شماره 213 «فیلم‌نگار» در قالب نسخه دیجیتال منتشر شد

نسخه دیجیتال شماره 213 (آبان 99) ماهنامه فیلمنامه‌نویسی فیلم‌نگار در سایت این ماهنامه تخصصی قرار گرفت.
کد خبر: ۴۲۴۳۰۶
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۸ - 31October 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در بخش «کشمکش» سینمای ایران این شماره از فیلم‌نگار، به بررسی تصویر گعده مردانه ایرانی در فیلمنامه «بی‌حسی موضعی»، «بی‌حسی موضعی» از منظر روایت بر مبنای خرده‌پیرنگ، خوانش الگوی داستانی، روابط و قهرمان در «بنفشه آفریقایی»، استفاده از پیش‌داستان در فیلمنامه «ایستگاه اتمسفر»، چگونگی ساخت روایت داستانی از واقعه تاریخی در فیلمنامه «آبادان یازده 60» و واکاوی علل تأثیرگذاری «آبادان یازده 60» پرداخته شده است.

همچنین در بخش «از زبان فیلمنامه‌نویس» گفت‌وگو با «حسین مهکام» نویسنده و کارگردان فیلم «بی‌حسی موضعی» و گفت‌وگو با حمیدرضا بابابیگی فیلمنامه‌نویس فیلم «بنفشه آفریقایی» و گفت‌وگو با نویسندگان و کارگردان «آبادان یازده 60» ارائه شده است.

بخش «پرونده یک موضوع» شماره آبان «فیلم‌نگار»، به موضوع «راوی» پرداخته است و در آن، مطالبی چون ساختار شش نوع روایت موازی از زبان راویان متفاوت، گفت‌وگوی جمعی پیرامون مفهوم راوی در فرهنگ فیلمنامه‌نویسی، نقش و جایگاه راوی پنهان در پس‌زمینه فیلمنامه‌های رئالیستی، صدای زمینه، چگونه از آن به درستی استفاده کنیم و چه هنگام کاملا به خطا می‌رود؟، مروری بر شیوه وام‌گیری راوی دوم‌شخص در فیلمنامه از ادبیات داستانی، چهار دلیل برای این که چرا فیلمنامه‌نویسان باید دیوار چهارم را بشکنند، نگاهی به فاصله میان راوی اول‌شخص و دانای کل، راویان غیرقابل‌اعتماد؛ کارایی و ناکارآمدی آن، بررسی روند تکوین راوی غیرقابل‌اعتماد در تاریخ سینما، تفاوت راوی در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی و چگونگی اصول و قواعد تغییر راوی در روایت‌شناسی فیلم ارائه شده است.

در بخش «سینمای جهان» شماره 213 ماهنامه تخصصی «فیلم‌نگار»، در بخش «سیناپس» فیلمنامه «تو این فکرم تمومش کن»، «نخستین گاو» و «شکار» ارائه شده و در بخش «کشمکش» عناوینی چون زاویه‌دید و تغییرات آن در فیلمنامه فیلم «تو این فکرم تمومش کن»، نگاهی به فیلم «نخستین گاو» از منظر مولفه‌های وسترن، بررسی ارجاعات ادبی و سینمای در فیلمنامه «شکار» به چشم می‌خورد.

شماره 213 «فیلم‌نگار» در قالب نسخه دیجیتال منتشر شد

همچنین در بخش «از زبان فیلمنامه‌نویس» سینمای جهان این شماره، با گفت‌وگوی ایان رید با چارلی کافمن درباره فیلمنامه فیلم «تو این فکرم تمومش کن»، گفت‌وگوی آلیسا ویلکینسون با کلی رایکارد درباره فیلمنامه «نخستین گاو» و گفت‌وگوی جوردن کروچیالو با دیمن لیندلوف و نیک کیوز فیلمنامه‌نویسان «شکار» همراه خواهید شد.

پرونده فیلم‌سازان شاخص ژانر (داگلاس سیرک و ملودرام) به تحلیل اهمیت و تأثیر سینمای «داگلاس سیرک» در ژانر ملودرام، بن‌مایه شکست در فیلم «فرشتگان آلوده» به عنوان بهترین فیلم داگلاس سیرک، عنصر «تصنع و تظاهر» در سینمای داگلاس سیرک با تمرکز بر فیلم «تقلید زندگی» و گفت‌وگو با داگلاس سیرک اختصاص دارد.

بخش «فیلمنامه کامل» این شماره از «فیلم‌نگار» به فیلم «داستان ازدواج» اختصاص دارد و علاوه بر انتشار متن کامل فیلمنامه، یادداشت مترجم، سکانس برگزیده و دو مطلب با عناوین «داستان ازدواج؛ زندگی‌نامه یا داستانی شخصی؟ نوآباومباک توضیح می‌دهد» و گفت‌وگوی نوید پورمحمدرضا و رامتین شهبازی درباره فیلمنامه این فیلم در این پرونده قرار گرفته است.

علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی و خوانندگان این ماهنامه تخصصی می‌توانند با مراجعه به سایتwww.filmnegar.ir ضمن خرید نسخه پی‌دی‌اف (به شکل نسخه دیجیتال)، از مطالب بخش‌های سینمای ایران و سینمای جهان منتشر شده در این سایت استفاده کنند.

بر اساس این خبر، همچنین برای مخاطبان مجله این امکان فراهم شده تا فیلمنامه‌ها و پرونده‌های مندرج در فیلم‌نگار را هم به صورت جداگانه از طریق این سایت خریداری نمایند.

گفتنی است بهمن سال ۹٨، آخرین مجلد مکتوب این ماهنامه تخصصی فیلمنامه‌نویسی منتشر شد و از نیمه اسفند ۹٨ به بعد، شرایط خرید نسخه دیجیتال در سایت فیلم‌نگار فراهم شده است.

«فیلم‌نگار» به صاحب امتیازی سازمان سینمایی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی منتشر می‌شود و نصرت‌الله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلم‌نگار هستند.

در سایت این مجله تخصصی به آدرس www.filmnegar.ir، اخبار مربوط به فیلمنامه (در سطح ایران و جهان)، معرفی فیلم‌های روز ایران و جهان، نقدهایی پیرامون فیلمنامه فیلم‌های ایرانی و برخی فیلم‌های خارجی، مقالاتی پیرامون فیلمنامه‌نویسی، ترجمه برخی مقالات سینمایی معتبر پیرامون فیلمنامه و فیلمنامه‌نویسی و ... قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار