سخنگوی قوه قضاییه خبر داد؛

تأیید حکم اعدام جاسوس آمریکایی در دیوان عالی کشور/ وعده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهید

غلامحسین اسماعیلی گفت: سید محمود موسوی مجد که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود و در قبال دلار در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح جاسوسی می‌کرد، دستگیر و با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده که حکم آن به‌زودی اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۴۰۰۴۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۴ - 09June 2020

صدور حکم اعدام برای جاسوس آمریکایی/ وعده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهیدبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «غلامحسین اسماعیلی» سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و شهدا اظهار داشت: این روز‌ها مقارن است با ایام سالگرد ارتحال امام راحل و آغاز دوره رهبری مقام معظم رهبری خلف شایسته حضرت امام خمینی (ره) که امروز بهترین امام‌شناس عصر حاضر ما هستند.

وی افزود: امسال رهبر فرزانه ما در سخنرانی سالگرد ارتحال امام یکی از ویژگی‌های برجسته ایشان که نیاز امروز جامعه ما است یعنی تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی را توصیف کردند.

اسماعیلی تصریح کرد: به‌طور قطع جامعه زنده نیازمند تحول و پویایی است و گرایش مستمر به بهتر شدن و اجتناب از تحجر شرط زنده بودن یک جامعه است و مقام معظم رهبری با تبیین ویژگی‌های تحول در سیره و سلوک امام راحل وظایف تحول‌خواهی و تحول‌آفرینی همه بخش‌ها را در ادامه گام دوم انقلاب روشن کردند.

وی ادامه داد: تحول‌خواهی در بیداری سرشت انسان‌ها نهفته است و باید روحیه مطالبه‌گری را جایگزین روحیه خستگی کرد و نگرشی جدید در باور مردم به دین‌مداری ایجاد کرد و پیگیر رسیدن به تحول نوین باشیم.

مصادیق فسادستیزی در قوه قضاییه
سخنگوی قوه قضاییه اضافه کرد: خوشبختانه مهندسی تحول در قوه قضاییه در دوره مدیریت اخیر که دوره تحول نام‌گذاری شده است، شروع شده و امروز با گذشت یک سال و اندی از این دوره و در آستانه هفته قوه قضاییه، آثار تحول در قوه قضاییه نمایان شده است.

وی با بیان اینکه تحول در قوه قضاییه ارکان و اضلاع متعددی دارد. اصلاح رویه‌ها و ساختارها، شفافیت، فسادستیزی در قوه قضاییه از این اضلاع محسوب می‌شوند، گفت: در خرداد مصادیق برجسته‌ای از این اضلاع سه‌گانه را دیدیم؛ صدور بخشنامه نحوه رسیدگی به جرایم سیاسی مصداق بارزی از تحول در رویه قضایی بود.

اسماعیلی ادامه داد: اعلام عملکرد حساب‌های قوه قضاییه یک مصداق بارز در حوزه شفافیت و رسیدگی به پرونده اتهامی آقای طبری و همدستانش مصداق روشنی از فسادستیزی در قوه قضاییه بود.

وی اظهار داشت: خوشحالیم که امروز در آستانه هفته قوه قضاییه با سری بلند به مردم اعلام کنیم که در عمل به وعده‌های خویش صادق هستیم و در برخورد با مفاسد هم موضوع را وظیفه دانسته و خوشحالیم که این وظیفه با تمام توان و قدرت و بدون تبعیض اجرا شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه عنوان کرد: امروز هر متهمی با هر مقام و منصبی دیگر حاشیه امن ندارد و فارغ از سمت و پست مقامش به اتهاماتش رسیدگی می‌شود؛ اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه عملگرا بوده و به جای شعار، گزارش عملکرد به مردم می‌دهد.

وی برخورد قوه قضاییه با معدود عناصر فاسد را جدی و عبرت‌آموز دانست و گفت:، اما لازم هم می‌دانم توصیه‌ای اخلاقی به اصحاب رسانه و اشخاص کنم و اینکه رسانه‌ها، جریانات سیاسی و اشخاص مختلف، این پرونده را بهانه و دستمایه برای تسویه‌حساب شخصی و گروهی قرار ندهند و از تخریب دیگران و از اهانت و افترا به اشخاص و حتی نسبت به متهمان اجتناب کنند و اجازه دهند برابر ضوابط و موازین قضایی به پرونده متهمان رسیدگی شده و حکم قانونی صادر شود.

اسماعیلی با تأکید بر اینکه تخلف در قوه قضاییه یک اتفاق و یک حادثه است و نه یک رویه ثابت، افزود: این قوه فعالیت نهاد‌های نظارتی اش را تقویت کرده است؛ لذا اعلام می‌کنیم که با وجود همه سختگیری‌های نهاد‌های نظارتی درون‌قوه‌ای و وجود ضوابط و معیار‌های خاص، آمار‌های دقیق حکایت از آن دارد که عدد متخلفین درون قوه قضاییه کمتر از یک درصد است که البته همین میزان هم نباید باشد.

وی تصریح کرد: قاطبه همکاران ما انسان‌های شریف و متدین و سالم هستند؛ لذا از همه آن‌ها تشکر می‌کنم و در آستانه هفته قوه قضاییه دست یک یک این عزیزان را می‌بوسم.

سخنگوی قوه قضاییه سپس عنوان کرد: این ایام مقارن با دوره جدید قانون‌گذاری مجلس یازدهم است به همین خاطر به نمایندگان محترم مجلس و هیأت رئیسه مجلس که موفق شدند اعتماد مردم را کسب کرده و انتخاب شده‌اند، تبریک گفته و برای آن‌ها در این دوره مهم که باید مبتنی بر فرمایشات اخیر رهبری دوره تحول مجلس باشد، آرزوی توفیق دارم.

انتصابات جدید در قوه قضاییه
وی با اشاره به اینکه قوه قضاییه آمادگی خود را برای همکاری با همه قوا به‌خصوص مجلس اعلام کرده و امیدواریم مجلس تحول‌خواهی را سرلوحه کار خود قرار داده و بتواند تحول‌خواهی را به منصه ظهور بگذارد، درباره انتصابات جدید قوه قضاییه مبتنی بر ساختار اصلاحی قوه قضاییه هم گفت: با گرامیداشت یاد آقای خلفی که عهده‌دار معاونت قضایی بود و در سال گذشته دعوت حق را لبیک گفت، اعلام می‌کنم که از سوی رییس قوه قضاییه، حجت الاسلام مظفری که تاکنون عهده دار شورا‌های حل اختلاف بود به سمت معاونت قضایی منصوب شد.

اسماعیلی اظهار داشت: همچنین امین حسین رحیمی مشاور عالی رییس قوه قضاییه و رابط قوه قضاییه در امور نمایندگان به‌عنوان معاون امور منابع انسانی و فرهنگی، امینی که معاون منابع انسانی قوه قضاییه بود، مشاور رییس قوه قضاییه شد؛ حجت الاسلام هادی صادقی که تاکنون عهده‌دار سمت معاونت فرهنگی بود نیز رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه که مرکب از شورا‌های حل اختلاف و داوری است، شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، محمدمهدی حاج‌محمدی که معاون قضایی دادگستری استان تهران بود، به‌عنوان رئیس سازمان زندان‌ها و جهانگیر نیز به عنوان مشاور رئیس قوه قضاییه و رئیس دفتر بازرسی قوه قضاییه منصوب شدند.

اسماعیلی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه میرسلیم از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مدعی شده که یکی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس سابق به میزان ۶۵ میلیارد تومان رشوه دریافت کرده، واکنش دستگاه قضایی به این موضوع چیست، گفت: دستور رسیدگی به این ادعا صادر شده است و سازمان بازرسی کل کشور در حال بررسی است؛ البته این موضوع جدید است، اما در پایان رسیدگی نتایج به سمع و نظر عزیزان خواهد رسید؛ افراد اگر از جرمی مطلع می‌شوند، بهتر است به جای رسانه‌ای کردن به قوه قضاییه مراجعه کنند، اما خود قوه قضاییه در این جرایم ورود کرده و با جدید بررسی می‌کند.

وی درخصوص آزادی مایکل وایت آمریکایی نیز بیان کرد: این اقدام یک اقدام انسان‌دوستانه در چارچوب قوانین و مقررات و رعایت مصالح عمومی کشور بود و از نظر کارشناسی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی هم استفاده شده است؛ مساعدت ما در قوه قضاییه کمک می‌کرد به آزادی برخی از هموطنان بی گناه مثل دکتر طاهری که در زندان‌های آمریکا زندانی بودند.

سخنگوی قوه قضاییه تصریح کرد: قوه قضاییه ارفاقاتی برای این فرد در نظر گرفت؛ البته این اقدام پس از اخذ رضایت شاکی خصوصی انجام شد؛ مایکل وایت مبتلا به ایدز بود و این احتمال وجود داشت که برایش حادثه‌ای رخ بدهد، ولی خوشبختانه این‌گونه نشد و فردی که دارای بیماری خطرناکی مثل ایدز بود به گونه‌ای زندانی بود که نه‌تن‌ها بیماری‌اش تشدید نشد، بلکه روند بهبودی را طی کرده و با استفاده از ارفاقات قانونی آزاد شد.

وی تاکید کرد: موضوع زندانی و زندانیان با مسوولیت قوه قضاییه است و بدون نظر قوه قضاییه در خصوص آزادسازی زندانیان حرف زده نمی‌شود و بهتر است آقایان جایگاه خودشان را بدانند و از طرف قوه قضاییه وعده آزادسازی زندانیان اتباع بیگانه را ندهند؛ زیرا قوه قضاییه خودش تصمیم می‌گیرد که کدام زندانیان می‌توانند آزاد شوند؛ البته ما از نظرات دبیرخانه شورای عالی امنیت استفاده می‌کنیم؛ اما نهایتاً تصمیم‌گیر خود قوه قضاییه است.

تأیید حکم اعدام جاسوس آمریکایی در دیوان عالی کشور
اسماعیلی در خصوص دستگیری یکی از جاسوسان آمریکایی هم گفت: اولا بگویم که آمریکایی‌ها و رژیم غاصب صهیونیست برای جاسوسی تلاش می‌کنند، اما نیرو‌ها و سربازان گمنام امام زمان (عج) فعالیت این گروه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و اجازه تحرک به این افراد نمی‌دهند.

وی ادامه داد: اخیرا «سید محمود موسوی مجد» که هم به سرویس موساد و هم سرویس سیا وصل شده بود و در قبال دلار در حوزه‌های امنیتی و نیرو‌های مسلح جاسوسی می‌کرد، دستگیر و با حکم دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد که حکم در دیوان عالی کشور تأیید شد و این حکم به‌زودی اجرا خواهد شد تا اربابان این افراد ببینند که نتیجه این خیانت‌ها چیست.

سخنگوی قوه قضاییه درخصوص آخرین وضعیت پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی هم عنوان کرد: بخش قضایی پرونده به عهده قوه قضاییه و مشخصاً سازمان قضایی نیرو‌های مسلح است که به محض وقوع حادثه، دستوراتی صادر و در سازمان قضایی نیرو‌های مسلح شعبه ویژه‌ای تعیین شد؛ بر این اساس از ناحیه سازمان نیرو‌های مسلح اعلام شد که خانواده جانباختگان می‌توانند به سازمان قضایی مراجعه کرده و شکایت کنند که تا امروز ۷۰ خانواده شکایت خود را اعلام کرده‌اند.

اسماعیلی با بیان اینکه برخی از این خانواده‌ها با دادستان نیرو‌های مسلح دیداری داشته‌اند، تاکید کرد: در این پرونده تاکنون شش نفر از عوامل ذی‌ربط بازداشت شده‌اند که سه نفر با قرار تأمین آزاد شده و سه نفر دیگر همچنان در بازداشت هستند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار