با عنوان «داستان‌های ناگفته» صورت گرفت؛

تولید مستند چهار عملیات بزرگ نیروی هوایی ارتش در ابتدای جنگ تحمیلی

مجموعه مستند «داستان‌های ناگفته» روایت خلبان‌های بازنشسته از چهار عملیات بزرگ نیروی هوایی ارتش، تولید شد.
کد خبر: ۴۱۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ - 15September 2020

تولید مستند چهار عملیات بزرگ نیروی هوایی ارتش در ابتدای جنگ تحمیلیبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مجموعه مستند «داستان‌های ناگفته» در گروه مستند «روایت فتح» تهیه و تولید شده و قرار است در هفته دفاع مقدس از شبکه یک سیما پخش شود.

«سید احسان نیکبخت» نویسنده و تهیه‌کننده این مستند، در این‌باره اظهار داشت: این مجموعه مستند در شش قسمت تهیه و تولید شده و موضوع اصلی آن درباره نیروی هوایی و مربوط به چهار عملیات بزرگ در ابتدای جنگ است. راویان این مجموعه مستند نیز خلبان‌های بازنشسته نیروی هوایی ارتش هستند که خاطرات خودشان را تعریف می‌کنند.

وی با بیان این‌که هر قسمت از این مجموعه مستند، یک بازه زمانی را روایت می‌کند، گفت: قسمت اول «داستان‌های ناگفته» نام دارد و نگاهی گذرا دارد به آن‌چه که در نیروی هوایی اتفاق افتاد. در حقیقت قسمت اول ورود به موضوع و بررسی و طرح موضوع آنچه که در ابتدا رخ داده، است.

این تهیه کننده ادامه داد: قسمت دوم این مجموعه مستند، درباره خوزستان است که تمرکز روی  ۱۵ روز ابتدایی جنگ در پایگاه دزفول دارد. قسمت سوم نیز به یک ماه ابتدایی جنگ در جبهه داخل کشور عراق می‌پردازد. در آن زمان نیروی هوایی با تعداد پروازهایی که داشت و ماموریت های دقیقی که انجام می داد صادرات نفت عراق را از بین بُرد و نیمی از نیروی هوایی عراق در هفته اول از بین رفت.

نیکبخت عنوان کرد: قسمت چهارم این مستند «ارتفاع پست» نام دارد و روزهای ابتدایی جنگ در داخل جبهه‌های ایران در دشت خوزستان را نشان می‌دهد. همچنین درباره فعالیت نیروی هوایی در آن روزها و غلبه آن‌ها بر دشمن می‌گوید. قسمت پنجم نیز اختصاص دارد به تاثیر عکاسی‌های هوایی در چهار عملیاتی که منجر به خروج کامل دشمن از خاک ایران تا زمان آزادسازی خرمشهر شد.

وی درباره منابعی که برای به تصویر کشیدن این مستند به آن‌ها مراجعه شده نیز گفت: کار، آرشیوی است و مشکلی که ما برای ساخت این مجموعه داشتیم، این بود که در حال انجام عملیات، هیچ تصویری از عملیات نداریم؛ لذا سعی کردیم در این مستند از تصاویری استفاده کنیم که با موضوع همخوانی دارد. همچنین از اسناد نیروی هوایی و نیروی زمینی که شامل گزارش‌هاست نیز استفاده کردیم.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار