مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در خصوص تبلیغات ضعیف و نامنسجم فرهنگ ایثار و شهادت در شهر تهران به خبرنگار اجتماعی دفاع پرس، گفت: فضای تبلیغی، ظرفیت و نمودی از شهادت و شهادت طلبی است؛ چرا که شهادت طلبی چیزی نیست که نشانه تجسمی داشته باشد، مگر در صحنه نبرد! بنابراین در مواقع عادی، حسّ شهادتطلبی یا فضای اعتقاد به شهادت در عدهای به شدت وجود دارد و این آرزوی دیرینه را دنبال می کنند.
وی با تأکید بر اینکه ما به دنبال ایجاد روحیه شهادت طلبی در جامعه هستیم، اظهار داشت: اعتقاد دارم سیمای شهادت را نمیتوان در این راستا تبیین کرد. بیشتر فضای شهادت و به عبارت بهتر روحیه شهادت و شهادت طلبی مطرح است. چون این مهم را باید در انسان ها یافت و ساختمانها قادر به القای این فضا و روحیه نیستند.
چمران در پاسخ به این سوال که چرا در تبلیغات فرهنگی دچار چندگانگی هستیم، تصریح کرد: در شهرداری کار تبلیغات منسجم دنبال میشود. چرا که متولیان تبلیغات در این نهاد برنامههای خودشان را در شورا مطرح می کنند و اعضاء نیز پیرامون چگونگی اجرای آن به بحث و اظهارنظر می پردازند. این طور نیست هرکسی برای خودش تصمیم بگیرد و رویکردی را در امر تبلیغات برگزیند. در تبلیغات ما برای همه ظرافتها، برنامه پیش بینی میکنیم و تنها به تصویب کلیات اکتفا نمیکنیم. بر روی جزئیات هم با تشکیل کارگروه های تخصصی، نشست های بررسی اجرای مناسب تبلیغات در شهر برگزار میشود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، اذعان کرد: نمایندگانی از سازمان زیباسازی، شورای شهر و وزارت ارشاد در این کارگروههای تخصصی و ویژه حضور دارند. این افراد جهت تأیید مفاهیم کلی و جزئی امورات تبلیغی با درنظر گرفتن همه جوانب و اهداف نظام شهری و رفاهی، طرحهای تبلیغی فرهنگی را مورد بررسی و ارزیابی قرار میدهند.البته در این بین تبلیغات فرهنگ جهاد و شهادت به طور عمیقتر و حساستر دیده میشود.
وی با اشاره به اینکه القای روحیه شهادت زیباتر از سیمای شهادت است، تأکید کرد: در تبیین معنای لغوی فرهنگ شهادت، نهادینه کردن روحیه شهادت زیباتر از سیمای شهادت است زیرا در عرصه ترویج فرهنگ شهادت و شهادت طلبی، شورا و شهرداری نه تنها آمادگی دارند بلکه تلاش خودشان را بیش از دیگران انجام میدهند. به عبارت بهتر هر موقعی که در این راستا نیازی به تبلیغات باشد، این شهرداری است که به استقبال میرود و اقدام عملی انجام میدهد.
چمران با بیان اینکه 20 درصد از فضاهای تبلیغاتی شهر را برای کار فرهنگی کنار گذاشتهایم، افزود: خوشبختانه 20 درصد از فضاهای تبلیغاتی شهر تهران را برای مسائل فرهنگی رزرو کردهایم. حال یک وقتی شهادت، عاشوراست و باید نمونه شهادت طلبی و فرهنگ شهادت را به گونهای به جامعه عرضه کنیم که اوج شهادت را نشان دهد. در راستای ترویج فرهنگ شهادت نیز با اتکا به این ظرفیت 20 درصدی، موضوع ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به شکل منسجم، گسترش میدهیم.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به این سوال که چطور میتوان نسل جوان را با منش پهلوانی و خصوصیات اخلاقی ویژه شهدای مقاطع مختلف چه دوران دفاع مقدس و چه امروز مدافعان حریم ولایت آشنا کنیم، ادامه داد: برخی اعتقاد دارند که در میدان تبلیغات فرهنگی شهری تنها شهرداری باید حضور داشته باشد بلکه نسل جوان، امروز اگر شهیدی را نمی شناسند فقط نباید شهرداری را زیر سوال برد. چون در شرح وظایف شهرداری ها نیامده که کلیه امورات تبلیغی شهر برعهده آنهاست.
وی اشاره کرد: بنده و همکارانم دغدغه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را داریم؛ همان طور که مقام معظم رهبری بر فضاسازی های فرهنگی تأکید کردهاند، در شورا و شهرداری این مهم به عنوان محور اصلی کارمان قرار گرفته و براساس فرمان معظم له این کار مجدانه پیش میرود. ولی به هیچ وجه دلیل نمیشود که دیگر نهادی نباید در عرصه تبلیغات فرهنگی همکاری کند و صرفاً در این راستا به شهرداری متکی بود.
رئیس شورای شهر تهران اضافه کرد: پیش از این که به شورا بیایم همواره به عنوان یک برادر شهید دغدغه داشتم بزرگراه صیاد شیرازی ایجاد شود. یادم نمی رود وقتی در بنیاد حفظ و آثار مسئولیت داشتم تلاش کردم این اتفاق بیفتد که به دلایلی متأسفانه محقق نشد.افتخار میکنم در اولین گامی که در سال 82 که ریاست شورای شهر تهران را برعهده گرفتم برداشته شد، تصویب بزرگراه شهید صیاد شیرازی بود.
وی خاطرنشان کرد: الان به رغم همه مخالفت هایی که برخی با این تفکرات دارند و این روش ها را درست نمیدانند در هر جلسه ای 90 درصد اسامی خیابانها و میادین را به نام شهدا میگذاریم.ما این روش را درست می دانیم و اعتقاد داریم که در مسیر درستی قرار گرفته ایم. اما این فقط وظیفه شهرداری و شورای شهر نیست. هر نهادی در این خصوص بودجه مستقل دارد و نباید صرفاً از نهادهای مرتبط با شهرداری این توقعات را داشته باشیم.
چمران پیرامون پیشنهاد برخی از کارشناسان که در کنار اسامی شهدا بر روی پلاکاردهای خیابانها، میادین و بزرگراهها، صفات نیک آنها نیز آورده شود، خاطرنشان کرد: این ها یک نوع تبلیغات اتومبیلی است. وقتی شما در وسیله نقلیه شخصی و عمومی بنشینید عمده این تبلیغات را نمیتوانید بخوانید. باید پیامها کوتاه، مفید و برجسته باشد تا مفاهیم به نحو شایستهای منتقل شود. اما برخی پیامها و پلاکاردهایی را نصب میکنند که فونت و طراحی نامناسب آن باعث می شود تا بهرهبرداری آن از سوی مخاطبین، سخت و دشوار صورت گیرد.
وی در خاتمه افزود: اگر دوستانمان نظرات و انتقاداتی دارند طرح خودشان را بنویسند و به عنوان نمونه در اختیار کارگروههای تخصصی ویژه کارشناسان قرار دهند تا در صورتی که به لحاظ کارشناسی طرح، سنجیده و مطلوب ارزیابی شود، در دستور کار شورای شهر و شهرداری قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/