محسن رضایی تأکید کرد؛

ضرورت حضور فعال در عرصه حکمرانی فضای مجازی

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: نیاز داریم که برای حفظ حکمرانی در فضای مجازی بر این شاخه از ارتباطات مسلط شویم و در غیر این‌صورت حکمرانی رسمی ما پیرو حکمرانی فضا‌های اجتماعی خواهد شد.
کد خبر: ۴۱۵۹۷۲
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۴ - 14September 2020

نیاز داریم در حکمرانی فضای مجازی، حضوری فعال داشته باشیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام امروز (دوشنبه) در جمع پژوهشگران جوان شبکه‌های اجتماعی با اشاره به اینکه موضوع فضای مجازی یکی از دغدغه‌های ذهنی ما در چندسال اخیر است، اظهار داشت: در رابطه با سیاست‌های کلی فضای مجازی، بحث‌های بسیار جدی در مجمع صورت گرفته چه در بحث‌های رویکردی و چه در مباحث کاربردی مانند جمعیت‌شناسی و جامعه‌شناسی فضای مجازی ذهن من درگیر بوده و به نتایجی رسیده‌ایم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع تأثیرگذاری فضای مجازی در رویداد‌های سیاسی در ایران و سایر کشور‌ها اشاره کرد و گفت: با وجود رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی در جامعه ما، هنوز با بخش‌های ناشناخته‌ای از تأثیرات فضای مجازی بر زندگی مردم و سیاست روبه‌رو هستیم و نیاز داریم که در حکمرانی در فضای مجازی و این شاخه از ارتباطات و افکار عمومی حضور فعال و تأثیرگذار داشته باشیم و در غیر این‌صورت حکمرانی رسمی کشور پیرو حکمرانی شبکه‌های اجتماعی خواهد شد.

وی گفت: باید رویکرد خود را نسبت به فضای مجازی تغییر دهیم. بعضی‌ها فضای مجازی را امتداد فضای رسمی می‌دانند و این نگاه در اذهان مدیران غلبه پیدا کرده است. برخی نیز فضای مجازی را فضایی حاشیه‌ای می‌دانند و فضای اصلی را فضای رسمی و واقعی می‌دانند. من معتقد هستم که فضای مجازی، یک فضای موازی است. ما همزمان در دو جهان زندگی می‌کنیم. مشابه این ایده را در فیزیک داریم که نور گاهی خاصیت ذره‌ای و گاهی خاصیت موجی پیدا می‌کند. جهان‌های مجازی به این تفسیر نزدیک است و به موازات فضای حقیقی در جریان است.

رضایی گفت: در فضای مجازی هرم افکار عمومی و سلسله مراتب تأثیرگذاری در یک موضوع ممکن است در ظرف چند ساعت تغییر کند. برای همین شناخت ماهیت فضای مجازی برای تحلیلگران و مدیران لازم است. جمعیت‌شناسی مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی هم اهمیت دارد. اینکه چطور یک شبکه افکار عمومی را مدیریت می‌کند، نیازمند تحلیل است تا بتوانیم در شکل گیری آن مشارکت فعال و مؤثر داشته باشیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به موضوع ارتباط پدیده‌های اجتماعی و فضای مجازی در سطح منطقه اشاره کرد و گفت: تجزیه و تحلیل‌ها به ما می‌گوید که رژیم صهیونیستی در پوشش یک شرکت نرم افزاری داده‌پردازی از 12 سال پیش به امارات وارد شدند و به اشراف اطلاعاتی در ابوظبی رسیده‌اند. باید نسبت به رویدادها، در زمان معقولی عکس العمل نشان دهیم.

وی به مفهوم باورپذیری در فضای عمومی اشاره کرد و افزود: با رسیدن به فراتحلیل‌هایی می‌توانیم قبل از شکل‌گیری روند و باور، عکس العمل‌های مناسبی در پدیده‌های اجتماعی و سیاسی نشان دهیم. وقتی روند شروع می‌شود، از شیب و سرعت و حجم پیام‌ها می‌توانیم جهت و تاثیر‌ها را محاسبه کرد. باید با کمک فرا تحلیل علائم قبل از آغاز روند‌ها رویداد آینده را پیش بینی کنیم تا فرصت تأثیرگذاری را پیدا کنیم.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار