محمد حمیدی مقدم در شبکه خبر؛

«حقیقت آنلاین» جشنواره فرصت‌هاست/ ورود مستند به سبد فرهنگی مردم

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با حضور در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر به تنوع و رنگارنگی در مضامین و نمایش فیلم‌های اجتماعی در این دوره از جشنواره اشاره کرد.
کد خبر: ۴۳۰۹۶۴
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰ - 11December 2020

«حقیقت آنلاین» جشنواره فرصت‌هاست/ ورود مستند به سبد فرهنگی مردمبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمد حمیدی مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر که چهارشنبه ۱۹ آذر پخش شد، اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و این همه گیری، در همه دنیا برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری دچار وقفه شد از این رو آرام آرام برگزارکنندگان این رویدادها خودشان را با شرایط جدید هماهنگ کردند چون به هر حال نمی‌شود روند زندگی را مختل کرد.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ادامه داد: با توجه به زمان برگزاری چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در آذرماه ما فرصت بررسی همه جانبه سایر جشنواره‌ها و رویدادها را داشتیم. در همه دنیا تغییرها شروع شد و ما هم به این نتیجه رسیدیم که می توانیم جشنواره را بر اساس شرایط تازه برنامه‌ریزی و اجرا کنیم. موفق ترین جشنواره‌های آنلاین که برگزار شدند در حوزه مستند بودند. اواخر مردادماه بر آن شدیم جشنواره را به شیوه آنلاین برگزار کنیم چون با توجه به بررسی های همه جانبه درباره تامین حقوق سازندگان آثار و انتخاب شیوه مناسب نمایش و جلوگیری از انباشت فیلم‌هایی که در یک سال اخیر تولید شده، شیوه آنلاین، انتخابی مناسب بود.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از این گفتگو به موضوع گستردگی مخاطبان از طریق برگزاری برخط (آنلاین) جشنواره گفت: این همان تهدیدی است که به فرصت تبدیل شده است. برای برگزاری آنلاین نیاز بود زیرساخت‌ها را تقویت کنیم و این بخشی پرچالش و جدی بود. اما این خطر را پذیرفتیم تا بتوانیم با مخاطبان بیشتری در همه ایران ارتباط برقرار کنیم.

وی درباره صرفه جویی در منابع مالی عنوان کرد: بودجه مصوب جشنواره «سینماحقیقت» بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد تومان است. سال گذشته جشنواره را با سه میلیارد و هفتصد میلیون تومان برگزار کردیم. با کیفیتی که از «سینماحقیقت» به عنوان برترین جشنواره خاورمیانه در حوزه مستند و یکی از معتبرترین جشنواره‌های بین‌الملل در این حوزه انتظار می رود، برگزاری به شیوه برخط زیرساخت‌هایی لازم داشت که هزینه بر بود اما برای برون رفت از این وضعیت، تولید محتوای فکری و ایجاد شور و نشاط اجتماعی لازم بود این هزینه‌ها انجام شود.

حمیدی مقدم ادامه داد: ما در تامین امنیت آثار وضعیتی مشابه با جهان داریم. همه فیلمسازان در معتبرترین وی او دی ها وضعیتی یکسان دارند. با توجه به فرهنگسازی، گفتگو و تعاملی که با جامعه مستندسازان انجام دادیم خوشبختانه در وضعیت فعلی همه ارگان ها و نهادهای تولید مستند با ما همراه و همگام هستند. حتی بخش خصوصی هم به ما پیوست تا این هدف را محقق کنیم که تماشای مستند باید در سبد فرهنگی خانواده‌های ایرانی قرار بگیرد و این یکی از اهداف چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» است. در حال برنامه‌ریزی هستیم و تلاش می‌کنیم تا رخنه‌ها در حوزه سامانه‌های برخط محدود شوند و مهیای برگزاری رویدادهای آنلاین باشیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» یادآور شد: چهار سامانه برخط هاشور، تیوا، فیلمیو و نماوا در این دوره، آثار را نمایش می‌دهند. افراد متخصص مرتبط با حوزه مستند در رسانه و تولید فیلم، مدیران فرهنگی و کلیه افرادی که در این رویدادها کارت دارند در خانه جشنواره به صورت رایگان می‌توانند آثار را تماشا کنند. افراد دیگر جامعه با یکی دیگر از سامانه ها در ارتباط هستند. در صفحه اصلی این وی او دی ها بخشی به «سینماحقیقت» اختصاص دارد می‌توانند وارد آن شوند و فیلم‌ها را ببینند.

محمد حمیدی مقدم با اشاره به تعامل خوب با صاحبان آثار گفت: طبق توافقی که با همه وی او دی ها انجام شده عواید فروش فیلم‌ها صد در صد به صاحبان آثار می‌رسد.

دبیر چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: هیچ جشنواره سینمایی در حوزه فیلم بلند مثل جشنواره فیلم فجر، برخط نشدند. اگر این جشنواره ها برگزار شدند، به شکل ترکیبی و به صورت برخط و فیزیکی بوده است. دلیل مهم آن هم حفظ و تامین حقوق صاحبان آثار است. هزینه تولید و سرمایه گذاری در فیلم های بلند، بالاست و سرقت آثار ضربه بزرگی به صاحبان آثار وارد می‌کند. باید زیرساخت های برگزاری چنین جشنواره‌هایی به مرور زمان به وجود بیاید. جشنواره مستند و فیلم کوتاه این صف شکنی و نوگرایی را داشتند به این دلیل که در بخش سرمایه گذاری و تولید، امکان خطر کردن برایشان وجود دارد.

محمد حمیدی مقدم درباره تولید آثار در یک سال اخیر متذکر شد: نسبت به سال گذشته حدود چهار درصد رشد در دریافت آثار داشتیم و ۸۹۴ فیلم تقاضای ثبت نام جشنواره داشتند.

وی درباره شیوه انتخاب آثار توضیح داد: قرار بود در این دوره، شورای انتخاب حذف و شورای مشاوران جای آن را بگیرد اما به دلیل شرایط فعلا تصمیم گرفتیم که شورای مشاوران سال آینده به جشنواره اضافه شود.

حمیدی مقدم درباره بخش کرونای جشنواره عنوان داد: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی از اواخر اسفندماه ۹۸ و اوایل فروردین ۹۹ در یک حرکت همه‌گیر تولیدات کرونایی خود را آغاز کرد، فیلمسازان ایثارگر سینمای مستند هم در این حوزه پیشتاز بودند. حدود ۱۰۴ اثر در این زمینه برای ما ثبت شد که ۲۴ فیلم برای نمایش در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» انتخاب شد.

وی در پایان این برنامه تلویزیونی گفت: در انتخاب آثار، هیات‌های انتخابی که در انجمن های صنفی حضور دارند، نقش مهمی داشتند. انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند و انجمن صنفی تهیه‌کنندگان همراه ما بودند. دخالت و اعمال نظری در انتخاب وجود نداشت. اتفاقا فیلم‌های انتقادی و اجتماعی هم به این جشنواره راه یافته‌اند. 

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» از ۲۵ آذر تا ۲ دی ماه امسال با دبیری محمد حمیدی مقدم و به صورت برخط برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار