دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان:

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با هدف‌گذاری آن فاصله دارد/ جشنواره «ستارگان» میزبان اوقات فراغت دانش‌آموزان در تابستان

«حسین تاریخی» کلیدی‌ترین نکته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را موضوع «تربیت شش ساعته» دانست و گفت: نحوه پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با آن‌چه که هدف‌گذاری شده است، فاصله دارد.
کد خبر: ۴۰۴۴۲۷
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸ - 05July 2020

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، «حسین تاریخی» دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، ظهر امروز (یک‌شنبه) در نشست خبری با خبرنگاران، با اشاره به تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اظهار داشت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تصویرگر بسیار خوبی از افق مطلوبی است که آموزش و پرورش باید به آن دست پیدا کند.

وی کلیدی‌ترین نکته در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را موضوع «تربیت شش ساعته» دانست و گفت: نحوه پیاده‌سازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با آن‌چه که هدف‌گذاری شده است، فاصله دارد.

تاریخی با پیشنهاد پنج راهکار برای تحول در اجرای بهتر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، اولین پیشنهاد را «تحول محتوایی» عنوان و تصریح کرد: بخش جدی تحول محتوایی مربوط به کتب درسی است؛ چراکه انتقال اطلاعات هنوز از طریق کتب درسی صورت می‌گیرد. درحالی که بازی‌آموزی‌ها، محصولات رسانه‌ای، گسترش کار عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی می‌تواند در نحوه تولید محتوا برای برنامه‌های درسی دانش‌آموزان موثر باشد.

وی «تحول فرآیندی» را دومین پیشنهاد برای اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و گفت: برخی از فرآیند‌هایی که امروز در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش وجود دارند، «حافظه‌محور»، هم در مکانیزم آزمون و هم در مکانیزم کنکور هستند.

«برنامه درسی ملی» سومین موضوعی بود که به گفته دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان باید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد. وی افزود: ترکیبی که بین کلاس و کار‌های پرورشی و تربیتی ایجاد می‌شود، باید منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باشد.

تاریخی با بیان اینکه «نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش» چهارمین موضوع برای تحول در سند مذکور است، گفت: به‌روزرسانی و نوگرایی نیروی انسانی مسلط به سند تحول بنیادین، موضوعی است که باید در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد، همچنین خلأ نیروی انسانی نیز نباید موجب شتابزدگی در به‌کارگیری افراد شود.

«تقویت تشکل‌ها» پنجمین موضوعی بود که دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در زمینه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطرح کرد و گفت: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها به معنای واسپاری و برون‌سپاری نیست؛ بلکه باید حضور دانش‌آموزان در تشکل‌ها به‌عنوان یک شاخص برای یادگیری و فعالیت در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی مد نظر قرار گیرد.

وی با بیان این‌که قرار است زیرمجموعه‌هایی نیز در زمینه «شش ساعت» در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تنظیم شود، اظهار داشت: در این راستا، برگزاری سلسله جلسات اندیشه‌ورزی را با عنوان «گره تحول» پیش‌بینی کردیم که در این جلسات، پنج محور پیشنهادی در زمینه تحول در سند بنیادین آموزش و پرورش مورد بررسی قرار خواهد گرفت و مروری بر موانع و مشکلات پیش روی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد شد.

تاریخی با اشاره به این‌که امسال اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان با توجه به محدودیت‌های فیزیکی ناشی از شیوع کرونا، نسبت به سال‌های گذشته تحت تأثبر قرار گرفته است، گفت: در این راستا نیز طبیعتاً نگاه متفاوتی برای پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان باید داشت که ما هم بر اساس آن‌چیزی که پیش‌بینی کرده‌ایم، موضوع «تاب‌آوری دانش آموزان در منزل با والدین»، «مهارت‌افزایی» با هدف تکیه بر مهارت‌های فردی دانش‌آموزان و «غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در فضای مجازی» با هدف تکیه بر تولید مطالب مفید و اثرگذار و نیز تلاش برای تقویت رابطه دو سویه بین دانش‌آموز و خانه و تشکل است.

وی افزود: بخش قابل توجهی از برنامه‌های ما در تابستان امسال برای دانش‌آموزان در قالب جشنواره «ستارگان» برگزار می‌شود که تلاش کردیم تا این جشنواره، عمدتاً به‌صورت مجازی برگزار شود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره رویکرد‌های جشنوازه «ستارگان»، گفت: رویکرد‌های ما در این جشنواره «مهارت‌های تربیتی ویژه» است که بر این اساس، اهدافی با عنوان «خودباوری و بلند همتی»، «پرهیز از تنبلی»، «مسئولیت‌پذیری»، «وفق و مدارا»، «پرهیز از ناسزا»، «مهربانی و عطوفت»، «اهتمام به تشکر» و «معاشرت با پدر و مادر» را دنبال می‌کنیم. همچنین موضوعاتی با عنوان «تدبر و تفکر»، «حرفه‌آموزی»، «مهارت‌های هنری»، «مهارت‌های امدادی» و «مهارت‌های تشکیلاتی» اولویت‌های ما در زمینه «مهارت‌های پایه» در جشنواره «ستارگان» است.

وی با بیان این‌که پیش‌بینی ما تهیه ۹ سرفصل و ۱۴۷ موضوع در جشنواره ستارگان است که این محتوا‌های تولیدشده در ۳۰۰ جلسه به دانش‌آموزان ارائه می‌شود، تصریح کرد: در حوزه تولید محتوای مجازی که کلیپ، موشن قالب عمده آن است، تولید ۳ هزار و ۵۰۰ دقیقه محتوا را کرده‌ایم.

تاریخی با ابراز امیدواری از حضور حدود ۱۰۰ هزار نفر از دانش‌آموزان مقطع متوسطه در جشنواره «ستارگان»، گفت: در این زمینه، ۴۲۰ پایگاه تابستانی را در سطح کشور راه‌اندازی کرده و همچنین بیش از ۶۰۰ مربی را در این زمینه به‌کارگیری کرده‌ایم که با محوریت مربی‌های ما، این خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که در زمینه ارتباط با والدین نیز پیش‌بینی‌هایی را در بستر فضای مجازی کرده‌ایم، بیان داشت: در این راستا نیز مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی والدین دانش‌آموزان و همچنین تقویت جدی شبکه مربی‌ها به‌عنوان محور خدمات‌رسانی ما به دانش‌آموزان، در دستور کار ما خواهد بود.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان اظهار داشت: اردو‌های آموزشی - تشکیلاتی «طلایه‌داران فردا»، امسال با توجه به شیوع کرونا به‌صورت در قالب «دوره» برگزار می‌شود که در این راستا نیز بیش از ۵ هزار دانش‌آموز مقطع متوسطه دوم تحت آموزش‌های تشکیلاتی ما قرار می‌گیرند.

وی افزود: عمده نحوه اجرای دوره‌های آموزشی - تشکیلاتی «طلایه‌داران فردا» مجازی است که به‌صورت استانی، منطقه‌ای و شهری اجرا خواهد شد؛ البته به‌دنبال این هستیم که در شهر‌های وضعیت «سفید» از لحاظ شیوع کرونا، اردوی حضوری را نیز با رعایت نکات بهداشتی برگزار کنیم.

تاریخی برگزاری دوره‌های تبلیغ مجازی در قالب سامانه «همراز» را از دیگر فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در تابستان امسال دانست و گفت: در این راستا، دانش‌آموزان می‌توانند، هم به‌صورت تلفنی و هم به‌صورت آنلاین، سوالات خود را مطرح کنند و از طریق مشاوران، پاسخ خود را دریافت کنند.

پرتال علمی آموزشی «زبدگان»، دیگر اقدامات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان بود که «حسین تاریخی» به تشریح آن پرداخت و اظهار داشت: در این پرتال ما تلاش کردیم تا یک محملی را محیا کنیم که خدمات‌دهندگان حوزه‌های علمی - آموزشی بتوانند از آن بهره ببرند و محتوی مطلوب خود را در اختیار دانش‌آموزان قرار دهند.

وی با بیان این‌که پرتال «زبدگان» در چهار محور خدمات‌دهی می‌کند، گفت: در محور خدمات «علمی - درسی»، در این پرتال سعی می‌شود تا کلاس‌های درسی و کمک‌درسی مورد نیاز دانش‌آموزان مقطع متوسطه سامان‌دهی شود و به‌معلمان دسترسی دهیم تا محتوا‌های خود را در این پرتال به دانش‌آموزان ارائه کنند.

تاریخی ادامه داد: «مشاوره تحصیلی»، «آزمون‌های آرمایشی» همراه با سطح‌بندی و دوره‌های «برنامه‌نویسی» از دیگر خدمات پرتال «زبدگان» با محوریت خدمات «علمی - درسی» است؛ البته تلاش داریم تا در حوزه‌های فناوری و نوآوری نیز ورود کنیم.

وی با اشاره به برگزاری مسابقات علمی و فناوری در پرتال «زبدگان»، گفت: این مسابقات شامل لیگ‌های علمی دانش‌آموزی است که آموزش‌های متناسب با آن نیز در این پرتال ارائه خواهند شد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان یکی دیگر از محور‌های پرتال زبدگان را پیش‌بینی «تور‌های گردشگری علمی» عنوان و تصریح کرد: این تور‌ها در قالب پرتال در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

محور «مهارت‌های فردی» محور چهارم پرتال «زبدگان» است که «تاریخی» به تشریح آن پرداخت و خاطرنشان کرد: برگزاری کارگاه‌های مهارت‌های فردی جهت تقویت روحیه تیمی و فردی دانش‌آموزان، برگزاری دوره «سواد رسانه‌ای» برای داتش‌آموزان و دوره «تحول نوجوانی» برای والدین آن‌ها و همچنین برگزاری دوره آموزش‌های مهارتی برای فعالیت‌های مربی‌های ما در مواجهه با دانش‌آموزان، اقدامات ما در محور «مهارت‌های فردی» پرتال «زبدگان» است.

تاریخی گفت: تأسیس مرکز عرضه محصولات و خدمات فرهنگی نوجوان از دیگر فعالیت‌های اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان است که با عنوان «نسل آفتاب» صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها