دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پایان بحران خلیج فارس/ هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد

سه سال از اختلافات بین عربستان سعودی و قطر که با اظهارنظر ناپخته سعودی‌ها کلید خورد، می‌گذرد اما اکنون برخی منابع از پایان اختلافات میان این دو کشور خبر داده‌اند.
کد خبر: ۴۳۰۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۰۳:۲۰ - 07December 2020

پایان بحران خلیج فارس با استقبال تهران/ هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود نداردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: بیش از سه سال قبل بود که عربستان سعودی در سفر دونالد ترامپ به کشورشان، قطر را حامی تروریست معرفی کرد تا باعث آزرده‌خاطری امیر جوانِ این کشور شود و اختلاف بین این دو کشور کلید بخورد.

پس از گذشت مدت زمانی کوتاه، یعنی اوائل خرداد سال ۱۳۹۶ خبرگزاری رسمی قطر سخنانی از «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور را منتشر کرد؛ امیر جوانِ قطر در سخنان خود با تمجید از گروه‌های مقاومت (حزب‌الله و حماس) تاکید کرد که «ایران یک قدرت اسلامی است و هیچ عقلانیتی در دشمنی با ایران وجود ندارد؛ ایران یک قدرت اصلی برای حفظ ثبات در منطقه است».

ساعاتی پس از انتشار گسترده سخنان شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در رسانه‌های منطقه و جهان، خبرگزاری قطر در واکنشی جالب این اظهارات را تکذیب و اعلام کرد که انتساب آن به امیر این کشور درست نیست.

منابع قطری اعلام کردند که خبرگزاری رسمی این کشور هک شده و بنابراین اظهارات شیخ تمیم بن حمد آل ثانی را تکذیب کردند؛ از طرفی رسانه‌های وابسته به سعودی‌ها مانند العربیه و الحدث ضمن رد کردن ادعای قطری‌ها درباره هک شدن پایگاه خبرگزاری این کشور، تاکید کردند که فایل صوتی اظهارات امیر قطر در این باره موجود است.

همین اظهارات امیر جوانِ قطر کافی بود که برخی کشور‌های عربی منطقه و در راس‌شان عربستان سعودی، شمشیرهایشان را برای قطری‌ها از رو ببندند؛ پنجم ژوئن ۲۰۱۷ چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر با محوریت سعودی‌ها روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع کردند.

اکنون برخی منابع از پایان اختلافات میان قطر و عربستان خبر داده‌اند؛ خبرگزاری آلمان به نقل از معاون وزیر خارجه کویت گفت که بحران خلیج فارس پایان یافته و توافق نهایی حاصل شده است.

«احمد الناصر المحمد الصباح» وزیر خارجه کویت نیز روز جمعه در بیانیه‌ای به بحران قطر با چهار کشور عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر پرداخت و تصریح کرد که در راستای ادامه تلاش‌ها برای آشتی کشور‌های حاشیه خلیج فارس گفت‌وگو‌های مثمرثمر اخیرا صورت گرفت؛ تمام طرف‌هایی که در گفت‌و‌گوی آشتی مشارکت کردند، پافشاری خود برای ثبات کشور‌های حاشیه خلیج فارس را ابراز داشتند.

وزیر خارجه کویت در بخش پایانی بیانیه از «جرد کوشنر» مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا که به‌تازگی به غرب آسیا سفر کرده، تشکر کرد.

«شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر نیز پس از بیانیه وزیر خارجه کویت در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت که بیانیه کشور کویت، گامی مهم به سوی حل بحران کشور‌های حاشیه خلیج فارس است.

وزیر خارجه قطر در ادامه همچنین از آمریکا و کویت برای میانجیگری در این مسئله تشکر و قدردانی کرد و گفت: تأکید می‌کنیم که اولویت ما مصلحت و امنیت مردم خلیج فارس و منطقه بوده و خواهد بود.

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی نیز از تلاش‌های کویت برای پایان دادن به بحران رابطه کشور‌های عربی خلیج فارس تقدیر کرد و در حساب توئیتری خود نوشت: به تلاش‌های دولت برادر کویت برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها درباره بحران کشور‌های خلیج‌فارس به دید تقدیر نگاه و از تلاش‌های آمریکا در این ارتباط تشکر می‌کنیم.

«محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در حمایت از تفاهمات اخیر در خلیج فارس در توئیتی نوشت: از تفاهمات اعلامی کویت در خلیج فارس استقبال می‌کنیم و سیاست دیرینه ایران دیپلماسی، روابط مبتنی بر حسن همجواری و گفت‌وگوی منطقه‌ای است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ابراز امیدواری کرد که این آشتی به ثبات و توسعه سیاسی و اقتصادی همه ملت‌های منطقه کمک کند.

در پایان ذکر این نکته مهم است که توافق و آشتی کشور‌های خلیج فارس باعث امنیت منطقه خواهد شد؛ کشورمان نیز براساس سیاست دیرینه‌ای که وزیر امور خارجه تاکید کرده از این توافقات استقبال می‌کند.

انتهای پیام/ ۴۲۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار