فرمانده پدافند هوایی شمالغرب ارتش در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

دفاع مقدس به ما آموخت که باید روی پای خودمان بایستیم

امیر سرتیپ دوم ستاد «عباس عظیمی» گفت: با هم‌افزایی و همکاری نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش موفقیت‌های بی‌نظیری در عرصه نظامی و اطلاعاتی بدست آمد که مرهون فداکاری و از جان گذشتگی رزمندگان و ایثارگران و همچنین طرح‌ریزی فرماندهان جوان در این عرصه بود
کد خبر: ۴۱۴۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶ - 28September 2020

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از آذربایجان‌شرقی، در چهلمین سالگرد دفاع مقدس، تصمیم گرفتیم با چند تن از فرماندهان ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگویی داشته باشیم که در دومین گفت‌وگو، پای صحبت‌های امیر سرتیپ دوم ستاد «عباس عظیمی»، فرمانده پدافند هوایی شمالغرب ارتش جمهوری اسلامی ایران نشستیم که مشروح صحبت‌های وی را در ادامه می‌خوانید:

دفاع‌پرس: نقش راهبردی ارتش در دفاع مقدس چه بود؟

ضمن عرض تسلیت ایام محرم و قبولی عزاداری‌های مردم عزیز و امیدواری جهت ریشه‌کن شدن بیماری منحوس کرونا. در اوایل انقلاب زمزمه‌هایی مبنی بر انحلال ارتش از سوی برخی عناصر سر داده شد ولی فرمان تاریخی امام خمینی(ره) مبنی بر تقویت ارتش و حمایت آحاد ملت ایران از این نهاد مقدس ،پایه های این نهاد را استحکام بخشید. صدام با پاره کردن قرارداد 1975 الجزایر فرمان حمله به کشور عزیزمان را صادر نمود و با لشکرهای مکانیزه تا دندان مسلح و چندین فروند جنگنده آغازگر جنک 8 ساله بود.

نیروی دریایی ارتش با عملیات مروارید، کار نیروی دریایی عراق را در همان ابتدای جنگ یکسره کرد بطوری که تا آخر جنگ حتی نتوانستند کوچکترین خطری  متوجه کشور عزیزمان سازند. هوانیروز نیز با انجام هزاران عملیات هوایی از جمله کمان 99 ارتش عراق را غافلگیر کرد و ضربه های سنگینی به مراکز حساس وارد نمود.

 دفاع‌پرس: هم افزایی نیروهای مسلح در 8 سال دفاع مقدس چه تاثیری در جنگ داشت؟

با سنگ اندازی‌هایی که بنی صدر ملعون از ابتدا در محوری‌ترین ماموریت‌ها و عملیاتی رزمی انجام داد دشمن بی محابا به مرزهای کشور تجاوز کرد، فلذا از  نیمه دوم سال 1360 بود که با هم‌افزایی و همکاری نیروهای مسلح از جمله سپاه و ارتش موفقیت‌های بی‌نظیری در عرصه نظامی و اطلاعاتی بدست آمد که مرهون فداکاری و از جان گذشتگی رزمندگان و ایثارگران و همچنین طرح‌ریزی فرماندهان جوان در این عرصه بود، به طوری که برای برخی از عملیات‌ها 8 ماه کار اطلاعاتی و طرح‌ریزی انجام می‌دادند.

دفاع‌پرس: از تجربیات دفاع مقدس در مدیریت جامعه امروز چگونه می‌توان استفاده کرد؟

دفاع مقدس به ما آموخت که باید روی پای خود بایستیم، در حساس‌ترین مرحله نیاز کشور به ادوات نظامی، کشورهای خارجی حتی از دادن کوچکترین اقلام ضروری به ما خودداری نمودند در حالی که اکثر کشورهای دنیا عراق را روز به روز مجهزتر می‌کردند ولی با مدیریت جهادی و تکیه بر جوانان انقلابی توانستیم ضمن دفاع از میهن عزیزمان اجازه ندهیم حتی ذره‌ای از خاک کشورمان به دست استعمار بیفتد. الان هم در همان شرایط دفاع مقدس قرار داریم می‌بایست سعی کنیم با مدیریت جهادی و انقلابی، کشورمان از وضعیت فعلی خارج کرده و به سر منزل مقصود برسانیم.

 

موفقیت‌های‌مان در دفاع مقدس با همکاری نیروهای مسلح به دست آمد/ دفاع مقدس به ما آموخت که باید روی پای خود بایستیم

دفاع‌پرس: نقش فضای مجازی را در تبیین دفاع مقدس و انتقال آن به نسل امروز چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فضای مجازی یکی از دغدغه‌های مهم مقام معظم رهبری بوده بطوری که به فرموده ایشان اگر در جایگاه رهبری نبودند در فضای مجازی فعالیت می‌کردند، فضای مجازی مانند محتوایی است که هم می‌تواند سم کشنده باشد و هم به عنوان  دارو عمل کند.

ما باید فرهنگ استفاده از فضای مجازی را عمومی و اجرایی کنیم و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های انقلاب اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس را به جوانان انتقال دهیم. مانند آن رزمنده‌ای که هنگام رفتن روی مین برای باز کردن معبر، پوتین‌های خود را در می‌آورد و می‌گوید مال بیت المال است.

این برای جوانان و مسئولان ما یک درس بزرگ و تاریخ ساز است و یا امداد‌رسانی نیروهای مسلح در سیل لرستان که یک سرهنگ ارتشی خم می‌شود و از پیرزن می‌خواهد که پاهایش را بر کمر او گذاشته و سوار خودرو شود.

پخش این کار باارزش در فضای مجازی چه بازخوردهای  مثبتی در برداشت. اگر فضای مجازی مدیریت شود برکات زیادی در پی خواهد داشت، فضای مجازی مانند رودخانه‌ای است که اگر درست بهره‌برداری شود حاصل‌خیزی و بهره‌وری خواهد داشت اما در صورت عدم بهره‌برداری صحیح، مانند موج خروشانی که زمین‌های حاصل‌خیز را از بین خواهد برد. انتقال این فرهنگ نیازمند کار جهادی و ایثارگرانه است تا نام و یاد شهدای عاشورایی کشورمان از سینه یادگاران دفاع مقدس  به جوانان این مرز و بوم منتقل گردد.

دفاع‌پرس: پدافند در جنگ تحمیلی چه نقشی ایفا کرد؟

پدافند اولین یگانی است که در مواقع تهدیدات 360 درجه‌ای می‌تواند مقابله سریع انجام دهد، بطوری که عمق تهدید را شناسایی و به یگان‌های مسلح  اعلام می نماید. در دکترین دفاعی و بازدارندگی، پدافند در خط مقدم دفاع هوایی از کشور در تهدیدات آتی می‌باشد و به قول حضرت امام خامنه‌ای عزیز، پدافند در اولویت است.

در اوایل جنگ ماموریت پدافند محدود بود به طوری که ماموریت داشت فقط از آسمان فرودگاه‌های کشور و پایگاه‌های شکاری محافظت و حراست نماید اما پس از جنگ تحمیلی  وظیفه حراست ار آسمان شهرها، پالایشگاه‌ها و مراکز حساس را بر عهده گرفت و با استقرار سامانه‌های پدافندی داخلی در مناطق حساس وسعت ماموریت خود را توسعه بخشد.

 

موفقیت‌های‌مان در دفاع مقدس با همکاری نیروهای مسلح به دست آمد/ دفاع مقدس به ما آموخت که باید روی پای خود بایستیم

به طوری که پدافند توانست بیش از 380 فروند انواع هواپیمای رژیم بعث را ساقط کند. الحمدالله پدافند هوایی در تامین نیازمندی‌های دفاعی خود با اتکا به قدرت لایزال الهی و تکیه بر جوانان مومن و متعهد و متخصص به قطع وابستگی کامل از خارج کشور رسیده است.

دفاع‌پرس: وظیفه مسئولین در قبال شهدا، ایثارگران و خانواده‌هایشان چیست؟

زنده نگه داشتن نام و یاد شهدا از طریق انتفال فرهنگ شهداست. همچنین با نصب‌العین قرار دادن فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص فرهنگ شهادت و آموزه‌های قرآنی و دینی می‌بایست این فرهنگ را سرلوحه امورات کاری و زندگی خود قرار دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار