بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی جنایت علیه بشریت

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو گفت: بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط یک کشور مدعی و مدافع کنترل تسلیحات به خوبی معیارهای دوگانه حاکم بر جهان را نمایان کرد.
کد خبر: ۴۰۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸ - 05August 2020

بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی جنایت علیه بشریتبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه در یک رشته توئیت به زبان روسی با اشاره به سالگرد بمباران هیروشیما و ناکازاکی نوشت: «تاریخ نشان داده است تولید و انباشت بمب های اتمی، خطر به کارگیری آن ها را در موارد بحرانی افزایش می دهد. هر چند آمریکا به عنوان اولین و تنها استفاده کننده از بمب اتمی در جریان جنگ جهانی دوم ادعا می کند باعث پایان این جنگ شده است، اما آثار هولناک و کشتار هزاران انسان بی گناه در جریان بمباران اتمی هیروشیما در شش آگوست ۱۹۴۵ و همچنین شهر ناکازاکی در ۹ آگوست همان سال هنوز در خاطره ها باقی است و بسیاری از کشورهای جهان این دو حادثه را به عنوان جنایت علیه بشریت محکوم کرده اند.»

وی افزود: «این سؤال همواره مطرح می شود که این جنایت برای بشریت یا علیه آن بوده و اصولا انجام جنایت برای بشریت در کدام یک از موازین حقوقی و قوانین بین المللی تعریف شده است.»

جلالی اضافه کرد: «بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی توسط یک کشور مدعی و مدافع کنترل تسلیحات به خوبی معیارهای دوگانه حاکم بر جهان را نمایان ساخت. از یک سو تولید، انباشت و حتی به کارگیری انواع کلاهک های اتمی توسط یک کشور توجیه پذیر می شود، ولی از سوی دیگر استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای برای کشوری دیگر تهدید جهانی محسوب می شود.»

سفیر ایران نوشت: «خروج آمریکا از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (INF) و برجام و همچنین عدم تمایل در تمدید پیمان استارت جدید، ماهیت و نیت واقعی حاکمان این کشور را فاش کرد.»

جلالی افزود: «آنچه مسلم است ادامه این روند تنها اعتماد جهانی را کاهش می دهد. روندی که تنها شامل منافع یک کشور می شود و منافع سایر کشورها را نادیده می گیرد. روندی که هیچ تضمینی برای جلوگیری از تکرار حوادث تلخی همچون تراژدی بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی ایجاد نمی کند. حل این بحران، تنها با همدلی و تدبیر جهانی ممکن خواهد بود.».

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار