ظریف در نشست خبری مشترک با لاوروف:

کسی در تهران و مسکو خریدار حرف‌های بولتون نیست/در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم، از مواضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت قدردانی کرد و این مواضع را در جهت حفظ برجام و کمک به ثبات و امنیت خواند.
کد خبر: ۴۰۶۹۴۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۱ - 21July 2020

کسی در تهران و مسکو خریدار حرف‌های بولتون نیست/در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز پس از دیدار و گفت‌وگو با سرگئی لاوروف همتای روس خود در نشست خبری مشترک حضور یافت و به تشریح رایزنی‌های انجام شده پرداخت.

پیام روحانی به پوتین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: برای سی‌امین از زمان مسئولیتم به روسیه سفر کردم. از مهمان‌نوازی دوست قدیمی‌ام آقای لاوروف و مردم و دولت روسیه سپاسگزاری می‌کنم. فرصتی پیدا کردم که پیام روحانی به پوتین را خدمت ایشان در یک گفت‌وگوی مفصل ارائه دهم و از نظرات ایشان استقبال کردم و اجرای پیشنهادات را مستقیما دنبال خواهیم کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: گفت‌وگوی بسیار خوبی داشتیم. عهدنامه روابط دوجانبه ایران و روسیه در آینده نزدیک به ۲۰ سالگی می‌رسد و به صورت اتوماتیک برای پنج سال آینده تمدید خواهد شد و توافق کردیم همزمان تلاش کنیم که یک توافق به روزی را برای درازمدت بین دو کشور تنظیم کنیم که قبل از آنکه دوران توافق به پایان برسد، توافق جدیدی را آماده کرده باشیم و بین دو کشور به امضا برسانیم و به مجالس برای تصویب ارائه دهیم.

ظریف گفت: درباره همکاری‌های دوجانبه و همکاری‌های بین‌المللی دو کشور در منطقه که بسیار مثمرثمر بوده گفتگو کردیم. در سوریه روند آستانه به عنوان تنها روندی که منجر به کاهش تنش در سوریه شده با همکاری ایران، روسیه و ترکیه به نتیجه رسیده است. گفتگو‌هایی درباره وضعیت در یمن و چگونگی پایان دادن به رنج‌های مردم بیگناه یمن گفتگو کردیم. در خصوص افغانستان و همکاری ایران و روسیه برای گفتگو و صلح در افغانستان گفتگو کردیم و توافق کردیم این گفتگو‌ها بین همکاران ما با جدیت ادامه یابد.

قدردانی از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت

رئیس دستگاه دیپلماسی خاطرنشان کرد: از موضع محکم روسیه و چین در آژانس و شورای امنیت بسیار قدردانی می‌کنیم و این موضع را در جهت حفظ برجام و کمک به ثبات و امنیت می‌دانیم. برجام در ۱۴ ژوئیه امسال پنج ساله شد و یک توافق بین‌المللی بود برای اینکه نشان داد از طریق دیپلماسی می‌شود مشکلات را حل کرد. اقدامات آمریکا در نقض برجام و تحمیل یکجانبه علیه ملت ایران حتی در زمان فشار کرونا نشانگر فاصله جدی آمریکا از حقوق بین‌الملل و از توافقات بین‌المللی است که به بی اعتباری دولت آمریکا می‌انجامد.

وی گفت: درباره همکاری در آژانس و شورای امنیت گفت‌وگوی بسیار خوب و سازنده‌ای داشتیم.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی هم گفت: جمهوری اسلامی همواره خواهان روابط خوب با همسایگان بوده است. یکی از اولویت‌های بزرگ سیاست خارجی ما روابط خوب با همسایگان است. امروز ما بهترین روابط را در طول دهه‌های گذشته با روسیه داریم. بهترین روابط را با ترکیه و عراق داریم. روابط بسیار نزدیکی با پاکستان داریم. روابط بسیار نزدیکی با کشور‌های حاشیه جنوبی خلیج فارس داریم.

وی افزود: متاسفانه دولت عربستان علاقه‌مند نبوده که روابط مشابهی داشته باشد و آمادگی داریم همان روابطی که با سایر همسایگان داشتیم با عربستان و امارات متحده عربی داشته باشیم و براساس حسن تفاهم و احترام به تمامیت ارضی و احترام به حاکمیت یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر. دولت عربستان به خوبی نظر ما را می‌داند.

علاقه‌مندی عراقی‌ها برای ایفای نقش فعال در منطقه

وی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده برای امنیت منطقه خاطرنشان کرد: ما از پیشنهاداتی که برای امنیت منطقه مطرح شده استقبال کردیم، روسیه یکی از پیشنهادات را داده است و ما از پیشنهادات روسیه استقبال کردیم و رئیس جمهور ما نیز ابتکار صلح هرمز را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرد و خوشحالیم بسیاری از کشور‌ها از جمله روسیه از این پیشنهاد استقبال و آن را همسو با پیشنهاد روسیه دانستند. در سفرم به عراق دوستان عراقی ابراز علاقه‌مندی کردند که آن‌ها هم در امنیت منطقه نقش فعالی داشته باشند.

ظریف بیان کرد: بسیار خوشحالیم که امروز بسیاری از کشور‌های منطقه واقعیت عراق جدید را پذیرفته‌اند. البته برای برخی از کشور‌های منطقه طول کشید برای برخی از کشور‌های منطقه ۱۳ سال طول کشید که با دولت جدید عراق تعامل کنند. اما امروز که همه کشور‌های منطقه به این واقعیت پی بردند، عراق می‌تواند نقش بسیار مهمی در امنیت منطقه ایفا کند و ما از نقش همه همسایگان برای گسترش گفتگو در منطقه و گسترش همکاری و ایجاد اعتماد بیشتر بین کشور‌های منطقه استقبال می‌کنیم و از هر نقشی که دوستان ما بتوانند برای نزدیک کردن دیدگاه‌های عربستان به سایر کشور‌های منطقه ایفا کنند، استقبال می‌کنیم.

در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران بیان کرد: ما در قطعنامه ۲۲۳۱ رژیم تحریم تسلیحاتی نداریم. رژیم گرفتن برخی مجوز‌ها از شورای امنیت برای یک مدت محدود است و این مدت حاصل مذاکرات طولانی است.

وی افزود: کل این پکیج، پکیجی منسجم با برجام است. دست خوردن آن به معنای نابود کردن مبانی قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. روسیه و چین رسما نظر خود را اعلام کردند. اروپایی‌ها گفتند این موضوع جزیی از برجام است و نمی‌شود در قالب برجام آن را عمل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: هر روش دیگری که به کار گرفته شود برای هرگونه تغییر در این توافق، به معنی نقض کل توافق است.

کسی در تهران و مسکو خریدار حرف‌های بولتون نیست

ظریف همچنین درباره اظهارات جان بولتون مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در خصوص پوتین گفت: هیچ وقت آنچه را که بولتون به دوستان روسیه‌ای ما مخصوصا رئیس جمهور روسیه نسبت داد را نه منطبق با واقعیات می‌دانیم و نه منطبق با همکاری‌هایی که ایران با روسیه و ترکیه برای ایجاد صلح و ثبات و آرامش در سوریه داشته است.

وزیر خارجه خاطرنشان کرد: آنچه باعث شکست داعش در سوریه شد، همکاری‌های بسیار خوب ایران و روسیه با مردم سوریه بود. در کنار مردم سوریه ایستادیم و حتما دو طرف اعتقاد دارند به نقش مهمی که طرف دیگر ایفا کرد و مردم سوریه هم کاملا متوجه هستند که چگونه ایران و روسیه در کنار آن‌ها ایستادند و در مقابل تروریسم داعش و حامیان تروریست‌های داعش و جبهه النصره به مردم سوریه کمک کردند و بعد در کنار ترکیه برای ایجاد آرامش در سوریه کمک کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی گفت: فردی (بولتون) که بیشترین نقش را در جنگ افروزی در سوریه داشته و بیشترین تلاش را کرده که آمریکا را وارد جنگ‌های بی پایان کند و به قول ترامپ اگر در اختیار او بود حتما جنگ جهانی سوم را راه انداخته بود، حتما در موقعیتی نیست که برای پر فروش کردن کتابش به اختلاف ایران و روسیه دامن بزند و یقینا در تهران و مسکو کسی خریدار این حرف‌ها نیست.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها