تأکید نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل بر نقش مثبت ایران در حمایت از دولت و ملت افغانستان

نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در دیدار با معاون وزیر خارجه با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان، آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد روند صلح در این کشور را اعلام کرد.
کد خبر: ۴۲۵۵۳۴
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲ - 08November 2020

تأکید نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل بر نقش مثبت ایران در حمایت از دولت و ملت افغانستانبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، دبورا لاینز، نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان و رئیس یوناما که در راس هیاتی جهت رایزنی در خصوص مسائل افغانستان وارد تهران شده است، امروز با سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این ملاقات تحولات افغانستان و وضعیت سیاسی و امنیتی آن کشور و همچنین آخرین تحولات روند صلح و مشکلات پیش آمده در گفتگوهای بین الافغانی که هم اکنون در دوحه در جریان است مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

در این ملاقات عراقچی با اشاره به روابط نزدیک ایران و افغانستان بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح با مالکیت دولت افغانستان و مشارکت تمام گروههای سیاسی از جمله طالبان را مورد تصریح قرار داده و بر لزوم حفاظت از دستآوردهای مردم افغانستان در دو دهه گذشته بویژه قانون اساسی و ساختارهای دموکراتیک آن کشور و اهمیت توجه به حقوق اقلیتهای قومی و مذهبی و حقوق زنان در جریان مذاکرات صلح تاکید کرد.

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان افزود: مساله افغانستان راه حل نظامی ندارد و با اشاره به مشکلات ایجاد شده برای مردم افغانستان در اثر رویکردهای اشتباه و سیاست یکجانبه گرایانه دولت آمریکا در ارتباط با روند صلح در آن کشور و جایگاه سازمان ملل بعنوان تسهیل کننده بی طرف گفتگوهای صلح در گذشته، نقش یوناما برای کمک به پیشبرد گفتگوهای بین الافغانی و میزبانی مشورتهای بین المللی را مهم دانسته و آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری با آن سازمان در این خصوص را اعلام کرد.

لاینز نیز در این ملاقات با اشاره به نقش مثبت جمهوری اسلامی ایران در حمایت از دولت و مردم افغانستان آمادگی سازمان ملل برای کمک به پیشبرد روند صلح در افغانستان را اعلام کرد. در این خصوص طرفین با اظهار نگرانی از افزایش تلفات در جنگ افغانستان، کاهش خشونتها را برای فراهم کردن فضای لازم جهت پیشرفت در گفتگوهای بین الافغانی ضروری دانستند.

رئیس یوناما همچنین با اشاره به اهمیت اجرای طرحهای اقتصادی برای توسعه زیرساختهای افغانستان و کمک به بهبود وضعیت معیشت مردم آن کشور، اقدامات گذشته جمهوری اسلامی ایران در این زمینه را مهم دانسته و ضرورت استفاده از ظرفیتهای موجود برای توسعه اینگونه همکاریها را مورد تاکید قرار داد.

عراقچی با استقبال از ایده های مطرح شده از سوی لاینز، با اشاره به همکاریهای ترانزیتی و ساخت خط آهن خواف – هرات به مذاکرات جاری بین ایران و افغانستان برای همکاریهای راهبردی در حوزه های مورد علاقه دو طرف از جمله توسعه زیرساختها، انرژی، برق و آب اشاره کرد و اهمیت نقش سازمان ملل و سازمانهای تخصصی زیر مجموعه آن در جهت تسهیل این همکاریها را مورد تاکید قرار داد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها