یادداشت/ سید احمد رضا علوی؛

ضمانت اجرای پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ چیست؟

رئیس‌جمهور آمریکا و طرفدارانش خود را آماده کرده‌اند تا پس از اعلام پیروزی «جو بایدن» در انتخابات، شعار «رای ما رو پس بدید» سر دهند و «آشوب گسترده» را آغاز کنند، اما ترامپ هدفش از این آشوب چیز دیگری است.
کد خبر: ۴۲۴۶۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۹ - 03November 2020

ضمانت اجرای پیروزی ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ چیست؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس- سید احمد رضا علوی؛ ماجرای انتخابات آمریکا امروز در حالی روی کاغذ به پایان می‌رسد که این کشور وضعیت خوبی را تجربه نمی‌کند، وضعیتی که خبر از یک «آشوب گسترده» می‌دهد؛ سوال اینجاست که چه کسی و با چه هدفی می‌خواهد جَو آمریکا متشنج شود تا از این آب گل‌آلود ماهی بگیرد.

پاسخ سوال بسیار ساده و پیش پا افتاده به نظر می‌آید؛ پاسخ «دونالد ترامپ» است؛ رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده آمریکا قبل از انتخابات، تمام تلاشش را کرد تا فضای این کشور پس از عدم رای آوردنش، به‌سمت آشوب سوق پیدا کند.

ترامپ در حالیکه قبل از سیزدهم آبان‌ماه در اکثر نظرسنجی‌ها از رقیب دموکرات خود عقب بود، در بسیاری از اظهارنظرهایش تهدید کرد که اگر رای نیاورد، معلوم می‌شود که در انتخابات تقلب شده است؛ با این تهدید فضای آمریکا رو به التهاب رفت.

اینکه یک کاندیدای ریاست جمهوری قبل از اتمام شمارش آراء بر طبل پیروزی بکوبد و بگوید که به‌طور قطع او رئیس‌جمهور است، حداقل برای ما ایرانی‌ها خیلی غریبه نیست؛ اما ترامپ یک تفاوت با آن کاندیدای مورد نظر ما ایرانی‌ها دارد؛ تفاوت ماجرا اینجاست که ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست، بنابراین نباید فضای کشوری که رئیس‌جمهورش است را به‌سوی آشوب سوق دهد، اما او نقطه قوت در این تهدید (ایجاد آشوب در آمریکا) را سِمت رئیس‌جمهوری‌اش می‌داند؛ او می‌تواند با این سِمت با «سوءاستفاده از قدرت» همه چیز را آن‌طور که می‌خواهد پیش ببرد.

اگر بخواهیم فقط یکی از مصادیق «سوءاستفاده از قدرت» را برشمریم، باید به چیدمان غالبا جمهوری‌خواهی ترامپ در ترکیب دیوان عالی ایالات متحده آمریکا اشاره کنیم؛ اخیرا ترکیب ۹ نفره دیوان پس از فوت «روث بیدر گینزبرگ» ۸۷ ساله و ورود «ایمی برت» ۴۸ ساله، به‌صورت غالبا محافظه‌کاری حفظ شد؛ این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ نیز با انتصاب دو قاضی به نام‌های «نیل گورسچ» و «برت کاوانا» ترکیب این نهاد قضایی را به‌خوبی با تفکرات محافظه‌کاران تطبیق داد.

نکته مهم در انتصاب «ایمی برت» در دیوان عالی ایالات متحده آمریکا این است که جمهوری‌خواهان یک «تلاش فوری» را برای فرد جایگزین «روث بیدر گینزبرگ» مدنظر قرار دادند؛ این تلاش فوری تا جایی پیش رفت که صدای کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات نیز در آمد و گفت که تلاش‌های ترامپ برای منصوب کردن یک قاضی در دیوان عالی در این فاصله از انتخابات «سوءاستفاده از قدرت» است.

در خصوص تاثیر دیوان عالی ایالات متحده آمریکا در آشوب پیش‌بینی شده در این کشور هم باید بگوییم که این دیوان، عالی‌ترین نهاد قضایی و مرجع تفسیر قانون اساسی در کشور آمریکاست؛ با این اهمیت اگر پس از شمارش آراء مشکلی پیش بیاید، مرجع رسیدگی‌کننده به مشکل همین دیوان عالی آمریکا خواهد بود و با این ترکیب محافظه‌کار و جمهوری‌خواه به‌طور قطع دونالد ترامپ برنده نهایی این جدل خواهد بود.

در واقع ترامپ با این آگاهی که همچون انتخابات سال ۲۰۱۶ ممکن است سبد رای الکترالش در مقابل نظرسنجی‌ها بچربد و برنده شود؛ می‌خواهد یک ضمانت اجرا برای پیروزی در انتخابات طراحی کند؛ این ضمانت اجرا «آشوب در آمریکا»، «ارجاع به دیوان عالی» و در نتیجه «پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰» است.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار