اتهامات وزیر اماراتی به ایران در جلسه اتحادیه عرب درباره فلسطین

یک وزیر اماراتی در نشست اخیر اتحادیه عرب درباره فلسطین که موضوع سازش ابوظبی با رژیم صهیونیستی در میان بود، دست از اتهام‌زنی به ایران برنداشت.
کد خبر: ۴۱۵۲۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۶ - 10September 2020

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «انور قرقاش» وزیر مشاور دولت امارات عربی متحده مشاور در امور خارجه که روز چهارشنبه به عنوان نماینده ابوظبی در نشست اتحادیه عرب حضور پیدا کرده بود، اتهام‌های پیشین امارات را بار دیگر علیه جمهوری اسلامی ایران تکرار کرد.

به گزارش خبرگزاری رسمی امارات «وام»، انور قرقاش در این نشست مدعی شد: «دخالت‌های ایران در امور کشور‌های عربی از راه شبه‌نظامیان مسلح و گروه‌های تروریستی در برخی از کشور‌های عربی همچنان ادامه دارد».

این ادعا‌ها همزمان با آن مطرح می‌شود که این کشور در لیبی یا یمن عملا در جنگ جاری در این کشور‌ها ورود کرده و بشدت مورد انتقاد دیگر کشور‌ها از جمله ترکیه است.

جلسه اتحادیه عرب در سطح وزرای خارجه با موضوع فلسطین و سازش امارات با رژیم صهیونیستی برگزار شد، اما وزیر اماراتی اتهام‌پراکنی علیه ایران را در این جلسه هم ترک نکرد.

امارات همراه با عربستان سعودی در قالب ائتلاف سعودی- اماراتی از فروردین‌ماه سال ۱۳۹۴ کشور فقیر یمن را برای بازگرداندن قدرت به «عبد ربه منصور هادی»، رئیس‌جمهور مستعفی یمن، هدف حملات سنگین هوایی، زمینی و دریایی قرار داده است. این حملات به نابودی زیرساخت‌های یمن و گسترش فقر، بیکاری و بیماری‌های واگیردار در این کشور منجر شده، اما همزمان ابوظبی ایران را به دخالت در امور کشور‌های عربی متهم می‌کند.

قرقاش در ادامه با ذکر این ادعا که «ایران به تهدید امنیت حرکت دریانوردی و انرژی‌رسانی در کریدور‌های دریایی در منطقه ادامه می‌دهد»، این اقدام ادعایی را محکوم کرد.

وی در ادامه اظهاراتش همچنین با بیان اینکه «احترام کشور‌ها به تعهدات حقوقی و [پایبندی به]اصل حسن‌همجواری خواسته اصلی امارات است»، سه جزیره ایرانی «تنب بزرگ»، «تنب کوچک» و «ابوموسی»، را «اشغالی» خواند و با توصیف ادعا‌های ابوظبی در ارتباط با این جزایر به «خواسته‌های پی‌در‌پی»، از ایران خواست که به این ادعا‌ها «از راه مذاکرات مستقیم یا مراجعه به دیوان بین‌المللی دادگستری» پاسخ مثبت بدهد.

این ادعای امارت هر ساله علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه ایران سال گذشته در پاسخ به ادعای بحرین و امارات در این خصوص اعلام کرده بود: «گزافه‌گویی است و هر از چند گاهی این حرف‌ها تکرار می‌شود. پاسخ ایران این است هر نگاه چپ به جزایر ایرانی و تمامیت ارضی ایران تبعات خواهد داشت».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها