ربیعی در نشست خبری:

هدف دولت تلاش در جهت خلاصی از آثار مخرب تحریم غربی‌هاست

سخنگوی دولت با بیان اینکه عمده مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فشارهای حداکثری دشمنان است، گفت: هدف دولت تلاش در جهت خلاصی از آثار مخرب تحریم غربی‌هاست.
کد خبر: ۴۰۳۶۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲ - 30June 2020

هدف دولت تلاش در جهت خلاصی از آثار مخرب تحریم غربی‌هاستبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، علی ربیعی سخنگوی دولت صبح امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه فشار اقتصادی منجر به گله‌مندی و نگرانی ملت شده است، اظهار داشت: وحدت و انسجام قوای سه گانه در جهت کاهش مشکلات جاری کشور و ملت موثر است.

وی با تاکید بر اینکه عمده فشارهای اقتصادی کشور ناشی از اعمال تحریم‌های دشمنان است، افزود: هدف دولت تلاش در جهت خلاصی از آثار مخرب تحریم غربی‌هاست.

ربیعی افزود: امروز آثار تخریب تحریم بی‌سابقه و همپوشانی آن با شیوع کرونا و همچنین تهدیدهایی که باند حاکم بر کاخ سفید علیه ما مطرح می‌کند را مشاهده می‌کنیم. دولت در خط مقدم تهدیدهای نظامی، فشار بی سابقه اقتصادی و سخت شدن زندگی مردم قرار دارد.

وی ادامه داد: عملیات روانی گسترده در کشور صورت میگیرد. عبور از این مقطع وظیفه ملی همه ماست. امروز باید بیش از گذشته همه نهادها، قوا و مردم در کنار هم قرار بگیریم. ما مطلعیم سختی زندگی، مردم را با مشکلات روبرو کرده است.

سخنگوی دولت با اشاره به عملیات روانی در کشور، گفت: چندین بار در همین نشست، با سوالی که شما درباره قیمت گازوئیل کردید من گفتم دولت بنایی برای افزایش قیمت گازوئیل ندارد. با این شایعات ذهن تعداد زیادی از کشاورزان ما و افرادی که در حوزه حمل و نقل فعالیت می‌کنند بهم می ریزد. در هفته صدها مطلب تولید می‌شود تا به روان جامعه فشار وارد کند و واکنش های نگران کننده در مردم بوجود بیاورد.

ربیعی تاکید کرد: بحث‌های مفصلی در دولت برای مقابله با واردات و افزایش تولیدات داخلی مطرح شده است. با فشار تحریم، صنعت ما مسیرهای جدیدی در ارتقا و توسعه پیدا کرده است. با ممنوع کردن بیش از ۲ هزار قلم کالای وارداتی، شرکت های دانش بنیان گسترش پیدا کردند. برغم فشارها به زندگی مردم، رشد صنعت و معدن آینده نوید بخشی برای اشتغال و فراوانی کالا پیش روی ما قرار داده است.

وی ادامه داد: امروز ایران در حال تبدیل شدن به یک کارخانه بزرگ تولیدی است. تولید کنستانتره آهن اسفنجی، فولاد خام، کاتد مس و گنداله در سال ۹۸ رشد داشته‌اند. برنامه‌ریزی در سال ۹۹ صورت گرفته است و حداقل ۱۰ درصد در فولاد و ۱۲ درصد در مس و ۷۵ درصد در آلمینیوم رشد خواهیم داشت. ایمیدرو تمرکز کرد به بخش معدن و در ۹۸ و ۹۹ این تلاش ها به ثمر نشسته است و بخش عمده صادرات ما از این ناحیه صورت می‌گیرد. ما در سال ۹۹، ۲.۲ میلیارد دلار طرح افتتاح خواهیم کرد. طرح انتقال آب خلیج فارس به استان‌های هرمزگان و خوزستان و یزد. هفت طرح فولاد سازی تکمیل می‌شود. وقتی از صادرات نفت ما را محروم کردند صادرات ما در صنعت و معدن رشد داشته است و از این جهت مشکلی در تامین ارز در سال ۹۹ نخواهیم داشت. ۷۱ هزار و ۲۰۰ طرح که پیشرفت ۲۰ تا ۸۰ درصد داشته‌اند، نوید بیش از ۲ میلیون شغل را تا ۱۴۰۰ به ما می‌دهند.

سخنگوی دولت با اشاره به مسئله کرونا ادامه داد: استان‌هایی که وارد پیک شدند، آمار جانباختگان ما را بالا بردند. استان خوزستان به یک ثبات نسبی رسیده ولی بازگشت‌پذیر است. در ستاد کرونا بررسی‌هایی که انجام شد، مهمترین عامل پیک‌های جدید عادی شدن کرونا و رفتارهای پرخطر مردم و همچنین عدم مراعات در برخی واحدهای خدمات عمومی است.

ربیعی گفت: در برخی شهرستان یکی از دلایل شیوع پنهان کردن بیماری توسط مردم بوده است. برچسب زنی در مورد بیماران، سبب پنهان کردن بیماری شد. در یک آگهی فوت به دلیل عدم برچسب خوردن، علت مرگ ذکر شده بود. ما به یک فرهنگ‌سازی نیاز داریم. اردیبهشت میانگین هکاری برای رعایت پروتکل‌ها به ۸۱ درصد هم رسید اما امروز ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است.

سخنگوی دولت گفت: برای اجباری کردن پروتکل‌های بهداشتی و نظارت بیشتر تصمیماتی اتخاذ بکنیم که انجام شد. از ۱۵ تیرماه استفاده از ماسک در اماکن سرپوشیده عمومی و مناطق قرمز و نارنجی اجباری است. در مشاغل و قرمز و نارنجی هم در مناطق سفید با تشخیص وزارت بهداشت استفاده از ماسک اجباری خواهد بود.

وی ادامه داد: توزیع ماسک ارزان قیمت هم با همکاری وزارت صمت در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد و امروز در برخی مراکز به فروش می‌رسد و باید گسترش پیدا کند و ظرفیت تولید ماسک صنعتی به پنج میلیون در روز رسیده است.

ربیعی تاکید کرد: برای مدیریت منطقه‌ای اختیارات محدود کننده در نظر گرفته شد. استان‌ها درباره شهرها به وصرت تک تک می‌توانند تصمیم بگیرند و بخاطر یکپارچگی به اطلاع ستاد کرونا خواهند رساند. نظارت عمومی گسترش پیدا خواهد کرد. مردم از طریق شکایت سامانه ۱۹۰ می‌توانند اطلاعات خود درباره عدم مراعات مراکز ارائه بدهند. وزارت بهداشت با همکاری قوه قضائیه گشت‌هایی خواهد داشت. بهداشت محیط کار با دقت بیشتری پی گرفته می‌شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: تلاش‌هایی که ما تاکنون صورت دادیم بر این مبنا بوده که وارد موج دوم نشویم و فعلاً تمرکز ما بر روی استان‌هایی است که پیکی را تجریه نکردند. ما باید بدانیم با توجه به مشکلاتی که کرونا به اقتصاد وارد کرده است، ما ناگزیریم زندگی بهداشتی همراه با کرونا را هر روز بیش از گذشته تمرین کنیم و ارتقا ببخشیم.

وی تاکید کرد: خستگی روحی و روانی از کرونا قابل درک است اما راه حل در پروتکل شکنی نیست. باید با خویشتن داری و میان مدت و دراز مدت بینی کشور را به جامعه سلامت محور کنیم و مراقبت حداکثری را راهنمای عمل جامعه کنیم. عادی سازی و سهل انگاری دستاوردهای ما را از بین خواهد برد. ما درخواست داریم هم دولت و هم جامعه سلامت به پویش ماسک بپیوندند.

وی در ادامه گفت: دولت در هفته گذشته تصمیمات قابل توجهی گرفت. به مرزنشینان ما اجازه داده شد که برای جلوگیری از قاچاق و هم کمک به زندگی آنها بتوانند از فراورده‌های نفتی ما صادات داشته باشند. از ابتدای سال ۴۵۰ میلیون لیتر به ساکنان روستاهای مرزی تا شعاع ۲۰ کیلیومتر اختصاص داده خواهد شد. برای ساماندهی این کار وزارت نفت این صادرات را انجام خواهد داد. ۲۰ درصد ارزش ریالی کل این صادرات را به مرزنشینان خواهیم داد که ۸۰ درصد آن به حساب مستقیم خانوارها و ۲۰ درصد برای اشتغال و توسعه این مناطق به کار گرفته خواهد شد

سخنگوی دولت ادامه داد: در مسئله مسکن، آیین‌نامه اجرایی قانون ساماندهی و حمایت از تولید اصلاح و تسهیلات بیشتری ایجاد شد زمین ۹۹ ساله برای احداث واحدهای مسکونی واکذار خوهد شد و برای حمایت از صنعتی‌سازی مسکن پرداخت‌ها از پنج سال به ۱۰ سال افزایش پیدا کرد.

بورس املاک از ماه جاری آغاز به کار می‌کند

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «با توجه به تاکیدات پی در پی رئیس‌جمهور درخصوص تقویت بازار سرمایه و جذب نقدینگی سرگردان و دستوراتی که به وزیر اقتصاد برای واگذاری دارایی‌های غیر ضرور دستگاه‌های دولتی داده شده است، جدیدترین دارایی‌های دولت که قرار است در بازار سرمایه عرضه شوند چیست و همچنین تاکنون چه اقداماتی برای راه‌اندازی بورس املاک صورت گرفته است؟» عنوان کرد: چند اقدام مهم در این راستا صورت گرفته است. نخست اینکه شرایط پذیرش در بورس و کاهش زمان پذیرش به حداقل یک ماه رسید و این زمان از یک ماه فراتر نخواهد رفت. در گام دوم به سمت واگذاری صندلی‌های مدیریتی خواهیم رفت، عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز به میزان یک صندلی مدیریتی را در آینده خواهیم داشت. همچنین عرضه بلوکی یک صندلی مدیریتی شرکت سرمایه گذاری امید وابسته به بانک سپه که سرمایه گذاری خوبی دارد و عرضه بلوکی یک صندلی آن که عدد بسیاری بزرگی است را خواهیم داشت.

وی افزود: همچنین با صحبتی که با وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی داشتم، عرضه اولیه هلدینگ سیمانی تامین اجتماعی در روز چهارشنبه یعنی فردا صورت خواهد گرفت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: روز یکشنبه نیز اولین جلسه تاسیس بورس املاک تشکیل شد و قرار است از همین ماه آغاز به کار کند و افراد می‌توانند سرمایه‌های خود را حتی متری خریداری کنند و در بورس سرمایه گذاری کنند و این کمک می‌کند نقدینگی‌ها بیشتر جمع شود و باید همه کمک روانی کنیم تا از آسیب‌های روانی که به بورس زده می‌شود اجتناب شود. بحث اقتصادی آن هم بر عهده دولت است تا بورس را کماکان شاداب نگه داریم.

افزایش قیمت مسکن مانند افزایش قیمت ارز اثر روانی دارد

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با جزئیات اقداماتی که از سوی دولت برای حمایت از مستأجران انجام شده است، گفت: ما تصمیم گرفتیم کلیه قرادادهای اجاره‌ای مربوط به املاک مسکونی که مهلت آنها تا پایان مهر بود، در صورتی که توافق بین موجر و مستاجر صورت نگرفت به مدت یکسال تمدید شود.

وی ادامه داد: تصمیم گرفته شد اجاره بها برای تهران ۲۵ درصد، کلان شهرها ۲۰ و سایر شهرها ۱۵ درصد بیشتر افزایش پیدا نکند و این میزان سقف است. گاهی مواقع افزایش قیمت مسکن مانند افزایش قیمت ارز اثر روانی دارد. در نهایت الزامی شد هر اقدامی در زمینه خرید، فروش و اجاره در سامانه ثبت املاک به ثبت برسد و کد رهگیری بگیرد. این موضوع بسیار به تبادل اطلاعات و کنترل قیمت کمک می‌کند. بحث‌های حمایتی هم برای عبور از این شرایط تلخ و سخت برای کارمندان حقوق بگیر مطرح است. وزیر مسکن گزارشی داد و ما تا پایان ۹۹ به این سمت می‌رویم که آنهایی که مشکل حقوقی دارند هم مشکلشان برطرف شد.‌

سخنگوی دولت افزود: گاهی در برخی شهرها هزینه زیرساخت‌ها بسیار بیشتر بود. باید در میان مدت بتوانیم فشار را کم کنیم و افرادی که درآمد کمی دارند فاصله خانه‌دار شدنشان کم شود و آنها را برای بعد از سال ۱۴۰۰ نهادینه خواهیم کرد.

سرمایه‌گذاری در جاسک یک و نیم میلیارد دلار است

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه با عملیات اجرایی لوله‌گذاری هزار متری گروه جاسک و اینکه این پروژه چه توجیه اقتصادی، امنیتی و استراتژیک در حاشیه تنگه هرمز دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی از این طرح با عنوان استراتژیک از این طرح یاد می‌کنند؟ گفت: این پروژه هم وجه اقتصادی دارد و هم وجه امنیتی و آثار اجتماعی دارد و تعابیری که به کار برده شد هزار کیلومتر خط لوله با قطر ۱۰۶ سانتی متر برای انتقال یک میلیون بشکه نفت در روز است. ما حتماً نفت خود را در آینده نه چندان دور صادر خواهیم کرد. تاسیسات بارگیری و صادرات نفت در غرب جاسک صورت می‌گیرد و مخازن ذخیره ما به ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه می‌رسد و یک و نیم میلیارد دلار سرمایه‌گذاری آن است و تا پایان امسال هم فاز اول آن را آغاز خواهیم کرد.

وی افزود: این امر منجر می‌شود که جاسک به کانون توسعه تبدیل شود. دو پالایشگاه جدید و چند پروژه پتروشیمی در منطقه جاسک اجرا می‌شود و به محرومیت زدایی منطقه و اشتغال منطقه کمک خواهد کرد و این طرح اشتغال و رونق اقتصادی را توأمان خواهد داشت.

سخنگوی دولت تصریح کرد: ۹۵ درصد از تجهیزات این پروژه را در دولت خواهیم ساخت و درصد بسیار بالایی از این پروژه در داخل کشور صورت خواهد گرفت. این طرح برای ما فرصتی ایجاد می‌کند که از پایانه‌های صادراتی متنوع دسترسی داشته باشیم. موقعیت ما به ما این اجازه را می‌دهد که بتوانیم یک امکان منحصر به فرد داشته باشیم و امنیت اقتصادی خود را بیشتر تضمین کنیم. انتقال نفت به نفتکش‌ها نیز برای خریداران نفت مزیت ایجاد می‌کند. امیدوار هستیم بتوانیم آن را با سرعت بیشتری دنبال کنیم و یادگاری خواهد بود برای آینده منطقه.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار