. این افراد به دلیل جایگاه امام قدرت رویارویی با ایشان را نداشتند به همین دلیل دست به تحریف امام زدند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار