در سومین برنامه از سلسله نشست های عصر هنر انقلاب

کمره‌ای: سنگری، نخل تنومند خطه‌ی دزفول است/ سنگری: عاشورا تمام نمی شود چون یک ظرفیت بی پایان است

سنگری گفت: عاشورا تمام نمی شود چون یک ظرفیت بی پایان است و قرار است آخرین اتفاق جهان از جنس عاشورا باشد پس باید به عاشورا بپردازیم.
کد خبر: ۴۱۲۲۸
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۳ - 16February 2015

کمره‌ای: سنگری، نخل تنومند خطه‌ی دزفول است/ سنگری: عاشورا تمام نمی شود چون یک ظرفیت بی پایان است

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، سومین برنامه از سلسله برنامههای عصر هنر انقلاب که به تجلیل از چهرههای فرهنگی و هنری جبهه فرهنگی انقلاب میپردازد، عصر دیروز با تجلیل از "محمدرضا سنگری" و با حضور محمدعلی مجاهدی، محسن مومنی شریف، وحید یامین پور، حجت الاسلام زائری، فاضل نظری، قادر طراوت پور، علیرضا کمرهای، علی داوودی و .... برگزار شد.

**کمرهای: سنگری، نخل تنومند خطهی دزفول است

علیرضا کمرهای نویسنده  کتاب های عرضه ی دفاع مقدس در این مراسم اظهار کرد: خوشحالم که در مجلس بزرگداشت کوچک و خواستنی استاد نیست همتا، استاد سنگری هستم.

وی افزود: ما زیاد دیده و شنیدهایم افرادی که اهل دانشاند حاضرالذهن هستند و محل رجوع و اعجاب هستند، حتی در حوزه ادب به مفهوم مصطلح کلمه واقف هستند، انگشتنمایند، اما کم هستند در میان این بسیاران که ادب درس را مقدمه ادب نفس کرده و در هم در آمیخته باشند، همان تعریفی که علما از ادب میکردند، چرا که مفهوم این نیست که ما به زیبایی ظاهری کلام دلخوش باشیم بلکه جان خود را بپیراییم.

کمره ای تصریح کرد: استاد سنگری آمیخته ای از این دو است  و جلسه ای نبوده که من در ان مطلبی از استاد نیاموخته باشم. قصد من مدح استاد سنگری نیست، اما باید به تواضع و فروتنی وی نیز اشاره داشته باشم.

وی با بیان ایکه معلمی هنر است، خاطر نشان کرد: هنر به مفهوم وسیعف عمیق  و ژرف کلمه. معلم بودن و معلمی کردن دیگر خصیصه استاد سنگری است. که این امر خدایی بوده و به صرف اموختن کلمه نیست. معلمی از دوره نوجوان یو جوانی همراه وی بوده که نتیجه آن رشد وهدایت است.

نویسنده کتاب "اثر نشان" بیان کرد: سنگری با قلم آشناست و قلم به دست او نرم و راحت است. کسی که معلم شده و توانست بنویسد، در مقام جریان ساز بودن و موسس بودن  نقش ایفا می کند. نم یخواهم بگویم وی جریان ساز یکتا و بی همتایی است اما در این زمر قرار دارد. وی در ادب آئینی و جنگ و دفاع مقدس قلم زده که درمرکز توجه بوده قرار دارد.

وی در پایان گفت: وی نخل تنومند خطهی دزفول است.

پس از علیرضا کمرهای، وحید یامین پور و سردار رئوفی نژاد فرمانده لشکر 7 ولیعصر در دوران جنگ تحمیلی روی سن حاضر شدند.

همچنین عبدالرحیم سعیدی راد شاعر و از همرزمان استاد سنگری در این آئین اظهار کرد: به عنوان شاگر استاد سنگری خیلی سخت است که بخواهم در خصوص استاد صحبت کنم. استادی که رد دزوفل همه او را می شناسند. استاد سنگری چه در جبهه و چه پشت خط همیشه فعال بود.

**سنگری: من در سایه حسینم که آغوش برایم باز کرده

سخنران پایانی این آئین، محمد رضا سنگری بود که در جایگاه حاضر شد واظهار کرد: خاستگاه ادبیات دفاع مقدس و عاشورا دو انگیزه بزرگ است. آن  قرآنی که در پیشانی محافل قرائت میشود میگوید که انسانها در یک بحر لجی هستند، یعنی دریای عمیق و ناپیدایی که غرق در ظلمات است. انسان در این دنیا گرفتار سه ظلمات که آنها بینش، منش و کنش هستند.

وی افزود: عاشورا تمام نمی شود چون یک ظرفیت بی پایان است و قرار است آخرین اتفاق جهان از جنس عاشورا باشد پس باید به عاشورا بپردازیم. من در سایه حسینم که آغوش برایم باز کرده و هر چه دارم محصول گرمای آغوشی است که او برایم باز کرد. همه آرزویم این است در این راه باشم و در این راه بمیرم.

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها