مجید قیصری مطرح کرد؛

داستان‌نویسان اسطوره‌ها را به جامعه معرفی کنند

یک داستان نویس گفت: زمانی که به ادبیات، رمان‌ها، داستان‌ها و فیلم‌های خودمان نگاه می‌کنیم دست ما از حضور و وجود الگوها و اسطوره‌ها خالی است درحالی‌که داستان‌نویسان موظف هستند اسطوره‌ها را بازخوانی کنند و در متن‌ها جان و نگاه تازه‌ای به آن‌ها بدهند.
کد خبر: ۴۳۱۰۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۹ - 12December 2020

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌‎پرس، دوازدهمین کارگاه از چهاردهمین دوره آموزش داستان‌نویسی «آل جلال» جمعه (۲۱آذرماه) با تدریس مجید قیصری «داستان‌نویس» و با حضور نویسندگان جوان از سراسر کشور و اعضای پایگاه نقد داستان در فضای مجازی برگزار شد.

مجید قیصری در این کارگاه، اسطوره را لنگرگاه اصلی داستان عنوان کرد و گفت: اگر یک اسطوره زیرلایه‌های یک متن را تشکیل دهد، این توانایی را دارد که آن داستان را در طول زمان سرپا نگه دارد و از گزند زمانه رهایی پیدا کرده و قابلیت تفسیر را فراهم کند.

نویسنده کتاب «طناب‌کشی» ادامه داد: اگر فقط به ماجرای سطحی یک اثر اکتفا کنیم برای متن اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد بلکه باید این توانایی را داشته باشیم که ماجراها و اتفاق‌های پس ماجرا را دریابیم.

قیصری با بیان اینکه ما یک تاریخ کهن داریم که الگوها و اسطوره‌های زیادی دارد، گفت: زمانی که به ادبیات، رمان‌ها، داستان‌ها و فیلم‌های خودمان نگاه می‌کنیم دست ما از حضور و وجود این الگوها و اسطوره‌ها خالی است درحالی‌که داستان‌نویسان موظف هستند اسطوره‌ها را بازخوانی کنند و در متن‌ها جان و نگاه تازه‌ای به آن‌ها بدهند.

وی با طرح این سوال که آیا موظف هستیم به آدم‌های اسطوره‌ای فکر کنیم یا به موقعیت‌های اسطوره‌ای، گفت: غالبا فکر می‌کنند وقتی از اسطوره حرف می‌زنیم به خود اسطوره نگاه می‌شود، اما چیزی که به ما آموزش می‌دهد و کاربردی‌تر است این است که به‌جای توجه به شخصیت باید موقعیت اسطوره را درک کنیم و بدانیم اسطوره در چه موقعیتی شکل گرفته و چه ویژگی‌هایی داشته است.

نویسنده کتاب «نگهبان تاریکی» افزود: شرایط امروز بستری است که از طریق آن می‌توانیم بسیاری از اسطوره‌ها را فرابخوانیم تا اسطوره ها در عرصه امروز وارد شوند و داستان‌های ما طراوت تازه‌ای به خود بگیرند.

قیصری با اشاره به تعریف «جوزف کمیل» از هنرمند گفت: هنرمند کسی است که بتواند اسطوره را به دوره و زمانه خودش منتقل کند. روحیه امیدواری، جنگ‌جویی، سلحشوری و... در عرصه‌های مختلف کارکرد اسطوره است.

وی تصریح کرد: اسطوره‌ها زنده هستند و وظیفه ما به عنوان داستان‌نویس این است که این الگوها را پیدا و معادل‌سازی کنیم و از آن‌ها در داستان‌های خودمان استفاده کنیم.

چهاردهمین دوره داستان‌نویسی «آل جلال» در آستانه برگزاری سیزدهمین دوره جایزه ادبی جلال‌آل احمد، از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران برنامه‌ریزی و اجرا شد. این رویداد آموزشی از پنج‌شنبه سیزدهم تا جمعه بیست‌و‌یکم آذرماه در قالب سیزده کارگاه مجازی برنامه‌ریزی شده و پذیرای هشتصد و هفتاد ادب‌جو و علاقمند داستان از اقصی نقاط کشور بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها