سردار کارگر در اختتامیه «هجدهمین دوره جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس»:

سکوت تاریخ درباره کشته شدن ۱۰ میلیون ایرانی در جنگ جهانی اول/ یک وجب از خاک کشور در دفاع مقدس اشغال نشد

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه تاریخ درباره وضعیت ایران در جنگ جهانی اول سکوت کرده است، گفت: جمعیت ایران در سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹، ۱۸ تا ۲۰ میلیون بوده که علیرغم بی‌طرفی در جنگ، مورد اشغال قرار گرفت و به‌خاطر قحطی و بیماری ایجاد شده به‌واسطه اشغالگران نیمی از جمعیت کشور از بین رفت.
کد خبر: ۴۲۶۷۰۲
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۵ - 16November 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار سرتیپ «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در آیین اختتامیه «هجدهمین دوره جایزه انتخاب بهترین کتاب دفاع‌مقدس» که صبح امروز (دوشنبه) در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، اظهار داشت: بیشترین بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص موضوع دفاع مقدس بوده است که به‌درستی و صحیح در این زمینه مطالب بسیار موثر و والایی را ایراد فرموده‌اند که این فرمایشات نقشه راه بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس را تعیین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه باید دفاع مقدس را برای نسل جدید، جوان و آینده به‌درستی تعریف، توصیف و تحلیل کنیم، به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: رهبر انقلاب تاکید داشتند که دفاع مقدس متعلق و محدود به یک روز، یک ماه، یک سال و حتی یک قرن نیست، بلکه حظ آن برای مردم باید ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال بماند و همانطور که مردم سرشکستگی معاهده ترکمنچای را حس می‌کنند؛ لذا باید حظ افتخارات دفاع مقدس را حس کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مطالعه جنگ جهانی اول و دوم و همچنین معاهدات ترکمنچای و گلستان را به نویسندگان و اهالی قلم توصیه کرد و ادامه داد: اگر به رویداد‌های ۲۰۰ سال قبل از دفاع مقدس نگاه کنید می‌بینید در این رویداد‌ها همواره سرزمین‌های کشورمان مورد اشغال قرار گرفته و امتیاز داده‌ایم و حتی سربازان و نیرو‌های انسانیمان را دشمن برداشته و برده است.

سردار کارگر با بیان اینکه تاریخ درباره تعداد کشته‌های ایران در جنگ جهانی اول که ۸ الی ۱۰ میلیون نفر اعلام شده سکوت کرده است، خاطرنشان کرد: جمعیت ایران در سال ۱۹۱۴ تا ۱۹۱۹، ۱۸ تا ۲۰ میلیون بوده که علیرغم بی‌طرفی در این جنگ مورد اشغال قرار می‌گیرد و به خاطر قحطی و بیماری ایجاد شده به‌واسطه اشغالگران نیمی از جمعیت کشور از بین می‌رود. نقل شده است که تهران در آن زمان ۵۰۰ هزار نفر جمعیت داشته که بعد از این جنگ به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی ادامه داد: وقتی جنگ جهانی دوم بوقوع پیوست شاه فرمانده نیرو‌های مسلح بود؛ اما ملاحظه می‌کنید که شاه بلافاصله بعد از اینکه نیرو‌های خارجی وارد کشور می‌شوند و دست به اشغالگری می‌زنند، فرار می‌کند و کشورمان را در اختیار بیگانگان قرار می‌دهد، ولی شاهدیم حضرت امام خمینی (ره) در جریان دفاع مقدس و با تجاوز رژیم بعثی، حتی به پناهگاه نمی‌رود و می‌ایستد و درحالی که ۳۶ کشور دنیا حامی صدام بود، یک وجب از خاک کشور را از دست نمی‌دهیم؛ این اتفاق بسیار عظیم است.

سردار کارگر امنیت و عزت امروز کشور را مرهون مقاومت و پیروزی در دفاع مقدس دانست و افزود: مردم باید بدانند در جریان دفاع مقدس چه کار عظیمی شکل گرفته است؛ ممکن است عظمت دفاع مقدس در زمان کنونی کمتر نشان داده شود؛ اما در تاریخ عظمت این کار ثبت شده است. همانطور که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «اگر دفاع مقدس نبود امروز خبری از عزت و امنیت نبود.»

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه به این سخن از سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی که «دفاع مقدس قله است و جریان مقاومت امروز دامنه آن محسوب می‌شود» اشاره کرد و گفت: حاج قاسم دفاع مقدس را جامعه آخرالزمانی معرفی می‌کردند و تاکید داشتند اگر بخواهیم چنین جامعه‌ای را نشان دهیم، آن جامعه دفاع مقدس است.

سردار کارگر در خاتمه سخنان خود از همه نویسندگان، ناشران و فعالان نشر برای شرکت در این رویداد مهم فرهنگی تشکر کرد و گفت: مقرر بود آیین اختتامیه این رویداد باشکوه و بزرگ برگزار شود؛ اما محدودیت‌های کرونایی موجب برگزار شدن مجازی آن شد لذا از همه نویسندگان تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار