رجبی دوانی:

بزرگترین هولوکاست و کشتار مسلمانان در اسپانیا صورت گرفت

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: با شکست آخرین تلاش‌های مسلمانان در برابر حاکمان اسپانیایی‌ بسیاری از مسلمانان از کشور اسپانیا به طور فجیعی اخراج شدند و عده‌ای نیز که با تقیه در آنجا مانده بودند. با راه‌اندازی دادگاه‌های تفتیش عقاید هزاران مسلمان را سوزاندند و هولوکاست بزرگی آفریدند.
کد خبر: ۴۲۳۱۹
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۴:۱۵ - 02March 2015

بزرگترین هولوکاست و کشتار مسلمانان در اسپانیا صورت گرفت

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، رجبی دوانی استاد پژوهشگر تاریخ اسلام در همایش "تعالی قلم" که صبح امروز در نمایندگی ولی فقیه سپاه برگزار شد، اظهار داشت: اکنون بیشترین درآمد کشور اسپانیا از گردشگری است که به برکت آثار اسلامی در دوران حضور مسلمانان به وجود آمده است.

وی در ادامه با اشاره به مقاومت مسلمانان در برابر اسپانیا که قدرت اروپا بوده است، گفت: امیر اسلامی در درگیری با قدرت اسپانیا پیروزیهایی را به دست آورده بود اما فتنهی زنش باعث شد که مسلمین از داخل مضمحل شوند و در نتیجه دشمنان بر مسلمانان تسلط یابند.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: در نتیجه بسیاری از مسلمانان را از کشور اسپانیا به طور فجیعی اخراج کردند و عدهای نیز با تقیه در آنجا ماندند. با راهاندازی دادگاههای تفتیش عقاید هزاران مسلمان را که تقیه کرده بودند را سوزاندند و هولوکاست بزرگی را آفریدند و امروز در سالروز آن واقعه در اسپانیا جشن میگیرند.

رجبی دوانی تاکید کرد: این تسلط دشمنان تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داشت. با پیروزی انقلاب تمام محاسبات دشمنان به هم خورد و این برای آنان سنگین بود لذا هرگونهِ توطئهی که توانستند به وجود آوردند تا اسلام دوباره قدرت نگیرد و دین حاکم نشود.

وی گفت: در فناوری هستهای به لطف الهی معجزه کردیم. اینها از اینگونه حرکتها که در وضعیت تحریم صورت میگیرند، وحشت دارند. فشارها نیز به این خاطر است. لذا وظیفه ما سنگین است و باید تلاش کنیم هرچه زودتر به قلههای رفیع علم دست یابیم و این شدنی است.

رجبی دوانی با بیان اینکه علم و دانش در اسلام جایگاه رفیعی دارد، بیان کرد: اگرچه اسلام پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) از مسیر اصلی خود منحرف شد اما تعالیم پیامبر باعث شده بود که در زمان امویان و به خصوص عباسیان مسلمانان در جهان از نظر علم، فرهنگ و تمدن حرف اول را بزنند.

وی با اشاره به مامون، خلیفهی عباسی گفت: وی یکی از خلفای دانایی بود که تلاشهای بسیاری برای ترجمه آثار یونانی و ایرانی به عربی داشت. در آن زمان برخی از منایع رومیان را خریدند و نهضت ترجمه راه انداختند. مسلمانان این علوم را با بهرهگیری از قرآن متحول کردند. جبر و مثلثات ابداع مسلمانان بود.

رجبی دوانی خاطرنشان کرد: مسلمانان حتی در دوران حاکمیت طاغوتها نیز توانستند به عرصههای بالایی از علم دست یابند. بهترین دورهی اسلام قرن چهارم و پنجم هجری است. در آن دورانی که در ایران و عراق دولت شیعه آل بویه روی کار بود و در مصر فاطمیون حاکم بودند.

وی بیان کرد: ابن سینا مدتی وزیر دولت آل بویه بود. زکریای رازی در این دولت رئیس بیمارستان بود. در این دوره وزرای دانشمند روی کار آمدند. دولت آل بویه به بحث علم توجه بسیار خاصی داشت. شیخ مفید در زمان جوانی توسط عزالدوله دیلمی مورد تجلیل قرار میگیرد.

رجبی دوانی افزود: تمدن مصر بعد از اسلام نیز مدیون حکومت فاطمیون بر مصر است. دانشگاه الازهر را آنها ساختند اما تعصب مذهبی نداشتند. وقتی دولت فاطمیون توسط صلاح الدین ایوبی خشن از بین رفت، علم هم از شمال آفریقا رفت.

وی گفت: مسلمانان چون علم را برای تقرب به ساحت قدسی احدیت کسب میکردند. ابن سینا نخست حافظ و محدث بود و بعد طبیب شد. اما در دوران آتی وقتی انگیزههای الهی به انگیزههای مادی تبدیل شد، جامعهی مسلمین درجا زد.

رجبی دوانی با اشاره به سخن ارسطو خاطرنشان کرد: وی معتقد بود جهان از سه بخش شرقیها و آسیاییها با تمدنسازی، اروپاییها با مردانگی و دلاوریها هستند و یونانیها هر دو ویژگی اینها را دارند و فاقد معایب آنها هستند. لذا میشود نتیجه گرفت که یونانیها باید به دنیا حاکم شوند.

وی ادامه داد: وقتی اسلام ظهور کرد آنها در چند بعد شکست خوردند. آنها پیروزیهای اسلام را دریافتند و درنتیجه اقدام به تدریس زبان عربی در اروپا کردند و نهضت ترجمه راه انداختند. رنسانس در غرب مدیون انتقال علوم اسلامی به غرب است که چند قرن به طول انجامید.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اظهار داشت: آنها از این علم استفاده و بر دنیا تسلط یافتند و با نگاه مادی به دنبا علم بودند. وقتی دانشگاهها در ایران به راه افتاد نیز این نگاه وجود داشت. استدلال این بود که فرد تحصیل میکند تا در آینده شغل پردرآمدتری داشته باشد. لذا اختراعات و اکتشافاتی به وجود نمیآید.

وی با بیان اینکه انقلاب فرهنگی با هدف تحول در علوم تدریسی در دانشگاهها به وجود آمد، گفت: برخی تصور میکردند که با تاسیس دانشگاه تربیت مدرس میتوان مدرسان خوبی را تربیت کرد اما اساتید و محتوای آموزشی همان بود. اما دیدیم خروجی این دانشگاه بدتر از قبل از انقلاب بود. کدیور و مهاجرانی محصول همین دانشگاه هستند.

رجبی دوانی گفت: ما نیازمند تحول اساسی در این عرصه هستیم. قرارگاه خاتم الانبیا(ص) شایسته چنین نام مقدسی است که تلاش کنیم که این نام در اوج قرار گیرد. پیامبر فرمود اگر علم در ثریا باشد، مردمانی از فارس به آن دست خواهند یافت. اگر در این دوره نظام جمهوری اسلامی این مهم محقق نشود، پس چه زمانی باید صورت بگیرد. با وجود رهبری هوشمند که رصدکننده و پیگیر مسائل هستم، ان شاالله به این جایگاه دست خواهیم یافت.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار