کدخدایی در نشست خبری:

شورای نگهبان لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تایید کرد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه هنوز ما مصوبه‌ای از مجلس یازدهم دریافت نکرده‌ایم و گزارش‌ها مربوط به مجلس سابق است، گفت: شورای نگهبان لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تایید کرد.
کد خبر: ۴۰۵۲۵۷
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ - 11July 2020

شورای نگهبان لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان را تایید کردبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری، اظهار داشت: هنوز ما در شورای نگهبان مصوبه‌ای از مجلس یازدهم دریافت نکرده‌ایم و گزارش‌های ارائه شده مربوط به مجلس سابق است.

وی افزود: یکی از لوایح مفصل که برای ما ارسال شده بود، لایحه مالیات برارزش افزوده بود که مغایر با اصل ۸۵ اعلام شد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: همچنین لایحه حمایت از اطفال و نوجوانان که یکی دو نوبت بین شورا و مجلس دهم رفت و برگشت داشت، عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی اعلام شد.

کدخدایی اعلام کرد: طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر نیز در جلسه اخیر این شورا بررسی شد و ابهامات ما درباره این مصوبه همچنان به قوت خود باقی است.

وی با اعلام اینکه شورای نگهبان به بخشی از لایحه تجارت ایراد گرفت، گفت: لایحه تجارت سالها در مجلس مطرح است و مجلس آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد؛  بخشی از این لایحه برای ما  آمد و مغایر اصل ۷۴ قانون اساسی تشخیص داده شده است.

سخنگوی شورای نگهبان پس از ارائه نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس دهم به سالروز تاسیس شورای نگهبان اشاره کرد و گفت: ما در طول ۴۰ سال گذشته ۳۳۴۶ مصوبه را از سوی مجلس در ادوار مختلف  دریافت کرده‌ایم اما در مورد آن‌ها  ۴۸۰۰ بار اظهارنظر شده است.

کدخدایی با بیان اینکه از  این تعداد ۲۲۱۴، لایحه و ۱۱۳۲ طرح بوده و یک دهم از مصوبات نیز با ایراد مواجه شده است، اظهار داشت: در واقع ۲۹۸۳ مصوبه مورد تایید شورای نگهبان واقع شده است و ۳۶۳ مصوبه مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۵۰۲ اساسنامه از هیات وزیران ارسال شده  که ۴۵۸ اساسنامه تایید و به  ۳۸ اساسنامه ایراد وارد شده است.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ۱۰۸۱ نامه دیوان عدالت اداری برای فقها اعلام شده که از این تعداد ۱۸۱ نامه‌های دیوان خلاف موازین شرع شناخته شده است، افزود: همچنین  تعداد ۷۱ اصل را تفسیر کرده ایم و مواردی که درخواست تفسیر شده ۱۶۳ مورد بوده است.

کدخدایی به برگزاری انتخابات مختلف اشاره کرد و یادآور شد: در حوزه انتخابات نیز باید بگویم در مورد انتخابات ریاست جمهوری، ۱۲ انتخاب سراسری داشتیم و در مجلس نیز، ۱۱ انتخابات سراسری و برای خبرگان پنج انتخابات سراسری داشته‌ایم،  اما در مجلس و خبرگان انتخابات میان‌دوره‌ای متعدد برگزار شد به همین جهت، انتخابات میان‌دوره‌ای هم به آن اضافه می‌شود.

وی در ادامه این نشست خبری درپاسخ به سوالی درباره رد اعتبارنامه «تاجگردون» و هجمه‌های وارده در این زمینه به شورای نگهبان، تصریح کرد: شورای نگهبان یک مرحله رسیدگی است و رسیدگی به اعتبارنامه‌ها مرحله دیگری است و ارتباطی با هم ندارند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه نمایندگان مجلس می‌توانند اعتبارنامه‌ها را بررسی ‌کنند، خاطرنشان کرد: ۱۹ مورد هم قبلا  داشتیم که که در شورا تایید شده بود اما مجلس به اعتبارنامه‌ها رای لازم را نداد از این رو اتفاق خاصی نیست.

کدخدایی با بیان اینکه هجمه‌ها مثل بقیه هجمه‌هاست و برخی از سر نادانی و برخی از سر کینه‌توزی است و امیدواریم دوستان نادان به خود بیایند، تصریح کرد: شورای نگهبان همان شورای  ۸۸ است و از آرای خود دفاع می‌کند.  

وی تاکید کرد: من به برخی از نمایندگان در جلسه هیات مرکزی رای منفی و مخالف دادم اما با این حال ساختار می‌گوید رای هیات مرکزی ملاک است.

قائم مقام شورای نگهبان با بیان اینکه همه آرای شورای نگهبان مورد احترام خود من است، اظهار داشت: دوستان باید ملاحظات دیگر را  داشته باشند و از شایعات پرهیز و اخبار را بررسی کنند و ببینند چه کسی خبر را می‌دهد و بعد اعلام نظر کنند. لازم نیست فرافکنی و به شورای نگهبان  هجمه کنند.

کدخدایی همچنین  درباره زمان برگزاری انتخابات افرادی که از مجلس یازدهم جا مانده‌اند، گفت: ما دو مرحله انتخابات داریم که یکی از آنها شامل مرحله دوم می‌شود و افرادی را مشمول می‌شود که حدنصاب لازم را برای ورود به مجلس نداشتند که این انتخابات اگر مشکلی پیش نیاید  شهریور سال جاری برگزار می‌شود.  

وی یادآور شد: انتخابات میان‌دوره‌ای برای افرادی برگزار می‌شود که یا فوت شده‌اند یا به هر دلیلی از مجلس بازمی‌مانند به همین جهت انتخابات با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان درباره سند ۲۵ ساله بین ایران و چین نیز گفت: همه موافقتنامه‌ها و قراردادهای بین‌المللی باید در مجلس و شورای نگهبان بررسی شود و درباره قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین هم همین اتفاق خواهد افتاد.

کدخدایی افزود: دولت تا امروز درباره این موضوع به موقع اطلاع‌رسانی و اعلام کرده است که هر زمان این توافق به نتیجه برسد حتما به مجلس ارائه خواهد شد.

وی با بیان اینکه اصل قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین خوب بود و باید از آن حمایت کنیم، تصریح کرد: موضع دشمنان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی راه خود را درست رفته است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار