سردار نائینی خبرداد؛

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: برنامه پایانی و اختتامیه «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» به‌صورت مجازی و با حضور سرلشکر «محمد باقری» رئیس محترم ستاد کل نیروهای مسلح برگزار می‌شود.
کد خبر: ۴۲۸۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲ - 24November 2020

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست هم‌اندیشی و بررسی «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» صبح امروز (سه‌شنبه، ۴ آذر) با حضور سردار سرتیپ بسیجی «بهمن کارگر» رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار شد.

علایی: ۴۵۰ عنوان کتاب پژوهشی به دبیرخانه رسید
در ابتدای این نشست، «حسن علایی‌فعال» دبیر اجرایی این رویداد با ارائه گزارشی گفت: خوشبختانه در مجموع حدود ۴۵۰ عنوان کتاب پژوهشی جمع‌آوری شده است. این آثار تماماً مربوط به کتاب‌های منتشر شده در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ می‌باشند و فراخوان و اطلاع‌رسانی ما در این رویداد متمرکز بر کتاب‌های پژوهشی بوده است.

وی با تاکید براینکه عنوان این رویداد «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» است، افزود: مبحث دیگری که در این رویداد مورد توجه قرار گرفت، موضوع رساله‌های دکتری است که ما توانستیم در این دوره ۹۰ رساله دکتری مربوط به دفاع مقدس و مقاومت را شناسایی کنیم که آمار بسیار درخشانی است و آورده اصلی این رویداد فرهنگی خواهد بود.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

دبیر اجرایی این رویداد عنوان کرد: در بسیاری از رویداد‌های ادبی یکی از راه‌کار‌های گردآوری آثار، به صورت میدانی است چراکه ناشران و نویسندگان نسبت به این رویداد‌ها دقیق نیستند و توجه و اهتمام لازم را ندارند لذا ما نیز برای اینکه توانسته باشیم یک کار اساسی را در جمع‌آوری آثار انجام داده باشیم به‌طور میدانی به سراغ ناشران رفته‌ایم.

علایی‌فعال به برنامه‌های جنبی این رویداد اشاره کرد و گفت: تجلیل از پژوهشگران دفاع مقدس در ۴۰ سال گذشته یکی از برنامه‌های جنبی ما بوده است که در این رویداد از آن‌ها تقدیر و تجلیل خواهیم کرد. حدود ۳۰ مجموعه پژوهشی لشکری و کشوری وجود دارد که در موضوعات مختلف مربوط با دفاع مقدس فعالیت پژوهشی می‌کنند که ما در این رویداد مراکز برتر سپاه و ارتش و بسیج آن‌ها را برای اولین بار به جامعه مخاطب معرفی خواهیم کرد. در این دوسالانه نظامنامه موضوعات پژوهشی در حوزه نظامی و غیرنظامی را ارائه خواهیم کرد تا ناشران و پژوهشگران در رابطه با انتخاب موضوع با محدودیت مواجه نشوند.

پرویز: پژوهش در دفاع مقدس رمز و راز ایثارگران را استخراج می‌کند
«محسن پرویز» دبیر علمی این رویداد پژوهشی در ادامه با بیان اینکه هدف اصلی این رویداد توسعه و ترویج پژوهش در حوزه دفاع مقدس بوده است، گفت: این اتفاق برای فراهم کردن فضا در جهت پژوهش حوزه دفاع مقدس است. پژوهش در حوزه فرهنگ مثل فراوری مواد خام در سایر حوزه‌هاست. یعنی اگر ما بخش زیادی از خاطرات دفاع مقدس را جمع‌آوری می‌کنیم که کار خوب و ارزشمندی است، این‌ها ماده خام ما هستند که اگر مورد پژوهش قرار گیرند، از خلال این خاطرات می‌توان رمز و راز ایثار رزمندگان را استخراج و الگویی برای نسل‌های آینده ترسیم کنیم.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

وی ادامه داد: دانشجویان حاضر در عرصه علم و پژوهش حکم کارگران این عرصه‌ها را دارند که در همه‌جای دنیا چنین است؛ یعنی اگر دانشجو را از این عرصه حذف کنیم، فعالیت های پژوهشی بسیار پرهزینه و بعضاً ناکارآمد خواهند بود چراکه نیرو‌های جوان و مستعد را از دست می دهیم. در حوزه‌های علوم انسانی وقتی افرادی از کشور‌های جهان سوم به کشور‌های همانند انگلیس برای تحصیل می‌روند، متن و عنوان پایان‌نامه‌های آن‌ها اکثراً درخصوص قومیت‌های ایرانی است؛ درواقع آن دانشجو کارگری برای آن‌ها محسوب می‌شود که ماده فراوری شده‌ای را برای آن‌ها فراهم می‌کند که بعداً مورد استفاده مراکز آن‌ها قرار می‌گیرد، ما این الگو را در داخل کشور به شکل درست نتوانسته‌ایم پیاده کنیم لذا ما باید پژوهش‌های کشور را جهت دهیم و باید شرایطی را برای گرایش افراد به سمت پژوهش‌های مسئله محور را فراهم کنیم.

سردار پیری: لزوم استفاده از ظرفیت‌های مختلف در جهت پژوهش دفاع مقدس
در ادامه «سردار هادی مراد پیری» سرداور بخش نظامی، امنیتی این رویداد به ظرفیت کسرخدمت و جایگزین خدمت در نیرو‌های مسلح برای انجام کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی اشاره کرد و گفت: دانشجویانی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارند که مورد حمایت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس قرار می‌گیرند تا کار‌های تحقیقاتی و پژوهشی با موضوع دفاع مقدس انجام دهند، این ظرفیت می‌تواند مورد استفاده در این رویداد پژوهشی قرار گیرد.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

وی با تاکید براینکه کتاب‌های زیادی با موضوع امنیتی و نظامی در این رویداد گردآوری شده است، عنوان کرد: کتاب‌های صرفاً پژوهشی در این بخش تفکیک شد و مجموعاً ۱۹ عنوان کتاب پژوهشی وجود داشت که توسط سه داور مطالعه و نظراتشان را منتقل خواهند کرد. تاکنون پنج کتاب در این بخش داوری شده و حداکثر تا یک ماه آینده داوری خواهد شد.

سردار اثباتی: بی‌پیشینه‌سازی دفاع مقدس موجب چالش فرهنگی انقلاب اسلامی خواهد شد
سردار بهروز اثباتی سرگروه داوری اجتماعی، اقتصادی این رویداد فرهنگی در ادامه با بیان اینکه در حوزه «اجتماعی و اقتصادی» دور اول داوری‌های این رویداد انجام شده و داوران مرحله دوم کار را دنبال می‌کنند، گفت: اساس کار ما چنین است که اگر در دور اول اثر ضعیف باشد، کتاب به مرحله بعدی دست پیدا نخواهد کرد، اما واقعیت آن است که پژوهش دفاع مقدس و مخصوصاً در حوزه‌های علوم انسانی به ویژه در مباحث اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی خیلی فقیر است که باید برایش فکری کرد.

وی حضور ارتش و سپاه در حوزه‌های پژوهش‌های نظامی را موجب تولید آثار خوب در این زمینه دانست و گفت: علیرغم وجود پژوهش‌های خوب نظامی، اما در موضوعات فرهنگ، هنر، ادبیات، اجتماع، اقتصاد و سیاست پژوهش‌های اندکی صورت گرفته و بسیار ضعیف هستیم. نبود پشتوانه‌های اندیشه‌ای و پژوهش‌های اثرگذار، قطعا روزی ما را دچار چالش خواهد کرد چراکه حماسه دفاع مقدس که یکی از ثمرات شیرین آن مقاومت امروز است، بدون پشتوانه‌های علمی حتماً به انحراف کشیده می‌شود.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

سرگروه داوری اجتماعی، اقتصادی دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، به اقدام کشور‌های غربی برای تحلیل تصویری تابلو‌های هنر‌های تجسمی کشورمان در جریان دفاع مقدس و انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: در تحلیل‌های که کشور‌های غربی درخصوص هنر‌های تجسمی ما انجام داده‌اند با قلب مفاهیم آشنا می‌شویم و متوجه می‌شویم که دشمن چگونه درخصوص ما کار می‌کند و ما چگونه در خواب هستیم لذا حرکت بدون فعالیت پژوهشی و بسترسازی های لازم در خصوص دفاع مقدس، موجب چالش فرهنگ انقلاب اسلامی خواهد شد که باید دراین خصوص فکری کنیم؛ چراکه جنگ تنها تانک و توپ نبوده است گرچه تانک و توپ خیلی مهم بوده است و لذا باید ابعاد دیگر جنگ را تحلیل و تبیین کرد.

کاموس: سینما حوزه استراتژیک جمهوری اسلامی ایران شد
«مهدی کاموس» سرگروه داوری فرهنگی، ادبی و هنری این رویداد پژوهشی در ادامه گفت: برای رفتن به سمت پژوهش باید توجه کرد که پژوهش حاصل تلاش علمی یک عمر پژوهش‌گر است چراکه این امر گاهی ۱۰ تا ۱۲ سال زمانبر است؛ ما اگر بخواهیم به‌سمت نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی درخصوص انسان متمدن اسلامی برویم باید پژوهش را جدی بگیریم درحالی که هنوز ما یک پژوهش درباره انسان تمدن نو نداریم. یعنی اینکه انسان ایرانی چگونه با فقه سیاسی حضرت امام (ره) به انسان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تبدیل شد لذا سیر تحول از شهید اندرزگو به شهید همت و عبدالله والی و سردار سلیمانی که نماد انسان تمدن اسلامی است را باید ببنیم درحالی که عقبه‌ای در این زمینه نداریم و اگر پژوهش را جدی نگیریم از این طریق ضربه خواهیم خورد.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

وی نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را محصول رویداد‌ها و جوایز سینمایی کشور دانست و افزود: روزی انتقاد می‌شد که چرا درحالی که سالانه ۹۰ فیلم در کشور تولید می‌شود، اما ۱۲۰ جایزه و رویداد سینمایی وجود دارد درحالی که توجه نمی‌شد که همین رویداد‌ها موجب تولید آثاری در سینمای ایران شد که موجب حوزه نفوذ استراتژیک جمهوری اسلامی ایران شدند.

سرگروه داوری فرهنگی، ادبی و هنری دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت، تصریح کرد: به دلیل تاخیر در ورود به موضوعات پژوهشی باید در این زمینه خیلی جهادی عمل کنیم و پژوهشگران را به‌خوبی تقدیر کنیم چراکه تعداد پژوهشگرانی همچون نصرت‌الله محمود زاده و علیرضا کمره‌ای بسیار کم است و باید بیشترین بهره را از آن‌ها داشته باشیم.

شجاعی‌صائین: شاهد غیبت ناشران خصوصی در عرصه پژوهش هستیم
«علی شجاعی‌صائین» سرگروه داوری گروه تاریخی، سیاسی این رویداد پژوهشی در ادامه این نشست گفت: در گروه «تاریخی و سیاسی» این رویداد، بعد از ریزش اولیه ۱۹ اثر به داوری گذاشته شد و نهایتاً شش اثر توسط سه داور در مرحله نهایی داوری خواهد شد و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد. از جهت آمار، آمار ما در این بخش آمار خوبی است و حتی رشد داریم، اما شاهد غیبت ناشران خصوصی در عرصه پژوهشی هستیم و اغلب پژوهش‌ها از سوی مراکز دولتی و نظامی صورت می‌گیرد.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

وی افزود: در پژوهش‌های دفاع مقدس ما روایت‌های عراقی‌ها را نداریم و برای اینکه تاریخ دفاع مقدس را تکمیل کنیم به روایت‌های آن‌ها از جنگ نیز نیازمندیم. ما در این زمینه روایت دیگران را خیلی کم داریم که باید درباره آن اهتمام داشته باشیم چراکه در این زمینه خیلی عقب هستیم و فقط نگاه و تجربه‌های شخصی خودمان را داریم که با این روش، تاریخ دفاع مقدس تاریخ کاملی نخواهد بود، ضمن اینکه گذرایام ما را به نظریه‌پردازی نیازمند می‌کند.

سلطانی: لزوم تعامل دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت با دانشگاه‌ها
در ادامه «علیرضا سلطانی» استاد دانشگاه و یکی از داوران «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» گفت: امیدواریم این رویداد با تعاملاتی که با دانشگاه‌ها انجام می‌دهد توسط مراکز قانونی به رسمیت شناخته شود.

سردار نائینی: سرلشکر باقری مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت
در ادامه «علی‌محمد نائینی» رییس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس گفت: پیش‌بینی و برنامه‌ریزی ما برای برنامه پایانی و اختتامیه «اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت؛ جایزه سردار شهید حاج قاسم سلیمانی» به‌صورت مجازی با حضور افراد محدود و با دعوت از سرلشکر «محمد باقری» رئیس محترم ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار می‌شود که زمان برگزاری متعاقباً تعیین و اعلام خواهد شد.

«سرلشکر باقری» مهمان ویژه اختتامیه دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت

 براساس این گزارش، «سردار «غلامرضا علاماتی» رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس، «علی اصغر جعفری» مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سردار «نادر ادیبی» دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، سردار «جواد جباری» معاون مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، سرهنگ «عباس بایرامی» رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از دیگر حاضران در این نشست بودند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار