چهل‌سالگی سرو/

برگزاری جلسه نقد کتاب دفاع مقدس در اردبیل

جلسه نقد کتاب «پرواز با خورشید» در اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اردبیل برگزار شد.
کد خبر: ۴۱۳۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۰ - 02September 2020

برگزاری جلسه نقد کتاب دفاع مقدس در اردبیل

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از اردبیل، صبح امروز جلسه نقد و بررسی کتاب «پرواز با خورشید» سرگذشت پژوهی شهدای دهه اول ماه محرم در دوران دفاع مقدس در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اردبیل برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، «حاتم رسولی» مدیر ادبیات و انتشارات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس اردبیل با قدردانی از «صغری جوادی» نویسنده کتاب پرواز با خورشید، این کتاب را از جمله آثار نادری دانست که در آن نویسنده توانسته است در یک موضوع تاریخی و در یک زمان مشخص، سرگذشت پژوهی شهدا را دارای مفهومی عمیق کرده و خواننده را به خواندن آثار خود تشویق کند.

رسولی گفت: کتاب پرواز با خورشید با هدف نشان دادن الگوگیری دفاع مقدس ایران از حماسه عاشورا به معرفی شهدای دهه اول ماه محرم استان در هشت سال دفاع مقدس پرداخته است.

وی از اعلام آمادگی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان برای برگزاری جلسه نقد برای آثار نویسندگان استان در حوزه دفاع مقدس سخن گفت و افزود: نقد و بررسی آثار مکتول هم برای بهتر شدن آثار نویسنده و هم برای آموزش و یادگیری اعضای حاضر در جلسه مفید است و ما به همین خاطر جلسات نقد و بررسی کتب دفاع مقدس را منظم و مستمر ادامه خواهیم داد.

این مسئول بیان داشت: باید با برپایی محافل نقد و بررسی کتب دفاع مقدس در قبل و بعد از چاپ، موجبات پویایی و سرزندگی آثار را فراهم کرده و سطح کیفی آنها را ارتقا دهیم و بتوانیم آثاری در شأن دفاع مقدس و شهدا و قابل رقابت با شاهکارهای ادبی و پژوهشی کشور و حتی بهتر از آنان تولید کرده و در اختیار مردم قرار دهیم.

رسولی با اشاره به نحوه شکل گیری این کتاب گفت: حسن این اثر در پرداختن به جزئیات زندگی شهیدان است و نویسنده با بهره‌گیری از تجارب خبرنگاری خود به بهترین شکل ممکن اطلاعات لازم را از راویان مختلف اعم از خانواده، دوستان و همرزمان شهدا جمع‌آوری کرده و با استفاده از تکنیک‌های خاطره و داستان‌نویسی آن‌ها را تدوین کرده است.

در این جلسه «توران قربانی» از نویسندگان استان اردبیل استفاده از دیالوگ‌های محاوره‌ای، پاورقی‌های مناسب و بیان آداب و رسوم منطقه آذربایجان، خواب و رویاهای مادران و همسران شهدا را از نقاط مثبت کتاب پرواز با خورشید اعلام کرد و ابراز داشت: این موارد نشان از تخصص نویسنده در اخذ اطلاعات لازم از خانواده‌های شهدا دارد که به خوبی توانسته است این موارد را در این اثر لحاظ کند.

قربانی با بیان اینکه نوشته‌های مرتبط با دفاع مقدس باید مثل سایر نوشته‌ها از لحاظ زبانی و ساختاری، فنی و تخصصی مورد بررسی قرار گرفته، بازبینی و ویرایش شود، ادامه داد: از آنجا که نویسنده در هنگام نوشتن مطالب در زمینه تخصصی خود نیاز به تمرکز بر روی کلیت محتوا دارد، طبیعی است که اشکالاتی چند در استفاده از علائم سجاوندی، دستور زبان، ساختار جملات و غیره رخ دهد و لذا نیازمند آن است که فردی مجرب که دانش بسیار بالایی در زمینه ویراستاری دارد، متن را بازخوانی کرده و از اشکالات پالایش کند.

در ادامه جلسه، حاضران در خصوص نقاط قوت و ضعف کتاب به ارائه دیدگاه‌های خود پرداختند و نویسنده کتاب به سوألات آنان پاسخ گفت.

سیده صغری جوادی با بیان اینکه این اثر در مدت دو سال تدوین شده متذکر شد: این کتاب شامل سرگذشت شهیدان «حسین اجاقی»، «امید ایرانی»، «حیدر توکلی»، «بهروز جوانشیر»، «حسن حضرت ‌قلیزاده»، «محمدرضا شیری»، «حسن علفیان»، «نعمت علیزاده»، «صمد کاظم زاده»، «مختار مقیمی» و «ناهید موسوی» است که در هشت سال دفاع مقدس در دهه اول ماه محرم به شهادت رسیده‌اند.

تاکنون از این نویسنده سه اثر با عنوان های «اینجا برای از تو نوشتن هوا کم است» مجموعه خاطرات سی نفر از آزادگان استان اردبیل، «دانه‌های سفید برف» خاطرات مادر شهید حسن علفیان و  کتاب «پرواز با خورشید» سرگذشت پژوهشی یازده نفر از شهیدان والامقام دهه اول ماه محرم دوران دفاع مقدس با حمایت ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اردبیل چاپ و رونمایی شده است.

کتاب پرواز با خورشید 166 صفحه‌ای در سال 1398 به همت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان اردبیل و به کوشش «سیده صغری جوادی قوزلو» توسط انتشارات خط هشت چاپ و منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار