سردار خیبر چگونه به شهادت رسید؟

علت مفقود شدن جنازه حاج همت نداشتن سر در بدن بود/ جزیره با شهادت حاجی از تب و تاب افتاد

سردار جهروتی زاده درباره لحظات شهادت محمد ابراهیم همت می‌گوید: در حالی که به عقب برمی‌گشتم در سه راهی چشمم به پیکر شهیدی افتاد که سر در بدن نداشت و یک دست او نیز قطع شده بود. از روی لباسهایش متوجه شدم حاج همت است اما چون شهادتش برایم دردناک بود، خود را دلداری می‌دادم که نه این جنازه حاج همت نبود.
کد خبر: ۴۲۸۳۲
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۲ - 08March 2015

علت مفقود شدن جنازه حاج همت نداشتن سر در بدن بود/ جزیره با شهادت حاجی از تب و تاب افتاد

سرویس حماسه و جهاد دفاع پرس: سردار جعفر جهروتی زاده از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در کتاب خاطرات خود با عنوان نبرد درالوک درباره چگونگی شهادت حاج ابراهیم همت در 17 اسفند 62 در عملیات خیبر می گوید:

وقتی حاجی در حال بازگشت به طرف قرارگاه بوده تا در آن جا فکری به حال خط مقدم بکند در همان سه راهی مرگ به شهادت می رسد. پس از رفتن حاج همت به سمت عقب یکی دو ساعتی طول نکشید که خط ساکت شد. همان خطی که حدود یک ماه لحظه ای درگیری در آن قطع نشده بود و این سبب تعجب همه شد. ما منتظر ماندیم. گفتیم شاید باز هم درگیری آغاز شود.

صبح فردا هوا روشن شد اما باز هم از حمله دشمن خبری نشد. اطلاع نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است. بی خبر از آن بودیم که در جزیره سری از بدن جدا شده و حاج همت بی سر به دیدار محبوب رفته و دستی قطع شده همان دستی که برای بسیجیان در خط آب آورد. جزیره با شهادت حاجی از تب و تاب افتاد. بالاخره زمانی که اطمینان حاصل شد از حمله عراقی ها خبری نیست، تصمیم گرفتم به عقب برگردم.

چشمم به پیکر شهیدی افتاد که سر در بدن نداشت

در حالی که به عقب برمی گشتم در سه راهی چشمم به پیکر شهیدی افتاد که سر در بدن نداشت و یک دست او نیز از بدن قطع شده بود. از روی لباسهای او متوجه شدم که پیکر مطهر حاج همت است اما از آنجا که شهادت ایشان برایم خیلی دردناک بود همان طور که به عقب می آمدم خود را دلداری می دادم که نه این جنازه حاج همت نبود. وقتی به قرارگاه رسیدم و متوجه شدم که همه دنبال حاجی می گردند به ناچار و اگر چه خیلی سخت بود اما پذیرفتم که او شهید شده است.

وقتی به داخل قرارگاه رسیدم متوجه شدم هنوز خبر شهادت حاجی پخش نشده است

شب همان روز بدن پاک حاجی به عقب برگشت و من به قرارگاه فرماندهی که در کنار جاده فتح بود رفتم. گمان می کردم همه مطلع هستند اما وقتی به داخل قرارگاه رسیدم متوجه شدم که هنوز خبر شهادت حاجی پخش نشده است. روز بعد متوجه شدم که جنازه حاجی در اهواز به علت نداشتن هیچ نشانه ای مفقود شده است. من به همراه شهید حاج عبادیان و حاج آقا شیبانی به اهواز رفتیم. علت مفقود شدن جنازه حاج همت نداشتن سر در بدن او بود.

از روی لباسی که شهید عبادیان به حاج همت داده بود پیکر وی را شناسایی کردیم

چند روز قبل از شهادت حاج عبادیان مسئول تدارکات لشکر یک دست لباس به حاجی داده بود و ما از روی همان لباس توانستیم حاجی را شناسایی کنیم و پیکر مطر ایشان را به تهران بفرستیم. پس از فروکش کردن درگیریها به دو کوهه و از آنجا هم برای تشییع جنازه شهید همت به تهران رفتیم. پس از تشییع در تهران جنازه شهید همت را بردند به زادگاهش"قمشه"- شهر رضای سابق- و در آنجا به خاک سپردند. البته در بهشت زهرا نیز قبری به یادبود او بنا کردند."

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار