سفیر اسبق ایران در ایتالیا:

نفت‌کش‌های ایرانی انرژی مقاومت را به ساحل ونزوئلا رساندند

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: آمریکا ضربه مهلکی خورد و باید بگویم که این کشتی‌ها یک و نیم میلیون بشکه نفت یا بنزین نبود، بلکه انرژی مقاومت بود که به ساحل ونزوئلا رسید.
کد خبر: ۴۰۰۸۱۲
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲ - 11June 2020

نفت‌کش‌های ایرانی انرژی مقاومت را به ساحل ونزوئلا رساندندبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، ابوالفضل ظهره‌وند سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ایتالیا و افغانستان در گفت‌وگویی درباره اقدام ایران در اعزام نفت‌کش حامل سوخت به ونزوئلا و عدم ممانعت آمریکا از این کار به‌رغم تهدیدات مکرر واشنگتن، اظهار داشت: اعزام این پنج نفت‌کش در راستای ملاحظات و منافع ملی کشورمان بود و تشخیص داده شده بود که در این مقطع، ضرورت دارد این کار را با طرف ونزوئلایی انجام دهیم.

وی افزود: منافع ما و ونزوئلا به دلیل اینکه هر دو کشور تحت تحریم‌های ثانویه آمریکا قرار داریم، تا حدودی مشترک است. از همین رو است که تهران و کاراکاس بی‌توجه به تهدیدات ایالات متحده و در چارچوب همکاری‌های اقتصادی و مناسبات آزاد میان کشور‌ها این تجارت را با یکدیگر انجام دادند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: این تجارت به سود هر دو طرف این معامله یعنی ایران به‌عنوان فروشنده و ونزوئلا به‌عنوان خریدار است. اما ویژگی اعزام این پنج نفت‌کش به جز داشتن منافع اقتصادی برای هر دو کشور، پیام‌هایی است که این کار در محیط بین‌الملل داشته و جوابی است که به اقدامات یک‌جانبه ایالات متحده می‌دهد.

ظهره‌وند افزود: این اقدام نشان دهنده این است که کشور‌های مستقل می‌توانند با اراده ملی، از فشاری که کشور‌های امپریالیستی و زورگو وارد می‌کنند، به راحتی مقابله کرده و به آن بی‌اعتنایی کردند.

وی عنوان کرد: به اعتقاد بنده بار پیامی که اعزام این نفت‌کش‌ها و پهلوگیری آن‌ها در ساحل ونزوئلا دارد، بسیار بالاتر از ابعاد اقتصادی آن‌ها بود. ایران به‌عنوان محور مقاومت در جهان امروز، توانست در عرصه جهانی با عزت و اقتدار به ایستادگی ملتی در قاره‌ای دور و در آمریکای لاتین که حیاط خلوت آمریکا محسوب می‌شود، کمک کند.

سفیر اسبق ایران در ایتالیا اضافه کرد: ایران نشان داد که ونزوئلایی‌ها هم می‌توانند مسیری را که ایران در ۴۰ سال گذشته رفته را طی کنند و به سطح بالاتری از رفاه، موقعیت بین‌المللی و آزادی برسند.

ظهره‌وند با اشاره به تلاش کشور‌های اروپایی و آمریکا در استعمار و استثمار کشور‌های آمریکا لاتین، تصریح کرد: آمریکای لاتین منطقه‌ای ظلم زده بوده و منطقه‌ای استعماری است. اگر کشوری مانند ونزوئلا را از نزدیک ببینید، به راحتی شدت فقر را که ناشی از حضور آمریکا در آنجا بوده را درک خواهد کرد.

وی تاکید کرد: کاری که ایران انجام داد انتقال شعار ما می‌توانیم به ونزوئلا بود که اعتماد به نفس در آن‌ها ایجاد کرده است. کشوری که دارای بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان است، نباید با این شرایط بد اقتصادی مواجه باشد. این شرایط بد اقتصاد تنها ناشی از تحریم‌های حال حاضر آمریکا نیست و مربوط به سابقه استعماری ایالات متحده و شرکت‌های آمریکایی در این بخش از جهان است.

این دیپلمات کشورمان خاطرنشان کرد: این اتفاق امتداد مسیر مقاومت بود و نشان می‌دهد که این گفتمان محدود به جمهوری اسلامی ایران، شیعه و جهان اسلام نیست و مربوط به تمامی آزادی‌خواهان جهان است و همه طیف‌ها را شامل می‌شود که از نظر بنده بسیار مهم است.

ظهره‌وند بیان کرد: در واقع باید گفت که کشتی‌های ما انرژی مقاومت را به ونزوئلا بردند و میزان سوخت جابجا شده در مقابل ارزش و نفس این عمل به واقع ناچیز است. این اقدام معادله قدرت را به نفع مستضعفین و به ضرر جبهه مستکبران و در رأس آن آمریکا تغییر می‌دهد.

وی یادآور شد: من اعزام نفت‌کش به ونزوئلا و پهلوگیری آن‌ها در ساحل این کشور را همطراز واقعه خلیج خوک‌ها (گروهی از طرفداران آمریکا و مخالفان فیدل کاسترو با کمک سازمان سیا در سال ۱۹۶۱ برای شکست دادن انقلاب مردمی در این کشور یک حمله نظامی را به کوبا ترتیب دادند که با هوشیاری انقلابیون کوبایی با شکست مواجه و تبدیل به یک خفت بزرگ برای واشنگتن شد) ارزیابی می‌کنم.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به سوالی در این زمینه که آیا اقدام ایران در مقابله با تحریم آمریکا می‌تواند باعث ایجاد یک بلوک اقتصادی میان کشور‌های تحت تحریم ایالات متحده شود، اظهار داشت: به اعتقاد من اتفاق رخ داده در همین راستا بوده؛ ولی باید این نکته را مدنظر داشت که هنوز تا ایجاد این بلوک فاصله داریم.

ظهره‌وند افزود: باید به این نکته توجه کنیم که این اتفاق در شرایط کرونا رخ می‌دهد. کرونا اولین ضربه را به نظام سرمایه‌داری و دنیای امپریالیستی وارد کرد. کرونا نشان داد که بخشی از مناسباتی که در جهان به وجود آمده، نه‌تن‌ها ضروری نیست، بلکه بر خلاف حیات بشری و کره زمین است. کرونا نشان داد که بسیاری از این مناسبات بسیار ظالمانه است.

وی گفت: نکته دوم این بود که ما به آمریکایی‌ها که به این میزان گردن کلفتی کرده و تلاش می‌کنند این مناسبات ظالمانه را حفظ کنند، نشان دادیم که تحریم‌های ثانویه آن‌ها بی‌خاصیت بوده و نباید به آن توجه کرد.

سفیر اسبق کشورمان در ایتالیا ادامه داد: من با شما موافق هستم که کشور‌هایی که با تهدیدات آمریکا مواجه هستند وارد این بلوک خواهند شد و باید این نکته را هم بیافزایم که چینی‌ها و روس‌ها هم درس‌های خوبی گرفته‌اند و باید از مسیر مقاومت دفاع کنند. چرا که خود پکن و مسکو نیز تحت تهدید تحریم هستند.

ظهره‌وند عنوان کرد: اتفاقاتی که آمریکایی‌ها تحت شرایط کرونا علیه چین دامن می‌زند، به نوعی زورگویی است و این مجموعه جهان پساکرونا را یک جهان غیر تک‌قطبی نشان می‌دهد.

وی تاکید کرد: آمریکا ضربه مهلکی خورد و باید بگویم که این کشتی‌ها یک و نیم میلیون بشکه نفت یا بنزین نبود، بلکه انرژی مقاومت بود که به ساحل ونزوئلا رسید.

منبع: مهر

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار