روایت‌هایی از عملیات تروریستی در مسجد ابوذر تهران؛

واکنش امام خمینی به ترور آیت‌الله خامنه‌ای/ پیام شهید بهشتی در پی سوءقصد به امام جمعه تهران

در پیام امام خمینی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای آمده بود: «اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلالۀ رسول اکرم و خاندان حسین بن علی (ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهۀ جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در نماز جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنۀ انقلاب هستید، اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‏‌دار کردند.»
کد خبر: ۴۰۲۷۷۳
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۳:۰۵ - 26June 2020

واکنش امام خمینی به ترور آیت‌الله خامنه‌ای/ پیام شهید بهشتی در پی سوءقصد به امام جمعه تهرانبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، روز ششم تیر 1360 گروهک فرقان طی یک عملیات از پیش طراحی شده، آیت‌الله خامنه‌ای را در مسجد ابوذر تهران مورد سوءقصد قرار داد. با انفجار بمب که داخل یک دستگاه ضبط صوت کارگذاری شده بود، امام جمعه تهران به شدت آسیب دیدند و بلافاصله به بیمارستان اعزام شدند.

«هدیه گروه فرقان»!

روز بعد، روزنامه‌ها اخبار تکمیلی درباره این حادثه تروریستی را منعکس کردند. کیهان فاش کرد که بمب، داخل ضبط صوت تعبیه شده بود که روی آن عبارت «هدیه گروه فرقان» دیده می‌شد. این روزنامه نوشت: «این حادثه پس از برگزاری نماز ظهر در مسجد ابوذر واقع در خیابان ابوذر (12 متری فلاح) اتفاق افتاد.»

به نقل از همین روزنامه، آیت‌الله خامنه‌ای ابتدا به «درمانگاهی در دوراهی قپان» و سپس به بیمارستان بهارلو اعزام شدند و ساعت 15 همان روز برای انجام مراقبت‌های پزشکی به بیمارستان قلب مهدی رضایی منتقل شدند. پزشکان در اولین اظهار نظر، جراحت وارده را «در ناحیه ریه و نای» تشخیص دادند.

انتقال به بیمارستان

حجت‌الاسلام علی‌اکبر ناطق‌نوری که بلافاصله بعد از اطلاع از این واقعه خود را به بیمارستان رسانده بود، در رابطه با حوادث آن روز می‌گوید: «آقا كه‌ در مسجد ابوذر ترور شد، در مجلس‌ بودم‌. وقتی كه‌ خبردار شدم‌ بلافاصله‌ خودم‌ را به‌ بيمارستان‌ بهارلو در ميدان‌ راه‌آهن‌ رساندم‌. وقتی به‌ بيمارستان‌ رفتم‌، آقا را برده‌ بودند اتاق عمل‌، خانمشان‌ هم‌ تشريف‌ آورده‌ بودند. محافظين‌ هم‌ حضور داشتند. آقای جباری راننده‌ آقا بود. او در سرعت‌ عمل‌ و رساندن‌ آقا به‌ بيمارستان‌ خيلی‌ نقش‌ اساسی‌ داشت‌.

ناطق نوری نقل‌ می‌كند كه‌ اول‌ آقا را آوردم‌ درمانگاه‌ عباسی آن‌جا امكانات‌ نداشتند و نپذيرفتند. سريع‌ به‌ بيمارستان‌ بهارلو آمديم‌. پزشكان‌ معتقد بودند اگر آقا پنج‌ دقيقه‌ ديرتر به‌ بيمارستان‌ می‌رسيد كار تمام‌ بود و همچنين‌ انفجار اگر سمت‌ چپ‌ ايشان‌ را گرفته‌ بود قطعاً به‌ قلب‌ ايشان‌ آسيب‌ جدی‌ می‌رسيد؛ اما خداوند خواست‌ اين‌ قلب‌ تپنده‌ نظام‌ از كار نيفتد و خداوند ايشان‌ را به‌ عنوان‌ ذخيره‌ انقلاب‌ نگه‌داشت‌ و حضرت‌ امام‌ هم‌ پيامی درباره‌ ترور آقا دادند كه‌ بسيار از ايشان‌ تجليل‌ كردند.»

طبق گزارش روزنامه کیهان برابر اخبار منتشره در همان زمان، آیت‌الله خامنه‌ای «از نقطه بالای کتف راست و بالای ران سمت راست» مجروح شد و «استخوان ترقوه» او شکست و چند رگ و عصب دست راست وی نیز قطع شده بود.

در گزارش روزنامه جمهوری اسلامی به نقل از یکی از اعضای سپاه که به بازرسی محل پرداخته بود اعلام شد؛ فقط چاشنی بمب، منفجر شده است و چنانچه تمام بمب منفجر می‌شد، آسیب ببشتری به ایشان وارد می‌آمد.

نحوه انتقال آیت‌الله خامنه‌ای به بیمارستان قلب

محسن رفیقدوست که خود از حاضران در بیمارستان بهارلو بود درباره نحوه انتقال آیت‌الله خامنه‌ای به بیمارستان قلب می‌گوید: با توجه به این که به امور حفاظت و به تبع آن ترورها رسیدگی می‌کردم، یکی از خاطرات جالبی که دارم، مربوط به ترور مقام معظم رهبری است. من در پادگان خلیج بودم که باخبر شدم مقام معظم رهبری ترور شده‌اند. ترور ایشان، به وسیله ضبط صوت بود؛ یعنی مواد منفجره را در ضبط صوت جاسازی کرده بودند. ایشان را به بیمارستان راه آهن برده بودند. من خودم را به بیمارستان راه آهن رسانیدم و دیدم که محوطه و نیز اطراف بیمارستان پر از جمعیت است. با هزار زحمت جمعیت را از محوطه بیرون کردیم و به داخل بیمارستان رفتیم.

دکتر معیری که فردای آن روز شهید شدند، مشغول مداوای رهبر معظم انقلاب اسلامی بودند. معیری گفت که ما در این بیمارستان امکانات نداریم و باید ایشان به بیمارستان قلب منتقل شود. برای انتقال رهبری، ما هلی‌کوپتر خواستیم و هلی‌کوپتر آمد، ولی هر بار خواستیم که ایشان را به داخل هلی‌کوپتر منتقل کنیم جمعیت هجوم آوردند. به هیچ صورت انتقال ممکن نبود مگر با یک راه و آن اینکه فرد دیگری را روی برانکارد بخوابانیم و ملحفه سفید رویش بکشیم. این کار را کردیم و یکی از برادران را روی برانکارد خواباندیم و به سر و صورت زنان، آن را به آمبولانس منتقل کردیم تا این که مردم به گمان اینکه ایشان را بردیم، محیط را خلوت کردند و ما هم بعد ایشان را به بیمارستان قلب منتقل کردیم.

واکنش امام خمینی به ترور آیت‌الله خامنه‌ای

در پیام امام خمینی خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای آمده بود: «اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلالۀ رسول اکرم و خاندان حسین بن علی (ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهۀ جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنۀ انقلاب هستید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‏‌دار کردند. اینان آنقدر از بینش سیاسی بی‏ نصیب‌اند که بی‌‏درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند، و به کسی سوءقصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌‏انداز است.»

امام در ادامه برای امام جمعه تهران آروزی سلامتی کردند و فرمودند: «من به شما خامنه‏‌ای عزیز، تبریک می‌‏گویم که در جبهه‌‏های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده، و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم.»

پیام آیات منتظری و بهشتی

آیت‌الله منتظری نیز در واکنش به اقدام تروریستی گروهک فرقان، طی پیامی خطاب به امام جمعه تهران نوشت: «شکی نیست که این توطئه که به دست عمال آمریکا و گروهک‌های منحرف و رو به سقوط انجام شد، جزئی از جریان آمریکایی ضد انقلاب اسلامی است که اخیرا نظام جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کند.»

آیت‌الله دکتر بهشتی نیز که یک روز بعد از سوءقصد به جان آیت‌الله خامنه‌ای، به همراه گروهی از یارانش به شهادت رسید، طی پیامی خطاب به نماینده امام در شورایعالی دفاع عنوان داشت: «سوء‌قصد نافرجام دشمنان اسلام و انقلاب و میهن اسلامی به آن برادر بار دیگر نشان داد که این دشمنان قسم خورده اسلام و ملت در راه مقاصد شوم خود از هیچ جنایتی خودداری نمی‌کنند. این تلاش‌های ددمنشانه خشم ملت بپاخاسته را نسبت به این خود فروختگان روزبروز برافروخته‌تر و آن‌ها را در جامعه منزوی‌تر خواهد ساخت. از خدای متعال خواستارم که نعمت سلامت را هرچه زودتر به آن برادر عزیز و مجاهد بازگرداند و به جهاد خود در سنگر اسلام همچنان ادامه دهید.»

عیادت از آیت‌الله خامنه‌ای در بیمارستان

با اعلام خبر سوءقصد به جان امام جمعه تهران و نماینده امام در شورایعالی دفاع، مقامات مختلف مملکتی و چند تن از شخصیت‌های روحانی» به عیادت ایشان رفتند.

به گفته حجت‌الاسلام ناطق نوری «روزی‌ برای عيادت‌ خدمتشان [آیت‌الله خامنه‌ای]‌ شرفياب‌ شدم‌. ايشان‌ فرمودند: اين‌ حادثه‌ علی‌القاعده‌ بايد مرا می‌برد اما نمیدانم‌ خدا با من‌ چه‌ كار دارد كه‌ مرا نگه‌ داشت‌.» چهار سال‌ پيش‌ كه‌ خدمتشان‌ رسيدم‌ به‌ يک مناسبتی بحثی پيش‌ آمد، به‌ آقا عرض‌ كردم‌: «آن‌ روز يادتان‌ است‌ كه‌ فرموديد نمیدانم‌ خدا چه‌ كارم‌ دارد؟ اين‌ كار را داشت‌ كه‌ شما را برای انقلاب‌ نگه‌ داشت‌.» والّا بايد در اثر قطع‌ شدن‌ رگ‌ها و خونريزی در فاصله‌ مسجد ابوذر تا بيمارستان‌ بهارلو، قطعاً ايشان‌ به‌ شهادت‌ می‌رسيد. خداوند برای اسلام‌ و انقلاب‌ ايشان‌ را حفظ‌ كرد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار