بخش دوم/ معاون سلامت و دفاع زیستی سپاه در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

آخرین وضعیت تولید داروهای مقابله با کرونا/ ابراز رضایت فرمانده کل قوا از عملکرد سپاه در جلوگیری از گسترش کرونا

سردار احمد عبداللهی گفت: فرمانده کل قوا با ابراز رضایت از عملکرد سپاه در جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، عنوان کردند که از دست‌اندرکاران این موضوع تشکر شود.
کد خبر: ۴۰۵۷۴۳
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۵ - 15July 2020

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ اواخر سال گذشته بود که مردم با بیماری جدیدی به نام کرونا مواجه شدند؛ بیماری‌ای که تاکنون موجب شده است، بیش از ۲۵۰ هزار نفر نیز به این بیماری مبتلا شوند و بیش از ۱۳ هزار نفر از هموطنان‌مان نیز جان خود را از دست بدهند؛ زیرا کرونا بیماری‌ای است که تا امروز در هیچ کشوری واکسنی برای آن کشف نشده و به همین جهت در کشور‌های مختلف ازجمله ایران در حال گسترش است.

میزان گسترش این بیماری در جامعه به حدی است که علاوه بر بخش کشوری بهداشت و درمان، نیرو‌های مسلح نیز برای مقابله با این ویروس به میدان آمدند؛ لذا برای آگاهی از مجموعه فعالیت‌هایی که سپاه در راستای مقابله با کرونا انجام داده است، گفت‌وگویی را با سردار «احمد عبداللهی» معاون سلامت، آموزش پزشکی و دفاع زیستی سپاه انجام دادیم که بخش اول آن روز گذشته منتشر شد. بخش دوم و پایانی این گفت‌وگو در ذیل آمده است.

دفاع‌پرس: چرا از ظرفیت نقاهتگاه‌هایی که سپاه ایجاد کرد، استفاده نشد؟

چون فردی که در بیمارستان بستری است، بعد از ترخیص هیچ علاقه‌ای ندارد تا در مکان دیگری شبیه بیمارستان برای سپری کردن دوران نقاهت خود بستری شود به همین جهت این افراد برای سپری کردن دوران نقاهت، منزل را به مراکز نقاهتگاهی پیش‌بینی شده ترجیح می‌دهند. علاوه بر این، هیچ قانون یا اجباری هم برای بستری شدن در این نقاهتگاه‌ها وجود ندارد.

دفاع‌پرس: رئیس سابق دانشگاه بقیه الله (عج) در جایی عنوان کرده که بیمارستان بقیه الله (عج) دومین مرکز تشخیص بیماران کرونایی بود، این موضوع درست است؟

بله؛ اولین نفراتی که شناسایی شدند در قم بودند و بعد از قم دومین مرکزی که توانست بیماران کرونایی را شناسایی کند بیمارستان بقیه الله (عج) بود.

دفاع‌پرس: بیمارستان بقیه الله (عج) در نیرو‌های مسلح به عنوان بیمارستان تیپ یک شناخته می‌شود به همین دلیل جانبازان شیمیایی متعددی برای درمان به این بیمارستان تردد می‌کنند و از آن جایی هم که کرونا بیشترین تأثیر را بر سیستم تنفسی می‌گذارد، جداسازی بیماران کرونایی با جانبازان شیمیایی و عادی چگونه صورت می‌گیرد؟

بیمارستان بقیه الله (عج) دارای «یال»‌های مختلفی است که تقریباً از هم جدا هستند؛ بدین ترتیب تنها یک «یال» آن به بیماران غیرکرونایی اختصاص داشت و مابقی که ۷۰ درصد ظرفیت بیمارستان را شامل می‌شد، بیماران کرونایی بستری بودند.

البته ذکر این نکته هم ضروری است که در ابتدای شیوع این بیماری، خیلی از مردم از مراجعه به بیمارستان پرهیز می‌کردند؛ چون احتمال می‌دادند که به بیماری کرونا مبتلا شوند به همین خاطر میزان مراجعه مردم به بخش عادی بیمارستان خیلی کم بود در نتیجه پرسنل بیمارستان به راحتی می‌توانستند به بیماران کرونایی خدمت ارائه دهند.

دفاع‌پرس: آیا امکان دارد ویروس کرونا از راه وسایل تهویه بیمارستان گردش پیدا کند و منتقل شود؟

این موضوع اگرچه متصور است، اما در بیمارستان‌های سپاه لامپ‌های «یو وی» در اتاق‌ها تعبیه شده با روشن شدن این لامپ‌های یونی، ویروس‌های احتمالی موجود در فضا از بین می‌رود.

ابراز رضایت فرمانده کل قوا از عملکرد سپاه در جلوگیری از گسترش کرونا/ ارسال نامه سرگشاده برای رئیس جمهور

دفاع‌پرس: امروز عنوان می‌شود که گندزدایی محیط تأثیری در جلوگیری از گسترش کرونا ندارد؛ آیا این موضوع درست است؟

چون نحوه مقابله با این ویروس که رفتار ناشناخته و مرموزی دارد، برای جامعه پزشکی شناخته شده نیست به همین جهت عنوان می‌شد با شروع تابستان این ویروس غیر فعال می‌شود، ولی الان می‌بینیم با وجود آن‌که در تیرماه هستیم، ولی گسترش این بیماری روند افزایشی دارد؛ بر این اساس بود که در زمان ابتدای شیوع کرونا برای جلوگیری از افزایش این بیماری، گندزدایی و ضدعفونی محیط صورت گرفت و این هم طبیعی است، چون در آن مقطع زمانی در مقالات سازمان بهداشت جهانی و سایر کشور‌ها به ضدعفونی و گندزدایی محیط به‌عنوان عاملی برای جلوگیری از تسری آن اشاره شده بود، اما امروز سازمان بهداشت جهانی عنوان کرده که ویروس از طریق سطوح انتقال نمی‌یابد در حالی که سابق بر این چنین اطلاعاتی وجود نداشت؛ لذا اکنون به لحاظ وجود چنین اطلاعاتی، گندزدایی و ضدعفونی محیط صورت نمی‌گیرد.

عملکرد کرونایاب «مستعان» را از بسیج جویا شوید

دفاع‌پرس: اوایل امسال دستگاهی با حضور فرمانده کل سپاه به‌عنوان «مستعان» رونمایی شد؛ دستگاهی که درباره آن ادعا شده ویروس کرونا را بدون انجام آزمایش‌های پزشکی شناسایی می‌کند؛ آیا عملکرد ادعایی این دستگاه مورد تایید است؟

ساخت دستگاه کرونایاب «مستعان» توسط بسیج صورت گرفت؛ لذا پاسخ این سوال را باید از معاونت علمی و فناوری بسیج دریافت کنید، اما آنچه اطلاع دارم این است که در تلاش هستند تا جنبه علمی آن را با مستندات علمی به نمایش بگذارند.

دفاع‌پرس: چه چیزی باعث شده است که امروز مجدداً تعداد نفرات ابتلا به بیماری کرونا افزایش پیدا کند؟

اگر دقت کنید در روز‌های اول مردم به دلیل نگرانی‌ای که داشتند از خانه‌ها بیرون نمی‌آمدند، لذا این باعث شده بود تا تماس افراد با یکدیگر در جامعه کاهش پیدا کند و در نتیجه تعداد افراد مبتلا و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا کاهش چشمگیری یافته بود، اما بعد از مدتی، چون می‌بایست گشایشی در فعالیت‌های اقتصادی جامعه ایجاد می‌شد، با آغاز مجدد و تدریجی فعالیت‌ها در جامعه و افزایش تردد‌ها و تماس‌های میان افراد و نیز شرکت مردم در تجمعات مختلف مانند مراسم عروسی و عزا، روند گسترش ویروس کرونا مجدداً اوج گرفت.

البته در اسفند سال گذشته وقتی به وزارت بهداشت اعلام کردیم که برای جلوگیری از گسترش کرونا باید مراکز غیر ضروری جامعه تعطیل شود، قبول نمی‌کردند؛ حتی این موضوع را به رئیس جمهور هم در مقاطع مختلف منتقل می‌کردیم، ولی همچنان از پذیرش این موضوع امتناع داشتند تا اینکه با رایزنی فشرده و ارسال نامه‌های سرگشاده به رئیس جمهور، فعالیت‌های غیرضرور جامعه مثل طلافروشی تعطیل شد.

آن زمان برای اینکه رئیس جمهور را نسبت به اهمیت تعطیلی مراکز غیر ضرور جامعه واقف کنیم، با پنج وزیر سابق بهداشت صحبت کردیم و با جلب موافقت آن‌ها نامه‌ای سرگشاده به امضای این افراد برای رئیس جمهور ارسال کردیم که بعد از ارسال این نامه، رئیس جمهور مراکز غیر ضروری جامعه را تعطیل کرد.

ابراز رضایت فرمانده کل قوا از عملکرد سپاه در جلوگیری از گسترش کرونا/ ارسال نامه سرگشاده برای رئیس جمهور

دفاع‌پرس: در شرایط فعلی شاهد هستیم که تعداد مبتلایان و فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا رو به افزایش است؛ در این شرایط آیا فعالیت مراکز درمانی وابسته به سپاه نیز افزایش یافته است؟

پذیرش بیماران کرونایی در هر استان متفاوت است؛ به‌عنوان مثال در بوشهر دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام کرده که بیمارستان قائم (عج) سپاه نیازی نیست که بیماران کرونایی را پذیرش کند؛ زیرا بخش کشوری همچنان دارای ظرفیت پذیرش است، اما در مقابل، بیمارستان شهید صدوقی اصفهان در حال پذیرش بیماران مبتلا به کووید ۱۹ است.

بنابر این تصمیم‌گیری درباره استفاده از بیمارستان‌های سپاه برای پذیرش بیماران کرونایی بر عهده فرماندهان سپاه‌های استانی گذاشته شده است.

تعطیلی دو دوره آموزشی پاسداران به دلیل شیوع کرونا

دفاع‌پرس: با توجه به شرایط موجود آیا مراکز آموزشی سپاه همانند گذشته فعالیت می‌کنند؟

مراکز آموزشی سپاه بنا به شرایط خاص خود دارای پروتکل‌های بهداشتی اختصاصی هستند به‌عنوان مثال در مرکز آموزش درجه‌داری و سربازی، چون افراد تا چندین روز از مرکز آموزشی خارج نمی‌شوند از یک نوع پروتکل بهداشتی و مراکزی مانند دانشگاه‌های امام‌حسین (ع) و بقیه الله (عج) که افراد دائم در آنجا در حال تردد هستند، از مقررات بهداشتی دیگری تبعیت می‌کنند؛ بنابراین چنانچه در مرکز آموزشی، تعداد افراد مبتلایان افزایش داشته باشد، آن دوره یا مرکز آموزش را تا مدتی تعطیل می‌کنیم؛ همچنان که یکی دو دوره آموزش پاسداران را به همین دلیل تعطیل کردیم؛ البته تمام مراکز آموزشی سپاه فعال هستند.

بستری ۳۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان بقیه الله (عج)

دفاع‌پرس: امروز عنوان می‌شود که ظرفیت بیمارستان‌های بخش کشوری برای درمان و پذیرش بیماران کرونایی در حال تکمیل است؛ آیا این موضوع در مورد بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تابع سپاه هم صادق است؟

با توجه به تعاملی که با ستاد کل نیرو‌های مسلح و وزارت بهداشت داریم در حال حاضر ۷۰ درصد ظرفیت تخت‌های بیمارستان‌های سپاه را به بیماران کرونایی اختصاص دادیم؛ البته اکنون چون تخت‌های بستری بیمارستان‌های بخش کشوری تکمیل نشده، بیماران کرونایی به ما مراجعه نمی‌کنند، اما اگر مراجعه‌ای داشته باشند، همچنان که در گذشته ۷۰ درصد تخت بیمارستانی را به این بیماران اختصاص داده بودیم، امروز هم چنین ظرفیتی را اختصاص می‌دهیم.

البته الان در بسیاری از شهر‌ها این وضعیت سفید است، اما در بیمارستانی مثل بقیه الله (عج) همچنان حدود ۳۰۰ بیمار کرونایی بستری هستند.

سه داروی مقابله با کرونا در حال گرفتن تاییدیه‌های لازم از وزارت بهداشت است

دفاع‌پرس: در مورد دارو‌هایی که قرار بود دانشگاه بقیه الله (عج) برای بیماران کرونایی تولید کند، آخرین اخباری که در این رابطه دارید، چیست؟

سه نوع دارو در خصوص ویروس کرونا در حال گرفتن تأییدیه‌های لازم از سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت هستند، اما نکته مهم این است که ما در قضیه بیماری کرونا بیشترین بار پذیرش بیماران کرونایی را داشتیم که حدود هفت هزار بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سپاه بستری شدند.

در مجموع، سپاه همان‌گونه که در همه بحران‌ها به کمک مردم می‌رود در اینجا هم به کمک مردم شتافت؛ البته ذکر این نکته هم ضروری است که به‌صورت غیر مستقیم مطلع شدیم فرمانده کل قوا ضمن ابراز رضایت از عملکرد سپاه در زمینه جلوگیری از گسترش ویروس کرونا، عنوان کردند که از دست‌اندرکاران این موضوع تشکر شود.

دفاع‌پرس: چه تعداد از نیرو‌های درمانی سپاه به خیل شهدای مدافع سلامت پیوستند؟

تاکنون پنج نفر از نیرو‌های مراکز درمانی سپاه به خیل شهدای مدافع سلامت پیوسته‌اند که از این تعداد سه نفر از کادر درمانی بیمارستان بقیه الله (عج)، یک نفر از تبریز و یک نفر هم از یزد هستند.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها