سه مؤلفه حکیمانه امام خامنه‌ای برای مبارزه با کرونا

حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) لازمه‌ اعمال مدیریت صحیح و مناسب در راستای مبارزه با کرونا را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند.
کد خبر: ۴۲۳۴۸۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۵ - 29October 2020

لازمه‌ اعمال مدیریت صحیح و مناسب برای مبارزه با کروناگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس - سید محمدجواد میرخانی؛ جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا، روز شنبه (سوم آبان) به‌دلیل وضعیت تأسف‌بار این بیماری در کشور، به درخواست رهبر معظم انقلاب اسلامی، در حضور ایشان برگزار شد. حضرت امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) در این جلسه، لازمه‌ اعمال مدیریت صحیح و مناسب در راستای مبارزه با کرونا را «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» دانستند و بر لزوم «تلاش مضاعف و به‌کارگیری ابتکارات جدید برای مواجهه‌ با این ویروس» و همچنین لزوم «اتحاد و انسجام درونی در کشور» تأکید کردند.

نگاهی به تذکرات رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده تدابیر حکیمانه ایشان در جهت «مبارزه با کرونا» است؛ بنابراین در ادامه تحلیلی کوتاه داریم بر سه عاملی که امام خامنه‌ای، آن‌ها را لازمه‌ اعمال مدیریت صحیح و مناسب در راستای مبارزه با کرونا دانستند.

اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی

«ستاد ملی مبارزه با کرونا» که ریاست آن برعهده رییس جمهور است و اعضای آن را مسئولانی نظیر رییس ستاد کل نیروهای مسلح، وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی، دادستان کل کشور، وزیر کشور و... تشکیل می‌دهند، دارای کمیته‌های علمی و تخصصی، متشکل از مسئولان و متخصصان درمانی است؛ بنابراین آن‌چه در این ستاد تصویب می‌شود، هم از لحاظ علمی و هم از لحاظ حاکمیتی، لازم‌الاجراست و به‌عنوان «تصمیم‌های حاکمیتی» شناخته می‌شود؛ بنابراین مسئولان، هم خود موظف به اجرای این تصمیم‌ها بوده و هم ملزم به اجرای این مصوبات در جامعه با توجه به حیطه اختیارات خود هستند و بی‌شک اگر این مهم تحقق پیدا کند، آن‌گاه است که می‌توان از «تصمیم‌های قاطع حاکمیتی» سخن گفت.

رهبر معظم انقلاب اسلامی به‌عنوان شخص اول مملکت، همواره از ابتدای شیوع «کرونا»، از مصوبات این ستاد تبعیت کرده و بارها در سخنان و توصیه‌های حکیمانه خود نیز مردم و مسئولان را به این ضرورت، توصیه فرمودند. به‌عنوان مثال؛ ایشان در آستانه فرارسیدن ایام عزاداری ماه محرم، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا را لازمه برگزاری مراسم‌های عزاداری دانستند و فرمودند: «آن‌چه بنده می‌خواهم تأکید کنم، این است که در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که کارشناسان بهداشت به ما می‌گویند؛ [یعنی] ستاد ملی کرونا. خود بنده شخصاً هرچه آن‌ها لازم بدانند، مراعات خواهم کرد»؛ بنابراین مراسم عزاداری محرم امسال در حسینیه امام خمینی (ره) نیز که هر سال با حضور مردم برگزار می‌شد، تنها با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد. از سویی دیگر شاهدیم که ایشان در جلسات کاری خود نیز از ماسک استفاده کرده و می‌کنند.

اقناع افکار عمومی

«اقناع افکار عمومی» به‌عنوان یکی دیگر از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا، از ضرورت‌هایی است که از ابتدای شیوع کرونا در کشور، اقدامات زیادی در راستای تحقق آن صورت گرفته است؛ اما با گذشت زمان، شاهدیم که این روند، هم در «صدا و سیما» و هم در دیگر رسانه‌ها کمرنگ‌ شده است.

«صدا و سیما» به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین عوامل برای «اقناع افکار عمومی»، اگرچه که از ابتدای شیوع کرونا در کشور، در انتشار خبرها، تحلیل‌ها و پیام‌های بهداشتی در جامعه فعالیت‌های قابل قبولی را انجام داده است؛ اما بی‌شک ظرفیت‌های بسیار زیادی نیز در این راستا، هنوز در «رسانه ملی» وجود دارد که مغفول مانده‌اند. البته نباید از این موضوع نیز غفلت کرد که نقد غیر منصفانه و تخریب «صدا و سیما» با وجود همه انتقادات سازنده‌ای که از این سازمان وجود دارد، می‌تواند به کاهش اعتبار این عامل بزرگ «اقناع افکار عمومی» در جامعه، هم در زمینه مبارزه با کرونا و هم در موضوعات دیگر منجر شود؛ بنابراین در این زمینه از بیگانگان، منافقین و سلطنت‌طلب‌ها که توقعی نیست؛ اما از مسئولان و برخی جریان‌های سیاسی انتظار می‌رود که با توجه به شرایط موجود، ضمن بیان انتقادات منصفانه خود، از تخریب این نهاد تأثیرگذار بر افکار عمومی، خودداری کنند.

علاوه بر «رسانه ملی»، رسانه‌های مجازی، خبرگزاری‌ها و مطبوعات نیز از دیگر ظرفیت‌ها در جهت «اقناع افکار عمومی» شناخته می‌شوند که می‌توانند در این شرایط به ترویج توصیه‌های بهداشتی و مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا در جامعه بپردازند؛ بنابراین از این ظرفیت بزرگ نیز نباید غفلت کرد؛ البته در این زمینه نیز شاهد هستیم که تعدادی از رسانه‌های مجازی وابسته به برخی جریان‌های سیاسی، از ابتدای شیوع کرونا در کشور، همواره بر طبل تفرقه و ناامیدی می‌کوبند و به‌جای ایجاد فضای آرامش در کشور، همواره به تخریب فعالیت‌های مثبت صورت‌گرفته در راستای مبارزه با کرونا می‌پردازند؛ از کمک‌های مومنانه گرفته تا ضدعفونی کردن معابر عمومی توسط گروه‌های جهادی و...؛ بنابراین از برخی ناآگاهان و گاهاً افراد مغرض فعال در این رسانه‌ها که انتظاری نیست، بلکه از مسئولانی که پشت پرده این رسانه‌ها قرار دارند، انتظار می‌رود که در سیاست‌گذاری رسانه‌ای خود، تجدید نظر کنند.

همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و همکاری مردم

«همکاری همه‌ی دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم»، از دیگر لازمه‌‌های اعمال مدیریت صحیح و مناسب در راستای «مبارزه با کرونا» است. در این راستا، شاهد شکاف‌ها و ناهماهنگی‌هایی بین برخی دستگاه‌ها هستیم که بی‌شک نتیجه آن، تأثیر مستقیمی در افزایش آمار مربوط به ابتلای هموطنان به کرونا دارد. برای نمونه؛ برخی مسئولان اعلام می‌کنند که وضعیت پایتخت از لحاظ ابتلا به کرونا «قرمز» است و باید محدودیت‌ها تشدید یابند؛ این درحالی است که لغو «طرح ترافیک» موجب خلوت‌تر شدن وسایل نقلیه عمومی و افزایش فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود؛ اما در این شرایط، شاهد مناقشه مسئولان و ناهماهنگی میان آن‌ها هستیم، تا جایی که «محسن هاشمی» رییس شورای اسلامی شهر تهران، گفته است: «ما در خصوص طرح ترافیک نظر نمی‌دهیم؛ زیرا نظرهای ما همیشه وتو می‌شود و شأن خود را حفظ می‌کنیم».

همچنین، درحالی مسئولان از اعمال جریمه برای کسانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، سخن می‌گویند که این موضوع هنوز به‌صورت جدی عملی نشده است. مثلاً، در این راستا شاهد بسته شدن درهای برخی بوستان‌های بزرگ در شهر تهران، به‌روی خودروهای مردم در ایام اخیر به‌دلیل محدودیت‌های کرونایی بودیم؛ این درحالی است که این اقدام بیشتر جنبه ظاهری داشت؛ چراکه صدها نفر، خودروهای خود را در بیرون از بوستان‌ها پارک کرده و سپس بدون رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی و حتی بعضاً بدون استفاده از ماسک، به تفریح‌های روزانه خود پرداخته و از جریمه و تذکر نیروهای انتظامی نیز خبری نبود!

از سویی دیگر، «همکاری مردم» برای مبارزه با کرونا نیز موضوع مهمی است که البته این موضوع با پیگیری مسئولان تحقق خواهد یافت؛ طبیعتاً در جامعه افرادی هستند که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و جان خود و دیگر افراد جامعه را به‌خطر می‌اندازند؛ بنابراین لازم است تا مسئولان، هم در زمینه فرهنگ‌سازی و هم در زمینه اعمال محدودیت از جمله جریمه برای این افراد، بیش از گذشته اهتمام بورزند. این در حالی است که براساس اظهارات مسئولان، از ابتدای شیوع کرونا در کشور تا به امروز، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در جامعه کاهش چشمگیری داشته است.

این همکاری فقط مختص «مقابله با کرونا» نیست

رهبر معظم انقلاب اسلامی در حالی «اتخاذ تصمیم‌های قاطع حاکمیتی»، «اقناع افکار عمومی» و «همکاری همه دستگاه‌ها و همچنین همکاری مردم» را لازمه‌ اعمال مدیریت صحیح و مناسب در راستای مبارزه با کرونا عنوان کردند که این سه مؤلفه را فقط مختص «مقابله با کرونا» ندانسته و فرمودند: «البته این همکاری فقط مختص «مقابله با کرونا» نیست؛ بلکه باید در همه‌ مسائل، به‌خصوص مسائل سیاسی وجود داشته باشد؛ زیرا کشور که دارای ملتی قدرتمند، نظام نوپدید و سخن جدید است، به‌طور طبیعی با مسائل مهمی در عرصه جهانی و داخلی مواجه است»؛ بنابراین لازم است تا این سه مؤلفه، همواره سرلوحه اقدامات مسئولان در اداره کشور قرار گیرد.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها