دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تشدید روزافزون دشمنی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران/ دموکرات‎ها بیشتر بر طبل تحریم می‌کوبند

زیرساخت‌های شدیدترین تحریم‌ها در دورانی طراحی و اجرا شد که دموکرات‌ها بر نظام سیاسی آمریکا حاکم بوده‌اند و در میان دولت‌های دموکرات، دولت اوباما با معاونت جو بایدن در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ میلادی، بیشترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند.
کد خبر: ۴۲۵۸۴۲
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۳۰ - 17November 2020

تحریم دموکرات هابه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‎پرس، «جوزف رابینت بایدن جونیور» نامزد حزب دموکرات سرانجام پس از جدال انتخاباتی با دونالد ترامپ توانست بعنوان پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ به کاخ سفید راه پیدا کند.

برخی در آنسوی مرزها در ایران از انتخاب شدن جو بایدن به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهور منتخب آمریکا خوشحال شدند و امید واهی دارند که بایدن  سیاستی کاملاً متفاوت از ترامپ در قبال ایران در پیش خواهد گرفت و از فشار تحریم‌ها علیه ایران کاسته خواهد شد و دولت آمریکا نیز تحریم‌هایی که علیه کشورمان اعمال کرده را ملغی خواهد کرد.

اگر به تاریخچه تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد که مواضع دموکرات‌های آمریکا در قبال ایران چگونه بوده است.

آمریکا پس از پیروزی انقلاب اسلامی بارها تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده است. در سال ۲۰۱۰ دوران ریاست جمهوری اوباما و معاونت جو بایدن برای اولین بار تمامی مؤسسات مالی دنیا که با نهادهای ایرانی رابطه برقرار می‌کردند شامل تحریم شدند.

دولت آمریکا تا کنون ۳۹ قانون و دستور اجرایی را علیه ایران اجرا کرده است و از مجموع این قوانین و دستورها ۲۳ تحریم توسط رؤسای جمهور دموکرات آمریکا اجرا شده و سه تحریم سهم جیمی کارتر، پنج تحریم سهم بیل کلینتون و ۱۵ تحریم سهم دولت باراک اوباما است.

استفاده از ابزار تحریمی در سیاست خارجی برای اولین بار توسط دموکرات‌ها و دولت جیمی کارتر انجام شد در زمان بیل کلینتون تحریم‌های اعمالی ثانویه علیه ایران از حالت نظامی به حالت اقتصادی تغییر پیدا کرد. در دولت اوباما نیز برای اولین بار آمریکا با استفاده از ابزار دلار تحریم‌هایی را علیه ایران کلید زد و در قانون جامع تحریم‌های ایران (سیسادا) به تمامی بانک‌های دنیا اعلام کرد که در صورت انجام تراکنش برای نهادهای ایرانی مشخص شده، آنها را از داشتن حساب کارگزاری دلار محروم می‌کند. دولت اوباما بر بستر همین تحریم‌ها نیز برای اولین بار در قانون اختیارات دفاع ملی و دستور اجرایی نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.

دموکرات‌ها به مرور زمان تحریم‌ها را گسترش داده‌اند. جیمی کارتر در دوران حضور خود سه دستور اجرایی علیه ایران صادر کرد. این تحریم‌ها عمدتاً تحریم‌های اولیه بودند و واردات کالا و نفت از ایران به آمریکا را ممنوع می‌کرد، علاوه بر آن سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در ایران نیز ممنوع شد.

دوران اوباما و بایدن، سیاست تحریمی آمریکا در طول تاریخ به اوج رسید، در این دوران با تصویب و اجرای قانون سیسادا آمریکا به تمامی بانک‌های دنیا اعلام کرد که در صورت انجام تراکنش برای نهادهای ایرانی مشخص شده، آنها را از داشتن حساب کارگزاری دلار محروم می‌کند.

در دوران کلینتون نیز سه دستور اجرایی علیه ایران صادر شد، که موضوع آن ممنوعیت صادرات و واردات کالا و خدمات به مقصد و از مبدا آمریکا و همچنین ممنوعیت صادرات محصولات بیش از ۱۰ درصد آمریکایی از کشورهای دیگر به ایران بود. بر اساس این دستورات اجرایی علاوه بر ممنوع شدن صادرات و واردات بین دو کشور، سرمایه گذاری آمریکایی‌ها در بخش‌های مختلف ایران و همچنین ایجاد ضمانت و وام برای صادرات یا سرمایه گذاری هر نهادی توسط آمریکایی‌ها در ایران ممنوع شد.

در این دوران دو قانون نیز تصویب شد. یکی قانون تحریم‌های ایران و لیبی در سال ۱۹۹۶ بود که برای اولین بار سرمایه گذاری هر شرکتی در دنیا را شامل جریمه و مجازات کرد. علاوه بر این قانون منع گسترش سلاح‌های کشتارجمعی ایران در این دوره تصویب و اجرا شد که مربوط به ممنوعیت صادرات مواد با کاربرد دوگانه (کاربرد نظامی و غیرنظامی) به ایران بود.

همچنین قانون ممنوعیت صدور ویزا که براساس آن کسانی که به ایران سفر کرده بودند مجدداً نیاز به اخذ ویزا از آمریکا داشتند، آخرین قانونی بود که دولت اوباما آن را اجرا کرد. در این دوره کنگره آمریکا نیز قانون تحریم‌های ایران را مجدداً برای ۱۰ سال تمدید کرد و دولت اوباما به جای رد این قانون تنها آن را مسکوت گذاشت. تحریم‌های دوران اوباما به حدی گسترده بود که دولت ترامپ برای ایجاد فشار حداکثری بر ایران تنها تحریم‌های دوره اوباما را مجدداً اعمال کرد و یا صرفاً مصادیق آن را افزایش داد.

بنابراین مشخص است که زیرساخت‌های شدیدترین تحریم‌ها در دورانی طراحی و اجرا شد که دموکرات‌ها بر نظام سیاسی آمریکا حاکم بوده‌اند و نکته قابل تأمل آنکه در میان دولت‌های دموکرات، دولت اوباما که بایدن در سمت معاون دولت، عملاً نفر دوم آن محسوب می‌شد، در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۷ میلادی، بیشترین و شدیدترین تحریم‌ها را علیه ایران اعمال کرده‌اند.

پس باید به برخی متذکر شد که با روی کار آمدن دولت دموکرات جو بایدن در آمریکا، نگاه این کشور در قبال ایران تغییر نکرده است و انتظار داشتن «مذاکره با آمریکا» برای کاهش شدت تحریم‌ها علیه کشورمان یک محاسبه اشتباه و غیر واقعی است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیرا هم در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت سالروز ولادت پیامبر اعظم(ص) و امام صادق(ع) با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گفتند: «در مورد آمریکا، سیاست ما یک سیاست حساب شده و مشخصی است و این سیاست، با رفت و آمد اشخاص تغییر پیدا نمی‌کند. حالا امروز انتخابات آمریکا است، بعضی‌ها همین‌ طور [حرف میزنند] راجع به اینکه چه کسی بیاید، چه کسی نیاید، اگر این بیاید چه می‌شود، اگر آن بیاید چه می‌شود. خب بله، ممکن است حوادثی اتفاق بیفتد، [اما] به ما ارتباطی نخواهد داشت؛ یعنی در سیاست ما هیچ تأثیری نمیگذارد؛ سیاست ما حساب‌شده است، مشخص است و رفت و آمد اشخاص در آن تأثیر ندارد.»

گزارش از سمانه حسن‌خانی

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار