برگزاری تاسوعا و عاشورای پرشور حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

عزاداری خامس اصحاب کسا(ع) در ایام محرم امسال و مخصوصا تاسوعا و عاشورای حسینی با رعایت کردن پروتکل‌های بهداشتی با شکوه تر از همیشه برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۳۳۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۵ - 31August 2020

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تاسوعا و عاشورای حسینی بار دیگر داغ دل هر آن کس که دل به محمد و آل محمد بسته است را تازه کرد.

عزاداری برای خامس اصحاب کسا، کسی که به همراه برادر بزرگتر خود در ماجرای مباهله حضور داشت و در آیه 61 سوره ی آل عمران از وی و برادر بزرگترش با عنوان "ابناءنا" یاد شده است:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل‌لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ

بر مبنای روایات اصح تاریخ اسلام و شیعه نخستین مرثیه سرایان و اولین کسانی که برای حسین علیه السلام و اصحاب با وفایش عزاداری کردند، امام سجاد علیه السلام و حضرت زینب کبری علیها السلام بوده اند. به عبارتی دیگر مداحان و مرثیه سرایان تاریخ شیعه، وارثان میراث حضرت زینب کبری و حضرت علی ابن حسین علیه السلام هستند.

برگزاری تاسوعا و عاشورای پرشور حسینی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی

سوگواری ها از قدیم الایام به اشکال مختلفی در نواحی مختلف از بلاد اسلامی به ویژه در ایران اسلامی، برگزار می شد و همچنان نیز برپا می شود. سینه زنی، برگزاری آیین شام غریبان، پیاده روی اربعین و... از جمله مراسمی هستند که همه ساله در اقصی نقاط کشورمان جهت ادای دین به آن امام شهید برگزار می شود.

امسال با وجود بسیاری از محدودیت‌ها جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، حرکتهای مداحان و ذاکران و عزاداران حسینی بسیار در خور شان بوده است. عزاداری های امسال بر اساس پروتکل‌های بهداشتی برگزار شدند.

تمام مراسم های برگزار شده عزاداری و سوگواری اباعبدالله الحسین علیه السلام و یاران باوفایش در سراسر کشورمان در فضاهای باز و غیر مسقف برپا شدند. بسیاری از مداحان با حضور در کوچه و خیابانها و رعایت مسائل بهداشتی توانستند هم به ساحت مقدس امام حسین ادای دین و هم اصول بهداشتی را رعایت کنند.

نباید فراموش کرد که رعایت اصول بهداشتی و مقابله با ویروس کرونا امروز خود به تنهایی نوعی جهاد و دفاع بیولوژیک به شمار می آید و رعایت مسائل بهداشتی هم در احادیث معصومین سفارش شده است و هم با توجه به شرایط کنونی نوعی جهاد به شمار می رود.

مطمئنا با توجه به ادامه ی عزاداری ها تا پایان ماه صفر رعایت اصول بهداشتی در تکایا و هیات‌ها و جلوگیری از انتشار این ویروس، جزء ارکان اصلی و اساسی پیروی از سیره‌ی حسینی در شرایط فعلی است.

انتهای پیام/ 133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار