یادداشت/

عادی‌سازی بر مدار بی‌اعتمادی و ترس

به نظر می‌رسد رژیم صهیونستی قصد دارد از فرصت عادی‌سازی مناسبات میان این رژیم با کشور‌های عربی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد و به بهانه نگرانی نسبت به از میان رفتن برتری هوایی خود در منطقه خواهان دریافت جنگنده F۲۲ شود.
کد خبر: ۴۲۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۷ - 29October 2020

عادی‌سازی بر مدار بی‌اعتمادی و ترسگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: اعلام رسمی عادی‌سازی مناسبات میان امارات و رژیم صهیونیستی در ۳ سپتامبر ۲۰۲۰ (۱۳ شهریور ۱۳۹۹) یکی از مهم‌ترین رخداد‌هایی است که بدون تردید آینده مناسبات سیاسی در منطقه خاورمیانه را متاثر خواهد کرد. اهمیت این رخداد به ویژه پس از امضای رسمی عادی‌سازی مناسبات بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید، در ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۰ (۲۴ شهریور ۱۳۹۹) دو چندان شد؛ زیرا از یک سو، مناسبات رسمی میان این کشور با تل‌آویو کلید خورد و از سوی دیگر، مناسبات امنیتی درون منطقه‌ای به شکلی جدی متاثر شد.

در این میان یکی از موضوعات قابل توجه در ارتباط با نوع آرایش بازیگران عصر پساعادی‌سازی مناسبات عربی –عبری، در زمینه همکاری‌های نظامی و سیاسی است. از همان ابتدای اعلام عادی‌سازی مناسبات اعلام شد که امارات خواهان دریافت جنگنده‌های F۳۵ از آمریکا شده، اما مقامات رژیم صهیونیستی، با وجود تمام خوش‌خدمتی ابوظبی مخالفت چنین اقدام و امتیازی هستند. با این وجود، بر اساس گزارش‌های جدید مقامات رژیم صهیونیستی با تحویل جنگنده‌های F۳۵ به امارات موافقت کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد این موافقت همراه با یک خواسته یا پیش‌شرط برای واشنگتن و کاخ سفید بوده است. بدین شرح که تل‌آویو با فروس F۳۵ به ابوظبی موافقت کرده، اما در مقابل خواهان دریافت جنگنده F۲۲ به عنوان پیشرفته‌ترین جنگنده حال حاضر جهان از واشنگتن شده است. با این اوصاف، اکنون این پرسش قابل طرح است که رژیم صهیونیستی چرا در مقطع کنونی به شدت در پی دسترسی به جنگنده F۲۲ است؟

تلاش اسرائیل برای حفظ برتری نظامی

این اولین بار نیست که رژیم صهیونستی علاقه خود را به خرید هواپیمای جنگی F۲۲ نشان می‌دهد. این رژیم از اواسط دهه ۲۰۰۰ بار‌ها از واشنگتن درخواست کرده بود که این رژیم نیز در بحث ساخت و توسعه نسل پنجم از جنگنده‌ها مشارکت داشته باشد که هر بار با مخالفت دولت وقت آمریکا مواجه شده است. البته واشنگتن علاوه بر رژیم صهیوینستی به تمامی متحدان خود نیز برای دریافت این نوع از جنگنده‌ها پاسخ منفی داده بود. اما در نهایت در سال ۲۰۱۱ به دنبال تعلیق بودجه پروژه F۲۲ در سال ۲۰۱۱، به دلیل نشت اطلاعات فن آوری پیشرفته هواپیما به طرف‌های متخاصم، ایالات متحده خط تولید این جنگنده را تعطیل و فروش آن را به ارتش‌های خارجی خارج از ایالات متحده مطابق با قانون فدرال ممنوع کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد رژیم صهیونستی قصد دارد از فرصت عادی‌سازی مناسبات میان این رژیم با کشور‌های عربی نهایت بهره‌برداری را داشته باشد و به بهانه نگرانی نسبت به از میان رفتن برتری هوایی خود در منطقه خواهان دریافت جنگنده F۲۲ شود. هر چند بر اساس قوانین فدرال چنین امری فعلا در دسترس نیست، اما با توجه به لابی‌های قوی صهیونیستی در آمریکا، به نظر می‌رسد در ماه‌های بعد از انتخابات سوم نوامبر، تلاش‌های تل‌آویو برای جاب نظر کاخ سفید و کنگره آمریکا دو چندان خواهد شد. بر اساس منطق این رژیم تحویل جنگنده‌های نسل پنجم به کشور‌های اسلامی همانند امارات و عربستان در آینده، می‌تواند به عاملی برای تهدید بلندمدت این رژیم باشد. در واقع ترس از دستیابی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس که در مسیر عادی سازی و اتحاد با تل آویو قدم بر می‌دارند نشانگر آن است که استراتژیست‌های این رژیم نسبت به تداوم و ماندگاری چنین اتحاد‌هایی در آینده خوشبین نبوده و همچنان از این ناحیه احساس تهدید می‌کنند.

واهمه رژیم صهیونیستی از پایان عصر تحریم‌های تسلیحاتی ایران

طی چند سال اخیر، رژیم صهیونیستی به شدت نسبت به از دست دادن برتری نظامی به ویژه در زمینه هوایی دچار نگرانی شده است. در حقیقت، مقامات این رژیم بر این باور هستند که برتری هوایی‌شان در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای مورد تهدید قرار گرفته است. این وضعیت در شرایطی است که از یک سو، کشور‌های منطقه به ویژه جمهوری اسلامی ایران در زمینه ساخت و توسعه موشک‌های پیشرفته زمین به هوا و با شلیک چند مسیره پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است و از سوی دیگر، نیرو‌های هوایی کشور‌های منطقه با سرعت قابل توجه در حال توسعه و مدرن‌سازی هستند.

اما نگرانی اصلی رژیم صهیونیستی این است که با پایان تحریم‌های تسلیحاتی ایران، مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ که در ۲۷ مهر ماه سال جاری، جمهوری اسلامی ایران احتمالا نسبت به تجهیز فزآینده سیستم هوایی و مدرن سازی جنگنده‌های خود اقدام خواهد کرد. در این میان، نگرانی تل‌آویو این است که احتمالا ایران جنگنده‌های همتای F۳۵ را از روسیه یا حتی چین خریداری خواهد کرد. این امر بدین معنا است که برتری هوایی رژیم صهیونیستی که با اتکای بر قدرت جنگنده‌ها در منطقه بود، عملا پایان پیدا خواهد کرد و این رژیم بیش از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر نشان خواهد داد.

در مقطع کنونی نیز، مقامات تل‌آویو با اگاهی از این امر که احتمالا در سوم نوامبر ترامپ در انتخابات شکست خواهد خورد و بایدن به عنوان رئیس کاخ سفید برگزیده می‌شود، از این امر نگران هستند که دولت جدید در بحث تقابل با تحریم تسلیحاتی ایران ورود نکند. این امر به وضوح بدین معنا خواهد بود که از یک سو، تهران می‌تواند جنگنده‌های پیشرفته روسی را خریداری کند و از سوی دیگر، سامانه دفاع موشکی اس ۴۰۰ را برای حفاظت از مرز‌های خود از روسیه تهیه کند. مجموع این روند، کاملا در تضاد با منافع و برنامه‌های رژیم صهیونیستی قرار داد و از هم اکنون آن‌ها آن‌ها خواهان دریاف جنگنده‌های F۲۲ برای حفظ برتری هوایی خود در سطح منطقه هستند.

منبع: الوقت

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار