رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس:

«جبهه مقاومت» دامنه قله دفاع مقدس است/ در دفاع مقدس شور و احساس کنار «عقلانیت» وجود داشت

سردار کارگر با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس شور و احساس در کنار عقلانیت وجود داشت، گفت: باید عقلانیتی را که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است در مسائل پژوهشی لحاظ کنیم.
کد خبر: ۴۲۸۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲ - 24November 2020

«جبهه مقاومت» دامنه قله دفاع مقدس است/ در دفاع مقدس شور و احساس در کنار «عقلانیت» وجود داشتبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست هم‌اندیشی و بررسی «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» با بیان اینکه دفاع مقدس تبلور ارزش‌های انقلاب اسلامی است، اظهار داشت: در مورد موضوع دفاع مقدس فعالیت‌های مطلوب و ماندگاری انجام شده است، اما همچنان برای استخراج این گنجینه عظیم کار و فعالیت‌های زیادی باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی جلسات عنوان می‌شود در مورد موضوع دفاع مقدس کمتر کار شده است، تاکید کرد: حضور پرشور و میلیونی جوانان در اردو‌های راهیان نور نشان می‌دهد که کار‌های موثری در خصوص دفاع مقدس انجام شده است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه حدود ۷۵ سال از جنگ جهانی دوم گذشته، اما اروپایی‌ها هنوز در خصوص این جنگ ابعاد جدیدی را نشان می‌دهند، گفت: خواندن کتاب «قحطی بزرگ» را پیشنهاد می‌کنم؛ در این کتاب آمده که در زمان جنگ جهانی اول پس از اشغال ایران توسط اشغالگران، نیمی از جمعیت کشورمان یعنی حدود ۱۰ میلیون نفر به‌دلیل قحطی از دنیا رفتند.

سردار کارگر در ادامه با اشاره به اینکه دفاع مقدس زمانی مهم می‌شود که با قبلش مقایسه شود، خاطرنشان کرد: فقط بین سال ۱۹۱۷ و ۱۹۱۸ جمعیت در تهران از ۵۰۰ هزار نفر به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد.

وی تاکید کرد: حاج قاسم سلیمانی، دفاع مقدس را جامعه آخرالزمانی معرفی می‌کرد و تاکید داشت که اگر بخواهیم چنین جامعه‌ای را به دنیا نشان دهیم، آن جامعه دفاع مقدس است.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با تاکید بر اینکه نباید انقلاب اسلامی ایران را منقطع از دفاع مقدس دید، افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره فرموده‌اند که در دفاع مقدس بود که انقلاب اسلامی تثبیت شد.

سردار کارگر با اشاره به اینکه دفاع از حرم و جبهه مقاومت، دامنه قله دفاع مقدس است، تصریح کرد: حاج قاسم سلیمانی می‌گفت که دفاع مقدس قله و «جبهه مقاومت» دامنه قله است؛ همچنین سردار شهید حسین همدانی نیز دستاورد‌های مقاومت در جبهه سوریه را از تجارب دفاع مقدس می‌دانست، بنابراین باید اشاعه فرهنگ انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت به‌صورت مستمر و موثر مورد تاکید و توجه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس شور و احساس در کنار عقلانیت وجود داشت و حتی برای انجام عملیات، یک‌سال جزر و مد اروند اندازه‌گیری شد، گفت: باید عقلانیتی را که مد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی است در مسائل پژوهشی لحاظ کنیم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با اشاره به اینکه دنیا به پیروزی جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس اذعان دارد، تاکید کرد: ما باید پیروزی و موفقیت‌مان در هشت سال دفاع مقدس را به‌درستی نشان دهیم، اما مشاهده می‌کنیم که در فیلم‌ها یا کتاب‌ها، ارتش بعث را ارتشی ضعیف و ناتوان نشان می‌دهند؛ در حالی که ۱۲ لشکر قوی ارتش بعث، تحت فرماندهی، فرماندهان مجربی که چندین کودتا را تجربه کرده بودند در مقابل ما قرار داشتند.

سردار کارگر با بیان اینکه ارتش بعث با دفاع مقدس اعتبارش را از دست داد، افزود: بعثی‌ها پس از جنگ با ما، یک روزه کویت را اشغال کردند و اگر آمریکا به سعودی‌ها کمک نمی‌کرد، عربستان سعودی را نیز اشغال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه گروه تروریستی داعش را در کیلومتر‌ها آنطرف‌تر از کشورمان شکست دادیم، گفت: معمولا ابرقدرت‌ها این کار را می‌کنند که با دشمنان خود کیلومتر‌ها دورتر از مرزهایشان مقابله می‌کنند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس با بیان اینکه دفاع مقدس برای امروز و فردا کارایی دارد و باید این را مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: همیشه تحولات مهم در کشور‌ها پس از جنگ‌ها اتفاق افتاده است؛ دکتر حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در خصوص ادبیات می‌گوید که ادبیات ما در دفاع مقدس متحول شد؛ این تحول در تمام بخش‌ها اتفاق افتاده است؛ مثلاً در بیمارستان‌های صحرایی نزدیک به خط مقدم، عمل‌های مهمی انجام می‌شد؛ این پیشرفت‌ها در زمینه پزشکی تا جایی ادامه یافت که جمهوری اسلامی ایران پس از دفاع مقدس، قطب پزشکی منطقه شد.

سردار کارگر ادامه داد: اکثر تحقیقات، آثار هنری و کتاب‌ها در خصوص موضوع دفاع مقدس از استان‌های مرزی فراتر نرفته است و به مسائل پشت جبهه، مثلاً نقش موثر زنان در دفاع مقدس نپرداخته‌ایم، گفت: نقش زنان در دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نبود، قطعا کمتر هم نبوده است.

وی با تاکید بر نقش محوری مساجد در رسیدگی به خانواده‌های شهدا در دوران هشت سال دفاع مقدس، افزود: به مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دفاع مقدس آنطور که باید نپرداخته‌ایم.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خطاب به مسئولان برگزارکننده جشنواره دو سالانه انتخاب آثار پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت گفت: شما در حال ارائه یک الگو هستید بنابراین با عجله عمل نکنید که دقت فدای سرعت شود.

سردار کارگر با ارائه پیشنهادی در خصوص برگزاری این جشنواره در سوم خرداد سال ۱۴۰۰، متذکر شد: از کار تکراری بپرهیزید و کار تکمیلی را در دستور کار قرار دهید و دقت فراوان و عمیق در مسئله معرفی مراکز پژوهشی و پژوهشگر داشته باشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: شهید حاج قاسم سلیمانی قابل توسل است. ما در کوران مشکلاتی که در برگزاری نمایشگاه دفاع مقدس در سال جاری داشتیم، این مهم را درک کردیم و امیدواریم با عنایت اهل‌ بیت علیهم‌السلام و توسل به این شهید والامقام، نخستین دوره این جشنواره نیز به‌خوبی برگزار شود.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار