یادداشت اختصاصی/ مرتضی طلایی

خالی شدن کالبد فیزیکی شهرها از فرهنگ شهادت یک هشدار جدی است

مرتضی طلایی اعتقاد دارد در کنار ساخت باغ موزه دفاع مقدس، نصب تندیس شهدا و برگزاری یادمان‌های شهید، باید مدیران شهری به توسعه و تقویت فرهنگ جهاد و شهادت در شهرهای ایران اسلامی خاصه تهران بپردازند، زیرا خالی شدن کالبد فیزیکی شهرها از این فرهنگ غنی، یک تهدید و هشدار جدی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۲۴۴۸
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۵۳ - 07March 2015

خالی شدن کالبد فیزیکی شهرها از فرهنگ شهادت یک هشدار جدی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی " دفاع پرس "، سردار مرتضی طلایی نائب رئیس شورای شهر تهران در یادداشتی اختصاصی که در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده به بررسی چرایی کاهش سیمای شهادت در شهر تهران پرداخته است، در این یادداشت آمده:

شهادت طلبی و ایثار، مهمترین مطلوب و اساسیترین عمل در زندگی اجتماعی انسان به حساب میآید و از طرفی، بعنوان یکی از ارزشمندترین خصایص نیک او نزد خداوند باری تعالی، دارای ارزش و احترام بالایی است.

از منظر قرآن کریم شهدا کسانی هستند که نمردهاند(سوره بقره آیه154: وَلاَ تَقُولُواْ لِمَنْ یُقْتَلُ فِی سَبیلِ اللّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْیَاء وَلَکِن لاَّ تَشْعُرُونَ/ برای کسانی که در راه خدا کشته می شوند نگویید مردگانند، بلکه آنها زنده اند، لکن شما درک نمی کنید) و نزد خداوند روزی می خورند (سوره آل عمران آیه :169وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُواْ فِی سَبِیلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْیَاء عِندَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ/و کسانى را که در راه خدا کشته شده اند مرده مپندار، بلکه آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند).

اهمیت ویژه ای که اسلام به شهادت و فرهنگ آن می دهد به خوبی در آیات متعدد قرآن کریم و کلام بزرگان دین مشهود است. در فرهنگ اسلامی، از خود گذشتگی در راه خدا و دفاع از حق در بالاترین حد ارزش قرار دارد و فرهنگ ایثارگری و شهادتطلبی در متن اسلام از درخشش ویژه و برجستهای برخوردار است. لذا زمانی که میان این ارزشهای والا با مبانی فرهنگ ملی، پیوندی ایجاد میشود جامعه ما میتواند در طول سالهای سخت مبارزه با استکبار و استبداد، از پس ظلمها و تعدیات سربلند بیرون آمده و به عنوان حماسه سازان بلامنازع بر تارک تاریخ با افتخار بدرخشند تا سرمنشاء صدور ارزش های اسلامی و انقلابی به دنیا و منطقه باشند.

اهمیتی که ثبت این ایستادگیها در ماندگاری و انتقال آن در قالب فرهنگ و ارزش به نسل های دیگر دارد نیز درخور توجه ویژه ای است. امروز با مدرن شدن زندگی انسانها همواره اشکال جدیدتری از شیوههای انتقال ارزشها، تاثیرگذاری همچون ایثار و فداکاری شکل گرفته است. اما این مهم در کنار انتقال مفاهیم متکثر و بعضًا متناقض دیگر، دشواریهایی بیشتر از گذشته مقابل سیاستگزاران فرهنگی و ارزشی جامعه قرار دارد.

خالی شدن کالبد فیزیکی شهرها از محتوای مفاهیم ارزشمندی همچون ایثار، گذشت، جانفشانی، مسئولیتپذیری، ظلمستیزی و .. حرکت به سمت بارگیری مفاهیم کممحتوا و تهی به عنوان یک تهدید جدی کیان ثبات، امنیت و پیشرفت جامعه را تهدید میکند.

امروز جنگ نرم دشمن در همه عرصهها زندگی اسلامی و ایرانی ما را به چالش کشیده است. گسترش خطوط مقدم جنگ، از سنگر های خاکی مرزها گذشته است و در خانههای ما، چون خوره روح و روانمان را آلوده می سازد.

حال پرسش این است که چه کنیم که تهدیدات فرهنگی و جنگ نرم دشمن نتواند تاثیر گذار باشد؟ چه کنیم که کالبد شهرهای ما بیشتر با محتوای ایثارگری و شهادت پیوند پیدا کند و نهایتاً این که نقش مدیریت شهری به عنوان متولی امور محلی شهر در این خصوص چیست؟

به نظر بنده پاسخ پرسشهای مذکور تنها در کلمه اهتمام برای پاسداشت ارزشهای فرهنگ شهادت نهفته است. پاسداشت از مفهوم شهادت به عنوان یک الگو و فرهنگ رفتاری متعالی، از این رو دارای اهمیت است که زنده نگه داشتن یاد و نام شهید، بزرگداشت زمان و مکان شهادت، مدفن او و همچنین الگوسازی از شخصیت، سیره زندگی و حماسه ایثارگرانه شهید، علاوه بر این که بخشی کوچکی از وظایف جامعه نسبت به شهید میباشد، مأمن و سرپناه مستحکمی در برابر بارش بیامان ترکشهای غربزدگی و سلطه استعمار نوین است.

شهدا با جانفشانیهایشان، فرهنگی از خود برجای گذاشتند که  مقام معظم رهبری از آن به « فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی برای اهداف بلندمدت و مشترک مردم و همه ی بشریت»یاد می کند که«درست در نقطه ی مقابل فرهنگ فردگرایی غربی است که همه چیز را برای خود و با محاسبه ی شخصی و مادی می سنجد.»

این فرهنگ با تأثیر گذاری در پیشرفتهای جامعه در ابعاد مختلف، با تزکیه نفس و تقویت روح ایمان، تعبّد و غیرت دینی ارتباط مستقیم دارد  که ثمره آن ایثارگری و همکاری، مشارکت، اتکای به ولایت و توکل به خدا است که به اقتدار جامعه دینی ما و عزّت و استحکام آن غنا میبخشد.

اهتمام به بزرگداشت و تکریم شهید در جامعه و عمل به بایستهها و ارزشهای فرهنگ شهادت و ترویج روحیه ایثارگری و فداکاری برای ارزشها و دفاع از جامعه و سرزمین اسلامی نیز از مهمترین وظایف فرهنگی مدیریت شهری تهران به حساب میآید.

 مدیریت شهری تهران با رسالت اجتماعی که بر دوش دارد میبایست در دو حوزه متن و محتوا فرهنگ شهادت و ایثارگری را در جامعه مورد توجه و سیاستگزاری قرار دهد. در طی چند سال گذشته همواره سعی بر این بوده است که همگام با ایجاد متنهای کالبدی، پیامهای محتوایی نیز به جامعه در قالبهایی همچون «ساخت باغ موزه دفاع مقدس، نصب تندیس شهدا در بوستانهای سطح شهر، برگزاری جشنوارههای دوسالانه نقاشی دیواری تحت عنوان شاهدان شهر، نصب بنرها و بیلبوردهای مرتبط با فرهنگ شهادت و بیان رشادتهای آنها در سطح پلها و عرشهها، ایجاد و ترمیم نقاشی های دیواری با مضمونهای ایثارگری، حمایت از پژوهشها، مقالات و پایاننامههای علمی مرتبط با طراحی و پیادهسازی بهینه فرهنگ شهادت در سطح شهر تهران، تدوین و تصویب قوانین لازم در این خصوص در شورای شهر ...» داده شود تا حداقل کمترین قدم در راستای پاسداشت ارزشهای دفاع مقدس و فرهنگ شهادت برداشته شود.

به عقیده بنده تمام این اقدامات تأثیرات مثبتی از خود را بر جای میگذارد ولی به تنهایی هویتبخش خیابانها و کوچههای کم هویت این کلان شهر، به ارزشهای فرهنگ شهادت نیست. آنچه که بنده در این خصوص در اول مهر ماه که مصادف با آغاز هفته دفاع مقدس بود به اعضای شورای اسلامی شهر تهران پیشنهاد دادم، این بود که:

- در نحوه نامگذاری خیابانها و کوچهها، تجدید نظری صورت گیرد. زیرا عمده شهروندان از چرایی نامگذاری یک خیابان یا کوچه به نام شهیدان عزیز، اطلاعی ندارند و صرفاً شهید مورد نظر را به اسم و فامیل میشناسند در حالی که بیشتر این بزرگواران، الگوهای خوبی در زندگی شخصی و جمعی خود بودهاند.

کیفیسازی نامگذاریها با بهرهبردن از صفات بارز هر شهید در کنار اسمشان کمک مهمی در انتقال ارزشهای اصیل و با اهمیت دفاع مقدس و فرهنگ شهادت میکند و این انتقال ارزشها در شکلگیری شهری اسلامی و ارزشمدار بسیار اهمیت دارد. چه خوب بود که تندیس این بزرگواران، نیز در ورودی هر خیابان و یا در مکانهای عمومی(پارک ها، بوستان ها) با درج صفات نیکشان درج میگردید تا جوانان  بیشتر با اِلمانهای ایثار و فداکاری در جامعه آشنا گردند.

- با ایجاد موزه شهدای محلی با مشارکتهای مادی و غیرمادی مردم، کانونهای هویت بخشی از فرهنگ شهادت با رویکرد محله محوری ایجاد گردد. اینگونه علاوه بر ایجاد گردهماییهای مذهبی، نتایج اجتماعی را دریافت خواهیم کرد که معطوف به هویتهای اصیل ایرانی و اسلامی است. در این گونه هویتها، غلبه فرهنگ اسلامی - ایرانی منجر به احساس مسئولیت، مشارکت، اعتماد و افزایش دیگر مولفههای سرمایه اجتماعی خواهد شد و ارزش های والایی همچون شهادت طلبی، شجاعت، ایثار و از جانگذشتگی اهمیت ویژهتری پیدا خواهند کرد.

بدون شک ایستادگی که ما امروز در برابر زورگویان جهانی داریم، همه به حرمت خون شهیدان و ایثار جانبازان و ایستادگی اسرا و مقاومت مردمی است که همیشه و در همه حال پشت نظام و انقلاب بودهاند و مسئولان به دلگرمی همراهی آنها، قدم در راه پیشرفت و آبادانی کشور گذاشتهاند. لذا اهمیت دارد که با پاسداشت فرهنگ شهادت و ایثار، متن جامعه را از محتوای ارزشهای اسلامی و انقلابی و ارزشی پر کنیم تا انشاالله در بارگاه حضرت حق سربلند باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار